Dator visar slumpmässiga färger och krashrapporter

Permalänk

Dator visar slumpmässiga färger och krashrapporter

Hej!

En dator jag och kompis byggde ihop för knappt en månad sedan började kdsg bete sig extremt konstigt. Testade en ny uppdatering på War thunder när jag lade märke till att några konstiga färger började synas på ett plan efter kanske 15 minuters spelande. Antog att det bar en bugg i spelet så jag försökte stänga det, när det istället krashade. Strax därefter började pixlar ändra färg i lightroom och snart var hela datorn knas. Program funkar inte (visar tomma rutor, sega, krashrapporter) och skrivbordet ändrar bakgrund till alla världens färger lite hursomhelst lite närsomhelst.

Vid omstart fungerar inloggning, sedan buggar snabbt skrivbordet ur och blir rosa eller annan valfri färg. Ikoner kan markeras och visar sporadisk andra färger, rätt bakgrund, och är allmänt skumma. Likaså är för ytor markerade på skrivbordet.

All hjälp uppskattas!

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 9700k
Processorkylare: Hyper TX3 EVO
Moderkort: ROG Strix Z390-F Gaming
Ram: 16 GB (2x8 Kingston)
Grafikkort: Geforce Rtx 2070 Super (Zotac)
Hårddisk: 2 x 250 ssd (Windows på ena) + Större mekanisk hårddisk
Nätaggregat:Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Vad är tempar på gpu och cpu när detta händer? Har ni testat med interna grafikkretsen och se om det händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Hedersmedlem

Har du någonsin fått knasiga färger utanför Windows (dvs innan boot, i BIOS/UEFI eller så)? Om inte skulle jag testa att boota någon live-Linux för att se om problemet finns där också.
Om inte så skulle det kunna vara mjukvarurelaterat, men om det strular även där så blir det ju nästan garanterat hårdvarufel, sannolikt på grafikkortet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Vad är tempar på gpu och cpu när detta händer? Har ni testat med interna grafikkretsen och se om det händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet dessvärre inte, men håller på att ominstallera Windows för tillfället och då såg inget konstigt ut på cpu (30°), gpu såg jag inte (inte världens koll på bios) men nör jag spelst har den varit normal vad jag sett. Skulle vara när Cod Mf buggsde lite igår (sikte, o annat skakade kontrollerat med skumma färger runt) men då låg slm runt 67-70° som vanligt. Interna grafikkretsen, är intern grafik på cpu:n då? Har inte det isåfåll.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du någonsin fått knasiga färger utanför Windows (dvs innan boot, i BIOS/UEFI eller så)? Om inte skulle jag testa att boota någon live-Linux för att se om problemet finns där också.
Om inte så skulle det kunna vara mjukvarurelaterat, men om det strular även där så blir det ju nästan garanterat hårdvarufel, sannolikt på grafikkortet.

Enbart varit utanför Windows när datorn först botades, alltid varit i Windows sedan dess. Testar om det är mjukvaran nu, installerar Windows nu, men funnar inte det är det nog som du säger, något fel på gpu, något datorföretaget jag köpte windows av trodde med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har en 9700k så har du en intern grafikkrets.

Nästa gång du spelar osv. Ladda hem hwmonitor och börja logga så kan du kan se vilken temp du kommer upp i. Inte så stor idé att kolla när du är i bios då inget belastar då.

Annan idé kan vara att köra till exempel 3d mark ett par vändor och se vilka tempar du kommer upp i samt om du får problem där. Både med interna kretsen och med gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

låter som problem med nya rtx 2070 super är som första rtx korten hade problem med artifakter o korten dog. problem med micron minnen då kolla vad nya superkortet har för minnen är det samsung eller micron ? gpu-z kan du kolla med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Om du har en 9700k så har du en intern grafikkrets.

Nästa gång du spelar osv. Ladda hem hwmonitor och börja logga så kan du kan se vilken temp du kommer upp i. Inte så stor idé att kolla när du är i bios då inget belastar då.

Annan idé kan vara att köra till exempel 3d mark ett par vändor och se vilka tempar du kommer upp i samt om du får problem där. Både med interna kretsen och med gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Skall testas när jag får windows att funka!

Skrivet av pytonOrm:

låter som problem med nya rtx 2070 super är som första rtx korten hade problem med artifakter o korten dog. problem med micron minnen då kolla vad nya superkortet har för minnen är det samsung eller micron ? gpu-z kan du kolla med

Får se om det är gpu det är fel på, inga färgfel eller liknande i bios eller installationsmenyer så kan vara något väldigt knas med windows helt enkelt.

Förövrigt krashar datorn vid boot av ssd (med ominstallerat windows på) och får felmedellande "ett problem har uppsått på datorn" och startar om i all evighet... Testat att ominstallera windows på båda ssd:erna ifall någon av dem var trasig, men det verkar inte så.