Fredagspanelen 181: Framtiden för Intel Atom, ny testsvit för GPU och veckans pryl

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 181: Framtiden för Intel Atom, ny testsvit för GPU och veckans pryl

Byggandet av studion börjar nå sin ände och därför passa det bra att smyginviga den med Fredagspanelen, som denna gång handlar om nya Intel Atom och den nya sviten för GPU-tester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ah, äntligen en panel värd att kolla på. Emil + Jonas = sant.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir orolig när Emil hävdar att han mest fotar barn?😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Mysigt med Emil och Jonas ihop, och fantastiskt roligt med FPGA-projektet! Blir lite inspirerad!

Permalänk

Yay, äntligen fredag, äntligen fredagspanel. Tillbaka till för, ju för desto bättre.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, då var ordningen återställd med bästa duon!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Äntligen har ni piffat upp lite men jag måste verkligen säga att jag saknar den mörka bakgrunden med Sweclockersloggan och när ni stod med det ostabila bordet och långhårig Jonas med backslick. Det var nostalgi!

Någon borde skapa en omröstning på alla varianter ni kört genom åren det skulle vara roligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@JonasT, vilken shout-out. Folk kan ju tro att jag kan grejer!

För övrigt tycker jag att nya atom verkar mycket spännande. Skulle inte Intel döda hela sin Small-core division? Eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Yeah Emil is back!

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Längtar redan till nästan om 2 veckor hoppas det blir en bra panel så att det blir en bra födelsedag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag såg första Fredagspanelen 19'e November 2010 då var det Jonas och Emil.

Jag ser idag den 181'a Fredagspanelen och idag är det Jonas och Emil.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen

En genuin och helt spontan våg av nostalgi gick genom kroppen när ingressbilden dök upp på skärmen. Det här får man inte missa!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Är det bara jag som blir orolig när Emil hävdar att han mest fotar barn?😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa du kan göra är att radera den kommentaren!

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att se hur avslappnade Emil och Jonas är när de kör tillsammans! Emil kanske kan vara gäst lite oftare?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugashaka:

Är det bara jag som blir orolig när Emil hävdar att han mest fotar barn?😁

Skickades från m.sweclockers.com

Cringe. Lägg ner tramset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Cringe. Lägg ner tramset.

Trams. Skaffa humor.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Är det bara jag som blir orolig när Emil hävdar att han mest fotar barn?😁

Skickades från m.sweclockers.com

Min första tanke var att om man som hårdvaruentusiast uttrycker att man vill ha vidvinkel "eftersom man mest fotar barn", också kanske bör tillägga att man faktiskt själv har barn.
Det är kanske för den ovane swec-tittaren ingen självklarhet att det går att kombinera hårdvaruintresse med lyckad reproduktion, vilket Emil faktiskt är ett levande bevis för att det faktiskt går.

Jag har tidigare spanat in liknande projekt som Jonas enkorts-/trekorts(?)-dator. Har en hel drös megadrivespel och ännu fler spel till nes. När det handlar om hårdvaruemulering, finns det då digitala bildutgångar överhuvudtaget i den där mojängen? Eller måste man köra analog bildsignal till en "scaler" om man vill få ut bilden på sin platt-TV?
Jag hade en 36" 4:3 tjock-TV som tyvärr gav upp för något år sen. Sen sålde jag min LaCie electron blue 22" CRT till en här på formuet. Så nu är jag helt fast i LCD-träsket och har nu tröttnat lite på alla minikonsoler jag lyckats samla på mig. Hårdvaruemulering är nog framtiden. Fanns det någon tråd här eller kommer det?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Relik 📜

Alright, fota barn-spåret var rätt kul ett tag men vi kan väl släppa det nu innan det snurrar iväg till något mer otrevligt?

Kul att vara med i panel annars! Jag är rätt "flamsig" som person på video, och vet att alla inte uppskattar det (såg en väldigt kritisk kommentar på Youtube bland annat). Det är helt okej såklart, ni får se det som omväxling när Jonas byter sidekick!

