MacBook Pro 2015 Överhettas, fläkt går ej igång?!

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 2015 Överhettas, fläkt går ej igång?!

Okej så jag har haft min macbook pro 13tum sedan late 2015 och det har varit en riktig hero när det kommer till batteritid, redigering och arbete....men senaste tiden vill den verkligen inte...
Den konstant överhettas som att jag håller på att rendra en 4k film på adobe premiere pro. Jag kollar ett vanligt 1080 klipp på youtube och den drar upp till ca 70-80 grader vilket är katastrofalt dåligt. Det värsta är att fläktarna inte går igång alls until typ 80-90 grader. Det jag har nu är ett program där jag kan slå på en target temp och sen drar den igång fläktarna när jag kommer över den. Men känns som det inte finns något mellan, utan det är antingen 0 eller 100% på fläktarna.

Vad kan felet vara?? Ser inget speciellt i activity monitor som drar cpu eller ram. Datorn är så seg jämfört med förr, kan knappt sitta på photoshop längre, dessutom så tar komponenterna stryk av värmen.

All hjälp uppskattas

Info:
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015)
Os: macOS Mojave 10.14.6

Permalänk
Medlem

Nu spekulerar jag bara, men damm kanske kan vara ett problem?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Oh lala! Det bästa är att du slutar använda den omedelbart och lämna den in på service (om du kan inte serva den själv). Det kan vara bara damm, det kan vara en trasig fläkt, det kan vara logicbord sensor som håller på att bli knäpp. Oavsett vad det är, höga temperaturer kommer försämra det hela. Det bli billigare att fixa med en gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

@Blu3n0va: Verkar som den har 2 fläktar och det skulle ju kunna vara att den ena har lagt av och då får den andra jobba ihjäl sig när den blir varm.
Oavsett vad verkar det relativt enkelt att öppna upp den för att kolla så fläktarna snurrar. Kan nog vara dags att byta ut kylpastan också på kylningen då den lär vara ganska torr vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Oh lala! Det bästa är att du slutar använda den omedelbart och lämna den in på service (om du kan inte serva den själv). Det kan vara bara damm, det kan vara en trasig fläkt, det kan vara logicbord sensor som håller på att bli knäpp. Oavsett vad det är, höga temperaturer kommer försämra det hela. Det bli billigare att fixa med en gång.

Har dessvärre varit såhär då jag ej haft råd att köpa ny, använts till studier och sidogrejer :/

Permalänk
Medlem

@Drasteroid:

mkt möjligt, fläkt ut och ingång sitter dock vid skärmen så har ingen aning hur man ska komma åt det

Permalänk
Medlem

@jodiodine:

trodde det endast var en faktiskt.
Får kika på någon tutorial, är rätt så nojig över att pilla med laptops faktiskt, men har öppnat en och en annan mobil innan så kanske är helt okej ändå.
Tack för input!

Permalänk
Medlem

Testa att återställa smc, har för mig att den styr fläktarna. Du får googla på din specifika modell men Apple har instruktioner i sin KB.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har samma problem, fick lösa det med en kylplatta. Mitt tips är att satsa på en PC nästa gång.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

@capolano: dang... dock har den fungerat extremt bra under dessa år, speciellt adobe program och batteritiden är extremt bra än idag. Gav lenovo en chans på laptop fronten och det är det sämst jag haft i hela mitt liv, total waste of 7000kr även om det inte alls är i närheten av samma kostnad som en mac så förväntar man sig mer än 1 timmes batteritid efter endast ett år, och sjukt seg, har en snabbare dell jag fick på gymnasiet som har många år på nacken xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Får kika på någon tutorial, är rätt så nojig över att pilla med laptops faktiskt, men har öppnat en och en annan mobil innan så kanske är helt okej ändå.

Om du bestämmer dig för att öppna upp den så är ifixit.com en gudagåva, tydliga bilder och oftast små varningskommentarer om det finns steg där man kan sabba till det.

Skrivet av capolano:

Har samma problem, fick lösa det med en kylplatta. Mitt tips är att satsa på en PC nästa gång.

Nu ser du allt lite svartvitt va? Dessutom så är ju knappast bärbara från andra tillverkare utan problem.

Själv är jag fortfarande supernöjd med min MBP från 2012, men det blir nog ingen ny från Apple tills de börjar tillåta användaren att byta åtminstone ram, hårddisk och batteri själv.

På tal om batteritider så har jag sett att min MBP med originalbatteri från 2012 emellanåt är märkbart bättre än helt nya dator som vissa kurskompisar har. Men det är i regel väldigt billiga datorer förstås. Som exempel så sitter jag vid datorn nu och när den startade var den på ca 95 % och efter 2,5 timmars surf, word och lite musik samt 0,5 timmar surf och plex så är den nere på 40 %. Inte illa med tanke på att datorn under flera år användas timtals dagligen, numera är det däremot i regel bara ett par timmar per vecka.

Permalänk

Jag rekommendera att lämna på en kunnig dataservice (känner i Hökarängen en) och dem kan lösa problemet för små pengar.