Acer Predator X35 – lyxig VA-spelskärm med 200 Hz G-Sync Ultimate och HDR1000

Permalänk
Melding Plague

Acer Predator X35 – lyxig VA-spelskärm med 200 Hz G-Sync Ultimate och HDR1000

SweClockers testar Acers skärm med en påkosta 200 Hz VA-panel och 1 000 nits HDR. Skärmens egenskaper faller in i konceptet "lika samma, fast annorlunda".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra video som alltid Thomas! Ni har inte möjlighet att testa Asus PG65UQ?

Permalänk
Medlem

Bra recension som alltid! Får ni ha skärmen länge nog för att Kenneth ska kunna göra ett snabbtest på hur tungdrivet 3440x1440 är kontra 1440p och 4k eller är det bums åter med testexemplaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En viktig sak att ta upp efter en bra jämförande recension då båda är så lika och det är att Acer har gått att hittats ca 4000 kr billigare än asus.

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen dina tester, känns att du vet vad du snackar om. Älskar folk som är riktigt bra på saker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Acer Predator X35 (bmiphzx)

Prosit!

Permalänk
Medlem

Jag kan ta hand om testexemplaret

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Bra recension som alltid! Får ni ha skärmen länge nog för att Kenneth ska kunna göra ett snabbtest på hur tungdrivet 3440x1440 är kontra 1440p och 4k eller är det bums åter med testexemplaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rätt linjärt med mängden pixlar. Så bara jämför mängden pixlar mellan 3440x1440 och 2560x1440 samt 3440x1440 och 3840x2160 så har du svaret på din fråga hur tung- respektive lätt drivet det är jämfört med de upplösningarna. I alla fall mellan tummen och pekfingret.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har en Acer Predator x34 Ultrawide och personligen kommer jag inte köpa fler skärmar från Acer. Kvalitéskänslan är klart sämre än alla tidigare skärmar jag haft.

Men fungerar inte skärmen som den ska? Nja, backbleeding var ett stort problem på x34, vet inte hur det är på x35, men det var rena lotteriet. Efter närmare 1 år så började skärmen smälla så som elektronik gör bara skillnaden är att den smäller RIKTIGT högt så man hoppar till. Skickar in den på reparation/Tyskland) och de hittar inget fel. Skärmen smäller mer och mer och tillslut öppnar jag den(vilket inte var enkelt) och fettar/oljar in delar, efter det har jag inget problem längre med smällandet. Efter att ha läst runt lite på nätet så verkar det inte helt ovanligt problem. Kan också påpeka att skärmen kändes billig även på insidan men jag har aldrig förr behövt öppna en skärm, kanske alla ser ut som denna.

Nu har jag noterat att den flimrar tidvis i övre kant efter påslag, försvinner efter ett litet tag...

Även om det var samma panel som Asus körde men för några 1000 lappar högre så hade jag idag hellre valt deras skärm.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Finns de nån chans ni kommer testa MSI Optix MPG341CQR HDR RGB 144 Hz? Hade varit intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skäggig legend

Enda sen jag satt i soffan var jag sugen på att höra vad för sadkitten musik du hade valt x)

Jag gillar konceptet med välvd skärm på just en datorskärm men smakar det så kostar det!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av DerpMcDerp:

Bra recension som alltid! Får ni ha skärmen länge nog för att Kenneth ska kunna göra ett snabbtest på hur tungdrivet 3440x1440 är kontra 1440p och 4k eller är det bums åter med testexemplaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Den står redan i hallen och är redo att hämtas upp faktiskt. Vi har andra skärmar inne redan som man kan testa det på, nu gäller det bara att hinna med

Permalänk
Medlem

Farligt att läsa reviews på nya grejer, ibland slår uppgraderingsdjävulen till och man sitter där med ett galet leende medan plånboken börjar skrika hysteriskt i bakgrunden.

Så det var ju skönt med den där skyhöga prislappen, då slapp jag våndas över ifall jag var sugen på ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går till sista sidan först, kollar prislappen = ignorerar recensionen som säkert är skitbra men dessa priser är för höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

En viktig sak att ta upp efter en bra jämförande recension då båda är så lika och det är att Acer har gått att hittats ca 4000 kr billigare än asus.

Fast orimligt att Sweclockers ska ha koll på alla kampanjer som en produkt kan komma att få. Går inte sätta ett betyg för att den har kostat mindre en eller två gånger tidigare.

Förövrigt riktigt bra recension som vanligt av våran Lax, jag hoppas att Sweclockers håller hårt i Laxpudding, förmodligen eran bästa medarbetare i mitt tycke!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XHI:

Enda sen jag satt i soffan var jag sugen på att höra vad för sadkitten musik du hade valt x)

Står i info-texten på youtube. Vilket förstås kan missas.

https://www.epidemicsound.com/track/6X4OzD9QOC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wesslan1:

En viktig sak att ta upp efter en bra jämförande recension då båda är så lika och det är att Acer har gått att hittats ca 4000 kr billigare än asus.

