Synkning av iPad o iPhone

Permalänk
Medlem

Synkning av iPad o iPhone

Min google-fu är inte god nog så jag vänder mig till expertisen här på forumet.
Mitt problem är att jag har två enheter, en iPhone o en iPad, kopplade till samma apple-id vilket får den oönskade effekten att det ringer i bägge enheterna, jag får samma sms i bägge enheterna, ibland (inte alltid dock) så får jag hem en nedladdad app i bägge enheterna - u get the picture.

Jag vill alltså stänga av denna synkning av mina enheter och undrar såklart hur jag går tillväga?
Separata apple-idn är inte ett alternativ!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Du ställer in i Inställningar->Apple ID-> Icloud ... vilken data som ska delas.

Inställningar->Apple ID->Itunes och App Store ställer du in om du ska dela köpta appar så att de installeras automatiskt.

Beträffande samtal så går du in i Inställningar->Telefon->Samtal på andra enheter och ändrar där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du inte vill ha det så?

Jag kan förstå att man inte vill att det ska ringa på iPaden men annars ser jag bara fördelar med att ha det synkat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@Trunk: En app specifikt för plattan resp. telefonen? SMS vill man inte ha i plattan?, taskigt utrymme?, det kostar data etc?
Mina 50 ören.

Jag är inne på TS spår, vill ha platta och telefon skilt för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@Tdoll: En app specifikt för plattan resp. telefonen? SMS vill man inte ha i plattan?, taskigt utrymme?, det kostar data etc?
Mina 50 ören.

Jag är inne på TS spår, vill ha platta och telefon skilt för det mesta.

Man får förstås göra det som passar en bäst men för mig var det där då inga bra argument. De flesta appar man laddar ner vill man väl ändå ha på båda enheterna? Dessutom går mycket snabbare att radera en app än att behöva leta upp den på itunes på den andra enheten så i mina ögon är det smidigare att synka apparna. Om jag inte är helt fel ute så laddas apparna endast ner med wi-fi "by default", men jag kan som sagt ha fel.

Att få meddelanden på iPaden är även det en sådan sak som kanske inte alltid används jättefrekvent men samtidigt så skadar det inte att ha de där. Om man inte lånar ut iPaden till andra förstås.

Men som sagt, hur konstigt det än må låta så får man självklart göra saker trots att jag inte förstår dom eller håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Man får förstås göra det som passar en bäst men för mig var det där då inga bra argument. De flesta appar man laddar ner vill man väl ändå ha på båda enheterna? Dessutom går mycket snabbare att radera en app än att behöva leta upp den på itunes på den andra enheten så i mina ögon är det smidigare att synka apparna. Om jag inte är helt fel ute så laddas apparna endast ner med wi-fi "by default", men jag kan som sagt ha fel.

Att få meddelanden på iPaden är även det en sådan sak som kanske inte alltid används jättefrekvent men samtidigt så skadar det inte att ha de där. Om man inte lånar ut iPaden till andra förstås.

Men som sagt, hur konstigt det än må låta så får man självklart göra saker trots att jag inte förstår dom eller håller med

Jag har massvis med streaming, media appar på paddan. De vill jag knappast ha på mobilen, kollar aldrig på sådant där.
Alla saker som kivra, swedbank, klarna etc etc har jag inget behov av att ha på paddan.

Syncning mellan enheterna är bara störigt, massa appar i vägen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Trunk:

Man får förstås göra det som passar en bäst men för mig var det där då inga bra argument. De flesta appar man laddar ner vill man väl ändå ha på båda enheterna? Dessutom går mycket snabbare att radera en app än att behöva leta upp den på itunes på den andra enheten så i mina ögon är det smidigare att synka apparna. Om jag inte är helt fel ute så laddas apparna endast ner med wi-fi "by default", men jag kan som sagt ha fel.

Att få meddelanden på iPaden är även det en sådan sak som kanske inte alltid används jättefrekvent men samtidigt så skadar det inte att ha de där. Om man inte lånar ut iPaden till andra förstås.

Men som sagt, hur konstigt det än må låta så får man självklart göra saker trots att jag inte förstår dom eller håller med

Självklart är det så;)
Jag vill exempelvis inte ha netflix på telefonen, inte heller plattan då jag inte har ett eget konto.
Truecaller vill jag inte ha på plattan heller även om jag kan ringa med den, likadant med Klarna, BankID medflera.
Enbart över wifi är en egen inställning men det är troligen default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Du ställer in i Inställningar->Apple ID-> Icloud ... vilken data som ska delas.

Inställningar->Apple ID->Itunes och App Store ställer du in om du ska dela köpta appar så att de installeras automatiskt.

Beträffande samtal så går du in i Inställningar->Telefon->Samtal på andra enheter och ändrar där.

Stort tack för detta!
Dock lyckas jag inte stänga av att mina sms poppar upp på min iPad trots att jag gjort exakt enligt anvisningarna...?
Någon som har ytterligare förslag?

Permalänk
Medlem

@elp: Du bör definitivt inte få iMessages till båda enheterna om du loggat av iCloud på en av enheterna. Inställningar > Klicka på profilen (högst upp på skärmen) > Logga ut (längst ner på skärmen)