Hjälp med portforward OpenWRT / Wireguard /PLEX

Permalänk
Medlem

Hjälp med portforward OpenWRT / Wireguard /PLEX

Hejsan!

Jag försöker få till en portforward i OpenWRT där jag vill kunna nå PLEX utanför hemnätverket.

Setup:
Router med OpenWRT 192.168.x.x
Microserver med internt-IP: 192.168.x.x
Luci Wireguard installerat och fungerar kanon.
Mullvad-VPN, har blivit tilldelad en port inom range som stöds: 22943 (ändras senare)
PLEX interna IP skall vara 32400

Har startat UPnP and NAT-PMP service i routern och whitelistat plex.direct i routern under DNS-taben.

Är trött och får det inte att fungera..

Bild:

på hur det ser ut just nu, står "any" under forward to, har testat att peka mot Microservern utan resultat.

Skriv gärna om ni har svaret eller idéer!

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Smack Jack:

Jag försöker få till en portforward i OpenWRT där jag vill kunna nå PLEX utanför hemnätverket.
<snip>
Har startat UPnP and NAT-PMP service i routern och whitelistat plex.direct i routern under DNS-taben.

Slå genast av UPnP och NAT-PMP i din router. Genom att ha dess två funktioner aktiva betyder det att vilken som helst enhet på ditt interna nätverk kan göra din router till en schweizerost full med hål.

För att du ska få det att fungera behöver du läsa iaf lite i ämnet och försöka förstå vad det är du vill att routern skall utföra.

Du vill att ALLA externa anrop till WAN-adressen på port 22943 i routern 192.168.1.1 skall vidarebefordras till Plex-burkens LAN IP 192.168.1.2 på port 32400 - om nu routerns och Plex-burkens IP-adresser är .1 och .2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Slå genast av UPnP och NAT-PMP i din router. Genom att ha dess två funktioner aktiva betyder det att vilken som helst enhet på ditt interna nätverk kan göra din router till en schweizerost full med hål.

För att du ska få det att fungera behöver du läsa iaf lite i ämnet och försöka förstå vad det är du vill att routern skall utföra.

Du vill att ALLA externa anrop till WAN-adressen på port 22943 i routern 192.168.1.1 skall vidarebefordras till Plex-burkens LAN IP 192.168.1.2 på port 32400 - om nu routerns och Plex-burkens IP-adresser är .1 och .2

Hehe, absolut. Har stängt av det nu. Läste på ett forum att det skulle vara påslaget. Tack för "heads up"!

Tack för klargörandet, har pekat det som du antyder. Men får det inte "att spela" ändå.
Fråga: Även om jag har WGZONE som pekar mot Wireguard med accept/reject osv. Är det ändå WAN external 22943 samt Lan internal 32400 som skall pekas mot? Jag skall alltså inte blanda in WGZONE alls i portforward? Sedan är det såklart mot Microservern den skall peka? Bara för att förtydliga..

Tar tacksamt emot mer hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Vi som läser här vet inte vad din WGZONE är för slags regler och vad det skall vara bra för.

Det är din Forward-To som skall ha Plex-serverns IP adress och portnummer (som du redan skrivit in rätt). "Via Any router IP" bör väl bytas ut mot din routers verkliga IP på LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vi som läser här vet inte vad din WGZONE är för slags regler och vad det skall vara bra för.

Det är din Forward-To som skall ha Plex-serverns IP adress och portnummer (som du redan skrivit in rätt). "Via Any router IP" bör väl bytas ut mot din routers verkliga IP på LAN.

Hallå!

Tack för svar!
Det är helt enkelt för Wireguard, men I see your point.
Tack för information, skall se om jag löser det ikväll, riktigt snällt att du tog dig tid!

Permalänk
Medlem

Löste sig efter @hasenfrasen tips - lite klurigt för en som inte är så insatt..
Postar en bild om någon i framtiden skulle undra samma sak:

WGZONE (Wireguard) med angiven port skall peka mot den interna IP-adressen till servern till port 32400.

Permalänk
Vila i frid

Kul att det snurrade igång. Själv försöker jag använda mig av alias både på portar och ip-nummer för att inte snurra till det - lätt hänt när man ska mecka med prylarna ett år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kul att det snurrade igång. Själv försöker jag använda mig av alias både på portar och ip-nummer för att inte snurra till det - lätt hänt när man ska mecka med prylarna ett år senare.

Ja, det är ju en klassiker.. Hur f#n tänkte jag här??

Permalänk
Medlem

Hej Hopp! Jag lånar tråden lite då det känns som det finns en viss kunskap här!

Jag kör lika setup som TS. Openwrt med Luci och Mullvad som VPN. Nu klagar mitt Xbox One på att min NAT är stängd och att jag behöver öppna en port. Är det någon som vill hjälpa mig ur sitsen och förklara hur man löser det?

Får en tilldelad port ifrån Mullvad och en tilldelad port ifrån Xboxet.

Tack för hjälpen!