Hur känner ni för andra "förändringar" vi gjorde? Märktes det? Betydligt färre ämnen, mer diskussion och egna åsikter på varje, låta det bli spontant snack (hela Google Home-segmentet var oplanerat).. Det blir ju lite stökigare, men feedback från de flesta verkar vara att det är åt det hållet ni vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Enligt mig - nöjsamt, ett radarpar. Avspänt, som ordväxlingen "-Var du onykter? -Nej bara trött". Jag hade ett leende på läpparna genom hela videon - underhållning:) Lite flams är inget problem, bara Jonas styr saker så väl som han brukar (men han skall väl vara till vänster i rutan?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jaha, här attackerar man mitt smarta hem direkt. Måste väl försvara mig då.
Batteriet är bytt i sensorn, det gjordes ganska snabbt faktiskt men av någon anledning tappade den kopplingen till min hub. Försökte flera gånger att få igång sensorn igen men den ville inte hitta hubben på flera månader, tills den en dag bara kopplade ihop och började fungera.

Ibland är smarta hem inte så värst smart.

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jag tyckte det var trevligt. Ni fick bli mina frukostkompisar. Helt klart betydligt mer mysfaktor med er två i bild än diverse morgonsoffor på TV. Det som andra kanske kallar flams kallar jag genuin gläde och entusiasm som smittar genom rutan. Jag gillade konceptet faktiskt. Jag tycker heller inte man nödvändigtvis behöver täcka alla nyheter de senaste 2 veckorna eftersom det finns en betydligt tätare nyhetsrapportering idag än för några år sen. Inte minst med tanke på hur många kanaler som dagligen levererar hårdvarunyheter. På två veckor hinner ju vissa nyheter bli gamla.
Jag såg kommentaren på youtube och tycker det bara var taskigt. Snarare ett försök att såga någon vid fotknölarna än att framhålla konstruktiv kritik. Vissa blir provocerade av andras lycka för att det belyser deras egen bittterhet och misslyckande. De flesta verkar ju uppenbarligen vara glada av att se dig med i programmet så ta åt dig av det istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Alright, fota barn-spåret var rätt kul ett tag men vi kan väl släppa det nu innan det snurrar iväg till något mer otrevligt?

Kul att vara med i panel annars! Jag är rätt "flamsig" som person på video, och vet att alla inte uppskattar det (såg en väldigt kritisk kommentar på Youtube bland annat). Det är helt okej såklart, ni får se det som omväxling när Jonas byter sidekick!

Hur känner ni för andra "förändringar" vi gjorde? Märktes det? Betydligt färre ämnen, mer diskussion och egna åsikter på varje, låta det bli spontant snack (hela Google Home-segmentet var oplanerat).. Det blir ju lite stökigare, men feedback från de flesta verkar vara att det är åt det hållet ni vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det var en kul panel, mest för det var väldigt avslappnat.

Information är ju också bra, men man får så mycket information på SWEC nyheterna redan, panelen annars är mer en strikt rakt sammanfattning utav detta.

Jag personligen gillade denna panelen mer, men kan förstå att vissa kanske vill ha mer "informations panel" typ.

Fotnot Det triggar mig dock att Jonas inte är på vänster sida

Permalänk
Proffsmobbare

Kanonbra fredagspanel, gillar verkligen de små förändringarna, det kändes mycket mer som en teknikpodd än en ren sammanfattning av veckorna som har gått. Tummen upp!

Både Home och vad det nu är för skum kretskortsstack Jonas har letat rätt på var jättetrevligt.

Permalänk
Medlem

Studion börjar ju arta sig!

Mycket bra FP denna gång, mycket spontansnack är kul, och den var bra balanserad. Att ni inte rabblar nyheter gör inget för jag har läst de flesta på siten redan, så mer tankar, åsikter och förklaringar är välkommet.

Som ni säkert har tänkt på är att hörnet gör det lite konstigt, så ni har säkert en idé hur ni ska göra där. Att ni sitter ner är superbra, äntligen kan man säga! Lite mycket saker kanske på bordet X:et som blev i högra hörnet var en kul detalj

Jag kollar på alla videos ni gör, tycker det är roligt om alla på Geeks får vara med i era videos. Och de små videos ni börjat med som tar upp små ämnen/påhitt är också ett koncept som jag tror på. Nu kanske jag får hela SweC mot mig, men kanske lite mindre läsk videos och mer andra påhitt. Gärna med bättre kamera/mic än nu, svårt att höra vad en del säger.

