Emil tycker till om Surface Pro 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Surface Pro X verkar genomgående ha bättre batteritid jämfört med Surface Pro 7, men i vissa tester är det rätt liten skillnad.

Surface pro 7 verkar ju av någon anledning ha betydligt sämre batteritid än surface pro 6 (även när man mäter på samma sätt), så jag vet inte riktigt hur stora slutsatser man kan dra av det.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Elgot:

Surface pro 7 verkar ju av någon anledning ha betydligt sämre batteritid än surface pro 6 (även när man mäter på samma sätt), så jag vet inte riktigt hur stora slutsatser man kan dra av det.

@emilakered har kommenterat att hans Pro 7 har rätt rejält sämre batteritid än väntat (och angivet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Surface pro 7 verkar ju av någon anledning ha betydligt sämre batteritid än surface pro 6 (även när man mäter på samma sätt), så jag vet inte riktigt hur stora slutsatser man kan dra av det.

Batteritiden är helt klart en besvikelse. Dels testades i.o.f.s. lite olika fall, så blir ju en varians därifrån. Men Gizmondo ger en vink om att det är x86-emulering som verka vara ett rejält sänke för batteritid

"From sleep, the Pro X turns on with great haste and never makes you wait to access the web. And in our video rundown test, the Pro X lasted 11 hours and 28 minutes, just 30 minutes shy of Microsoft’s claimed 12 hours of runtime. That’s significantly longer than what you get from typical Windows laptops like the Dell XPS 13 (9:26) and HP Envy 13 (7:02). But the caveat to all this is that you have to use Microsoft’s Edge browser, which has been optimized to run on ARM processors.

When I switched to Chrome [som bara finns för x86 just nu, Chromium fungerar på ARM64 så stöd är ju nära om Google vill], the Pro X’s advantage in battery life disappeared, because at the same display brightness and with the same YouTube video streaming over wifi, the Pro X only lasted 7 hours and 43 minutes. And it’s this discrepancy that highlights the Pro X’s biggest hurdle: its software compatibility."

Måste få klämma lite på Surface Pro X innan jag bestämmer mig. För mig kommer de flesta program vara ARM64 då det mesta kommer köras under WSL2. Men vill gärna har lite mer valmöjligheter på webbläsare än Edge...

Kanske ändå är Apple man får hoppas på här, ryktet säger att nästa uppdatering av MBA blir ARM-baserad. Är övertygad om att Apple kommer lyckas med sin övergång från x86 till ARM64, mer osäkert om Microsoft ror detta i hamn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜

@N4kame0 nöjd nu?

Här är utlovade uppföljningen om någon missat!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Absolut, hoppade till av glädje när jag såg notifikationen från Youtube.

Synd att de inte gjorde en Surface X stylad Surface Pro 7,5 med det nya skärmformatet och pennan. Hade räckt för att inte kännas som en så svårmotiverad uppgradering.
Men jag hörde att du är hyfsat nöjd så nu kliar det i köptarmen. Surface Pro 4 m3 är seg som knäck.

Det gick ju inget vidare att spela Outer Worlds, men hur flyter den på som Steam remote play ändpunkt? Wifi6 kommer ju hjälpa mycket för streaming till wifi burna klienter under kommande året.

Passar på att tacka för senast, var fantastiskt kul. Bra uppstyrt Sweclockers och alla inblandade, bara 30 år till 50års-kalaset.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Har en Microsoft Surface Pro (i5, 4GB, 64GB) och får en eller två timmars batteritid beroende på belastning. Funderar på att sälja den och köpa en Go i förhoppningen om att slippa ta med laddaren till skolan och slippa välja bänk efter eluttagen.
Har dock inga problem med prestandan. Surfar, redigerar dokument, visar PDF:er och antecknar i OneNote med lätthet. När det dock står CAD på schemat får man bara lov att sätta sig vid en av de stationära.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Då har man för ett par timmar fått hem en fullpimpad Surface Pro X, jädrans massa uppdateringar (1909) och inställningar men förhoppningsvis kan man börja använda den normalt snart.

Har tryckt in ARM betan av Edge och den upplevs snabbare, sedan Adblock så klart!
Sedan har jag uppgraderat till Windows 10 Pro, som på alla andra mina datorer.

Verkar vara av riktigt bra kvalitet (har inte haft nån Surface Pro tidigare), hyfsat tangentbord. Snabb fejsavskanning. Pennan har jag inte hunnit använt så mycket. Rätt tung är den!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Dalton Sleeper:

Då har man för ett par timmar fått hem en fullpimpad Surface Pro X, jädrans massa uppdateringar (1909) och inställningar men förhoppningsvis kan man börja använda den normalt snart.

Har tryckt in ARM betan av Edge och den upplevs snabbare, sedan Adblock så klart!
Sedan har jag uppgraderat till Windows 10 Pro, som på alla andra mina datorer.

Verkar vara av riktigt bra kvalitet (har inte haft nån Surface Pro tidigare), hyfsat tangentbord. Snabb fejsavskanning. Pennan har jag inte hunnit använt så mycket. Rätt tung är den!

Kul! Du får gärna lämna rapport längre fram om vad du tycker om upplevelsen, och om du stöter på någon problematik med 64-bitsmjukvara eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Angående batteritiden så misstänker jag att Microsoft inte har fixat problemet med firmware fullt ut, det är fortfarande något som är knas.

Eller hur är det med säkerhetshålen på CPU? Kan det vara tilltäppningen av dessa som gör att CPU inte längre är lika effektiv och därmed inte klarar att klocka ned sig?

Jag sitter med en SP4 och kör med batterisparplan under batteridrift där CPU är satt till max 50%.
I dagsläget så innebär det att den på tomgång/idle parkerar sig runt 1.2 GHz men den verkar aldrig gå ned under 1 GHz, något den inte hade problem med tidigare. Tidigare, innan problemen med hög strömförbrukning dök upp klockade den lätt ned sig till 800Mhz.

När jag provar att ta bort nedklockningen och återställer den till 100% så håller den sig på 1.4 GHz i idle. Det är med andra ord knappt någon skillnad på lägsta CPU frekvensen om frekvenstaket sätts till 50% eller 100%, bara 200 MHz skillnad mellan 1,2 och 1,4 GHz. Upplever därför att CPU har problem att klocka ned sig. Har gjort flera ominstallationer sedan dessa problem uppstod och får samma resultat.

Permalänk
Avstängd

batteritid Surface Pro 7

Hej

Jag undrar om jag fått ett måndagsexemplar av Surface Pro 7. då jag bara har ca 6h batteritid och då bara kollat youtube och surfat lite.

eller är det så att m$ ljugit om batteritiden 10,5h tror jag det var.

nån mer som känner igen sig? och om det är ett fabriksfel kommer garanti gällla?

känner mig iaf fett lurad. Tack för svar i förhand.

ps: detta gäller surface pro 7 i5 core 8GB ram 128gb ssd

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zeepax:

Hej

Jag undrar om jag fått ett måndagsexemplar av Surface Pro 7. då jag bara har ca 6h batteritid och då bara kollat youtube och surfat lite.

eller är det så att m$ ljugit om batteritiden 10,5h tror jag det var.

nån mer som känner igen sig? och om det är ett fabriksfel kommer garanti gällla?

känner mig iaf fett lurad. Tack för svar i förhand.

ps: detta gäller surface pro 7 i5 core 8GB ram 128gb ssd

Snackar en del batteritid i uppföljningen!

Tycker dock det blivit liiiite bättre med firmware som kom här i veckan?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S