Priserna varierar alltid och att någon butik just nu sänkt priset 4000 kr var inte aktuellt jag började med X35:n. Så hade jag testat skärmen i Augusti när den kom till redaktionen hade jag aldrig kunnat berätta att den just nu går för 4000 kr lägre i en butik. Och jag kan heller inte veta vad X35 kommer att kosta om ett halvår, vilka kampanjer som kommer och vilka butiker som tänker sänka priset. Säger sig självt att det är en omöjlighet.

Så med andra ord lägger jag inte en vikt vid de exakta priserna. Det tycker jag ni själva gör väldigt bra redan med de dagsaktuella diskussionerna i forumen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DJ-SAAB:

Finns de nån chans ni kommer testa MSI Optix MPG341CQR HDR RGB 144 Hz? Hade varit intressant.

Japp - intressant skärm. Härnäst kommer tester på två efterfrågade skärmar och därefter ska jag försöka fokusera på de nya IPS, Full HD-144 Hz-skärmarna. Kommer att likt för X35 lägga ut en kort video när testet är igång så att ni kommer veta vad jag pysslar med för skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuuFi:

Går till sista sidan först, kollar prislappen = ignorerar recensionen som säkert är skitbra men dessa priser är för höga.

Det är därför jag håller videon kort och kärnfull och texten mer som ett referensmaterial kring detaljerna. Även om skärmen är "ointressant" pga av sitt pris finns det en del lärdomar att ta om skärmar rent generellt. Till exempel att 32.000 kronor och Nvidias variabla overdrive fortfarande inte lyckas lösa det grundläggande problemet med vad som verkar vara alla VA-paneler.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jobbigt att när det kommer till skärmar hjälper det inte att kasta mer pengar på problemet. Du får du bara en annan variant och nya kompromisser.

Känns som att man kan hitta de bästa panelerna med så få kompromisser som möjligt bland 1440p och möjligtvis 4K idag. Vill man ha ultrabred skärm så får man nya kompromisser även om man kastar massa pengar på en dyr lösning.

Det ligger antagligen mycket i att konkurrensen och utveckling av just vanliga 1440p och 4K pågått under så många år att det är där de bäst lyckats slipa till resultatet. Det är helt enkelt där konkurrens fått gro under längst tid.

Jag köpte en Samsung C34J791 till kontoret och lurades lite av QLED som jag undermedvetet kopplar till bra ljusstyrka så jag undersökte främst andra aspekter med skärmen. Borde såklart dubbelkollat men det blev lite av en besvikelse. Fungerar men knappast optimalt. Kände direkt att även om man lägger rätt mycket mer pengar på en 3440x1440 så blir det sämre bildkvalitet än vad man hade fått med en prisvärd IPS-panel på 2560x1440 som jag annars är van vid.

Det känns också som att datorskärmar till en viss mån är underutvecklade på vissa punkter jämfört med t.ex. TV-apparater. Ljusstyrka och HDR/dimming är ju två faktorer jag tänker på. Men det kanske finns massor med mer pengar där att hämta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Perseus:

Ni har inte möjlighet att testa Asus PG65UQ?

Vi har blivit lovade en del BFGD-skärmar men inte fått något. Vilket kanske är lika bra. Tror att många börjar tröttna på de riktigt stora och asdyra skärmarna. Nvidia har ju själva tagit ett kliv med HDMI VRR och därmed kan man köra en VRR-TV (2019-modellerna av LG:s OLED och Samsungs Q-serie/RU so far) och få två apparater för samma pris.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FredrikMH:

Det känns också som att datorskärmar till en viss mån är underutvecklade på vissa punkter jämfört med t.ex. TV-apparater. Ljusstyrka och HDR/dimming är ju två faktorer jag tänker på. Men det kanske finns massor med mer pengar där att hämta.

Datorskärmarna ligger verkligen ett par år efter. TV-branschen styr eftersom 70 procent av panelytan (tillverkningen räknad i kvadratmeter) går till TV-apparater. PC-monitorer är faktist en aptråkig del av denna bransch där du drar in stålar på att sälja stora volymer av 1920x1080, 60 Hz-skärmar till företag. Spelskärmar är en nisch och norra europa, norden, UK, tyskland samt Benelux är undantagen som visar ett stort intresse för dessa påkostade produkter. Så man vet inte riktigt hur man ska bete sig på marknaden. Vilket märks på hur ängsligt det är när alla tillverkarna släpper ungefär samma sorts produkter med samma fula leksaksdesin. Ser inte mycket innovation och nytänk. Ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är därför jag håller videon kort och kärnfull och texten mer som ett referensmaterial kring detaljerna. Även om skärmen är "ointressant" pga av sitt pris finns det en del lärdomar att ta om skärmar rent generellt. Till exempel att 32.000 kronor och Nvidias variabla overdrive fortfarande inte lyckas lösa det grundläggande problemet med vad som verkar vara alla VA-paneler.

Vad tycker du om att Asus, Acer och Nvidia marknadsför dom här skärmarna som flimmerfria? Hade varit väldigt intressant att höra just din synvinkel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muSashi:

Vad tycker du om att Asus, Acer och Nvidia marknadsför dom här skärmarna som flimmerfria? Hade varit väldigt intressant att höra just din synvinkel.

De är flimmerfria ur den synvinkeln det handlar om när tillverkaren talar om "flimmerfritt". Det vill säga att skärmen inte använder pulsbreddmodulering för att reglera ljusstyrkan.

Sedan flimrar det i spel under vissa omständigheter ändå vilket i sin tur hänger ihop med hur spelmotorn fungerar och hur det interfererar med panelens sätt att arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Datorskärmarna ligger verkligen ett par år efter. TV-branschen styr eftersom 70 procent av panelytan (tillverkningen räknad i kvadratmeter) går till TV-apparater. PC-monitorer är faktist en aptråkig del av denna bransch där du drar in stålar på att sälja stora volymer av 1920x1080, 60 Hz-skärmar till företag. Spelskärmar är en nisch och norra europa, norden, UK, tyskland samt Benelux är undantagen som visar ett stort intresse för dessa påkostade produkter. Så man vet inte riktigt hur man ska bete sig på marknaden. Vilket märks på hur ängsligt det är när alla tillverkarna släpper ungefär samma sorts produkter med samma fula leksaksdesin. Ser inte mycket innovation och nytänk. Ännu.

Intressant resonemang! Det förklarar en hel del varför allt ser likadant ut...
Törs du spekulera något i huruvida trenden kommer hålla i sig i närmsta framtiden? Kommer gaming skärmar fortsätta
i samma utvecklingskurva eller finns det chans för att gamingskärmen får mer marknadsandelar?

Intresset verkar åtminstone finnas - inte minst i Sverige och Nord Europa, men även i Staterna. 10k-100k/månaden på söktermen gaming monitor i USA enligt Google ads tex.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De är flimmerfria ur den synvinkeln det handlar om när tillverkaren talar om "flimmerfritt". Det vill säga att skärmen inte använder pulsbreddmodulering för att reglera ljusstyrkan.

Sedan flimrar det i spel under vissa omständigheter ändå vilket i sin tur hänger ihop med hur spelmotorn fungerar och hur det interfererar med panelens sätt att arbeta.

Låter väldigt otydligt för mig som slutanvändare, pulsbreddmodulering har nog dom flesta inte koll på!

Om jag såg det där flimret och ghosting-effekterna, så skulle iallafall jag dra slutsatsen att det är något fel på skärmen, och jag är inte ensam om den åsikten när man läser runt om det här problemet som dom här panelerna dras med.

Kanske är det dumt att ens marknadsföra att skärmar är flimmerfria, för vad jag vet så kan man nästan återskapa "flimmer" på vilken skärm som helst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺

@N0tepad: Det ändras helt klart. Men om vi här på Swec ofta funderar på hur vi ska lyfta oss själva ur träsket av rätt mediokra 144 Hz-TN-basgamingskärmar och sikta på större paneler, flera pixlar, högre frekvens, bättre bildkvalitet etc. så har vi en större värld där man börjar inse att det kan löna sig att köpa något bättre än en 60 Hz TN-panel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muSashi:

Kanske är det dumt att ens marknadsföra att skärmar är flimmerfria, för vad jag vet så kan man nästan återskapa "flimmer" på vilken skärm som helst.

Vi vet att marknadsföringen är dum till att börja med. Den är kass. Det är helt bananas usel. Titta bara på detta exempel med "Maximera nedsänkning" och "Dynamisk åtgärdssynkronisering": https://www.lg.com/se/monitor/lg-34GK950F

Som användare med kunskap och med vårt community i stort, Swec och alla andra som håller en nivå på diskussionen så är det uppenbart att marknadsföringen av den här sorten är alldeles egensinnigt och makalös korkad. Vi vet vad de här skärmarna klarar av på riktigt. Jag ser ingen större poäng att försöka bemöta påståenden baserat på marknadsföringen. Min tid spenderas bättre på att upplysa dem som vill lära sig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi har blivit lovade en del BFGD-skärmar men inte fått något. Vilket kanske är lika bra. Tror att många börjar tröttna på de riktigt stora och asdyra skärmarna. Nvidia har ju själva tagit ett kliv med HDMI VRR och därmed kan man köra en VRR-TV (2019-modellerna av LG:s OLED och Samsungs Q-serie/RU so far) och få två apparater för samma pris.

Just detta känns superintressant nu tills LG släpper 43-48 tums oleds. Hur de står sig i allt mot exempelvis nyaste acer/asus i desktop och alla slags pc spel. LG C9 55tum, 4k upp till 120hz, g-sync stöd nu för ca 15.000 känns svårslaget på papper då oled inte har några zon/faldproblem, full HDR, omedelbar respons osv

Har sett Linus tech testa alienware oled 55 modellen men den kostar x3 och saknar HDR även om du får en displayport på köpet. Ser gärna ett test med dessa två speltvs om de är vettiga på ett skrivbord om du kan ha 1-1,4m från skärmen som på vägg eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har ju klagats en del på fläktljudet, att det både låter högt men att fläkten inte håller konstant varvtal utan varvar upp och ned hela tiden. Hade blivit tokig om jag köpt en skärm för 30 papp som har något irriterande fläktljud alltså.

Skickades från m.sweclockers.com