Webhallen Custom Config, startar inte normalt i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Webhallen Custom Config, startar inte normalt i de flesta fall.

Hej!

Igår, torsdag, hämtade jag min dator från Webhallen efter att den varit 6 veckor på service. Det första som händer när jag kommer hem och startar den är att jag inte får någon signal till skärmen. Byter display-port, slår av och startar om genom att hålla inne powerknappen. Ingen signal igen. Startar om igen på samma sätt en eller två ggr, minns inte. Då får jag bild till slut och kan använda den som normalt.

Idag på morgonen prövar jag starta igen, samma problem, skärmen får inte bild. Testar 10 omstarter och 7 av 10 ggr får jag ingen bild till skärm. Under dessa försök så byter jag mellan display-portarna och testar även HDMI. Problemet uppstår även med HDMI-porten.

Någon som har några tips eller funderingar? Är själv inte speciellt duktig på datorer när det gäller felsökning och kunskap om olika delar.

EDIT: Jag är ju osäker om ens datorn startar korrekt, tycker mig hör att den låter olika i fläktarna beroende på lyckat eller misslyckat resultat.

EDIT 2: Döper om tråden då jag inte längre tror att det har med signal till skärm att göra, snarare med att den inte startar som den ska.

Länkar min rigg nedan.

Permalänk
Moderator

Detta var ju ett jobbig läge... Gigabyte har inga LEDs för felsökning på moderkortet, jag vet vem jag ska kritisera på swec 20 år live iallafall... Helt patetiskt FFS.

ONT: Testa enskilda ramminnen, om du har en liten högtalare som man kan koppla in till moderkortet så koppla in så kan du se ifall moderkortet ger av sig felkoder.

EDIT: Startar datorn korrekt så får du bild. Kontakta webhallen.

Permalänk
Medlem

Tror inte det har med skärmar och grafikkort att göra. Har gjort fler testar och när den inte startar ordentligt så står processorfläkten och bara rusar på max. När den bootar upp normalt så rusar den lite i början och sedan går den snabbt ner i mer idle speed.

Har kontaktat Webhallen iaf. Får se vad som händer.