Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Tips: få igång ett dött batteri som inte tar laddning

Permalänk
Medlem

Tips: få igång ett dött batteri som inte tar laddning

Jag köpte ett noname-batteri till min laptop för ca 1 år sedan.
Det funkade fint länge, men ett par månader sen råkade det laddas ur helt. Efter detta vägrade batteriet ta laddning. Försökte ta bort drivrutiner och andra tips jag hittade på nätet, men inget hjälpte. Det orkade inte att hålla datorn igång ens en sekund. Som en sista utväg testade jag nu att ladda det manuellt.

Varning: Gör det på egen risk, det är explosions/brand-risk med Li-Ion.

Steg 1: ta ur batteriet och öppna det, kan vara skruvar eller bara snäppt fast.

Steg 2: mät spänningen. Mitt skulle ge 10,4V och nu låg det på 7-8V. Det är 6 celler, 3 + 3 i serie (3,7*3)*2.

Steg 3: hitta en passande laddare. Jag hade en gammal nätadapter till en skruvdragare som gav 12V. Använd inte en laddare som ger för hög spänning!

Steg 4: koppla sladdar på + och - med exempelvis krokodilklämmor. Placera batteriet säkert, jag gjorde det ute i garaget, ställde det under en soptunna av finmaskigt metallnät över. Sedan lät jag den ladda i 1 timma.
Jag satte sedan tillbaka det i datorn och ser att batterilampan lyser grönt. Lät den ladda fullt i datorn.
Nu säger den 4:20 timmars batteritid efter en kvarts användning på batteri. Så det verkar i hyfsat skick.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Ja detta kan hända om batteriet laddar ur så att spänningen blir för låg, då känner inte laddelen att det finns något batteri och laddar ej.

Då får man ladda lite manuellt sen brukar det gå bra.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för exakt samma sak!
Men i mitt fall gällde det en elektrisk fönstertvätt. Den vägrade ta laddning (eftersom jag inte tvättat fönstren på några år). Det var svårt att komma åt batteriet, men det gick till slut. Jag gav det några volt grundladdning mha ett annat batteri. Därefter funkade den vanliga inbyggda laddaren!

Permalänk
Medlem

De finns anledning varför LiIon-batterier spärrar om de laddas ur för djupt - normalt finns det en mjuk spärr där några timmars laddning (uppväckningsprocess som då ske med mycket låg ström) kan få batteriet att bli aktiv igen - men har man laddat ur till botten och mjuka spärren stängt av batteriet och dessutom legat oladdad ett tag så kan det nå så låg spänning att den hårda spärren slår till och då går dessa inte att laddas oavsett tid.

Man skall aldrig göra sådant 'manuell' laddning på LiIon/LiPol- battericeller som gått under 2.5 Volt/cell i polspänning (även om det 'bara' är en enda cell som gått under nivån i batteripacket)

- spänningar under 2.5 Volt/cell så har det löst ut koppar från den ena elektroden och när man laddar så försöker dessa utlösta kopparjoner att varandra tillbaka - men på fel stället och ofta som nålar som sakta kan växa igenom separatorn och kan punktera dessa (på samma sätt som de gamla NiCd-batterierna där det av åldern till sluts kortslöts invändig med massor av små metallnålar - men då de var vattenbaserad elektrolyt så var det ingen risk för brand) och den kortslutning och glödet som blir kan starta en termitbrand (det räcker med ca 280 grader C på en mycket liten punkt LiIon/LiPol för att det hela skall starta) - månader och år efter att man återladdade och detta går inte att se ut i förväg.

Sådana LiIon-celler som man laddat trots att spänningen har varit under 2.5 Volt skall man lägga i metall eller keramikkruka med lock som brandskydd och avyttras till återvinningen snarast då man inte vill ha sådana okända i tiden tidsinställda brandbomber i sitt hem...

LiIon-celler som gått under 2.5 Volt och man _inte_ har försökt laddat är däremot att betrakta som ganska ofarliga/säkra - det är när man försöker väcka dem med laddning manuellt och sedan använda det 'för att det går' så har man i praktiken en tidsinställd bomb i användning

Permalänk
Medlem

@xxargs: Väldigt matnyttigt inlägg! Man ska ha respekt för batterier.

Battery university rekommenderar inte att man återupplivar batterier som legat under 1,5V en tid:

Citat:

Do not boost lithium-based batteries back to life that have dwelled below 1.5V/cell for a week or longer. Copper shunts may have formed inside the cells that can lead to a partial or total electrical short. When recharging, such a cell might become unstable, causing excessive heat or show other anomali

https://batteryuniversity.com/learn/article/low_voltage_cut_o...
Men 2,5V verkar vara en bra riktlinje för vad som är säkert. Mina celler låg väl runt där.

Har du någon intressant länk för vidare läsning?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hmm... gjorde inte slutkollet på just kritiska spänningen när kopparen börja lösas ut innan jag skickade inlägget, men 2.5 Volt brukar vara satt som gränsen mellan om man skall försöka återuppliva med låg ström till en början eller låta det vara - har för mig många hårda limits/permanenta laddningsspärrar slår till när man går under den nivå vid denna vilospänning då alla kemiska förråd är slut för den tänkta användning och spänning under denna börja förstöra batteriet och att det går väldigt fort djupare ned i spänning när man kommer under 2.5 Volt i form av självurladdning/läcka i skyddskretsar då det inte finns någon kapacitet kvar att tala om innan man går ned på de riktigt skadliga nivåerna (dvs 1.5 Volt och lägre)

med andra ord var försiktiga och läs på innan ni försöker sätta på spänning självmant på 'döda' LiIon/LiPol-batterier - se till att ha riktig multimeter med tillräckligt många decimala siffror (minst 2), spänningskälla/labbaggrgat som förutom kan ställa in spänningen noga också kan ställa in strömmen till väldigt låga värden (lägsta nivån några mA) då batterier som är nedkörda skall väckas väldigt försiktigt till en början. Som med allt man kan fuska mer om man är påläst och köpt tillräckligt bra grejor och samtidigt veta dom absoluta nivåerna man inte får gå under.

Tänk också att det är skillnad i hantering på batterier för laptops etc. och de batterier man har för drönare, elflyg och andra modeller baserade på oskyddade LiIon-batterier - med dessa pack så finns det ingen inbyggd skydd och brukaren är mer medveten om riskerna och förhoppningsvis förvarar dessa bättre (brandtåliga påsar, brandsäker förvaring etc.) när de inte används.