För att få ett avbrott i FP kan ni be SweC:are att spela in en liten video på några minuter om sina speciella projekt (datorer, byggen, smarta hem) och ha med i fredagspanelen eller kanske visa någon rolig liten video från något påhitt under veckorna.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får ta och hålla med om att vidvinkel är av större intresse än extra zoom.

För er som inte har vidvinkelobjektiv i kameran (inkluderat mig själv) har jag ett tips.

Använd panoramaläget. Men ta inte breda panoramabilder ;).
Alltså ha mobilen i vertikalt läge och börja ta en panorama. Men sluta tidigt. Gör ingen superbred bild utan stanna när fotot har ungefär normal aspect ratio.

Det här kommer fånga mycket mer av omgivningen än om man bara tar en vanlig bild.

Med det sagt så är det såklart smidigt att ha det här inbyggt i luren från början. Men det går alltså att få till - iaf bättre vidvinkel än vanligt även om man inte har vidvinkelkamera

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tyckte det var toppen, lagom ratio mellan humor och information
Håller med att vidvinkel är mer användbart än tele. Synd bara telefonerna är så dyra !

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Alright, fota barn-spåret var rätt kul ett tag men vi kan väl släppa det nu innan det snurrar iväg till något mer otrevligt?

Kul att vara med i panel annars! Jag är rätt "flamsig" som person på video, och vet att alla inte uppskattar det (såg en väldigt kritisk kommentar på Youtube bland annat). Det är helt okej såklart, ni får se det som omväxling när Jonas byter sidekick!

Hur känner ni för andra "förändringar" vi gjorde? Märktes det? Betydligt färre ämnen, mer diskussion och egna åsikter på varje, låta det bli spontant snack (hela Google Home-segmentet var oplanerat).. Det blir ju lite stökigare, men feedback från de flesta verkar vara att det är åt det hållet ni vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan aldrig bli för mycket. :>

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Hade sparat ihop för att köpa legendary edition när Halo 3 kom ut. Kan säga att besvikelse är ett understatement för att beskriva hur den lille p12:an jag var då kände sig när det visade sig att man inte kunde ha på sig mastechief-hjälmen

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har tidigare spanat in liknande projekt som Jonas enkorts-/trekorts(?)-dator. Har en hel drös megadrivespel och ännu fler spel till nes. När det handlar om hårdvaruemulering, finns det då digitala bildutgångar överhuvudtaget i den där mojängen? Eller måste man köra analog bildsignal till en "scaler" om man vill få ut bilden på sin platt-TV?
Jag hade en 36" 4:3 tjock-TV som tyvärr gav upp för något år sen. Sen sålde jag min LaCie electron blue 22" CRT till en här på formuet. Så nu är jag helt fast i LCD-träsket och har nu tröttnat lite på alla minikonsoler jag lyckats samla på mig. Hårdvaruemulering är nog framtiden. Fanns det någon tråd här eller kommer det?

Utvecklingsbrädan har HDMI och kan skala om till 1080p, så det är inga problem att pusha ut mot en LCD.
Jag har inte hunnit skapa en tråd ännu dessvärre, men för en snabb översikt över hela projektet med alla delar och mjukvara som finns att tillgå kan jag rekommendera Misters Github-wiki.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se både Jonas och Emil i en Fredagspanel. Kollar på den nästan en vecka efter att den släpptes. Emil vore vara gäst oftare....

Men, jag tycker allt åt ni Bashar MSI wind och första Atom aningens för mycket. Jag köpte min och slängde omedelbart in en SSD (ja, tror SSDn kostade mer än netbooken kostade då, men det hör inte hit...) Sen använde jag den i många år som min reskamrat ända tills åt jag gick över till Surface Pro (3).

Första generationens Atom tyckte verkligen om att bli ihopparad med en SSD. Svärmor (efter min goda upplevelse av en netbook) skaffade en Sony variant med lite snabbare Atom än min men med vanlig disk. Den var ju verkligen inte rolig att använda. Men min med SSD var fortfarande väldigt användbar i många år till.

Har man en så slö CPU som en första generations Atom så vill man verkligen inte slösa cykler på att vänta på disken... Det var för övrigt min första dator med SSD som systemdisk och har inte haft en med mekanisk disk sen dess.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |