Detta är anledningen till varför E-sport aldrig kommer bli lika accepterat som traditionell sport.
Fotboll har funnits hur länge som helst, hetat detsamma och varit samma sport med mindre regeländringar. Men för publiken har det alltid varit detsamma - fotboll. Likaså med alla andra sporter som hockey, basket osv osv.
När man gör på det viset kan man hålla turneringar och matcher helt utan pengapriser och ändå få en gedigen publik att komma för att titta och heja.
E-sport är ett nytt spel varje år som du måste vara insatt i för att förstå och uppskatta och helt utan förvarning så släpps en "efterföljare" så alla måste köpa ett nytt spel, lära sig nya mekaniker och regler samt spelarbasen och publiken blir uppdelad i två läger under en period. För att göra det populärt måste man pumpa löjliga summor pengar in i prispotten för att det ska verka etablerat.
CS är det enda spelet jag kan komma att tänka på som har skötts väl ur e-sportsperspektiv. Ett spel släpps och det är aktuellt under vääääldigt många år. Det märks att redan från början så är detta någon som är tänkt att detta ska vara en e-sportstitel.
Troligtvis är det också därför namn som Heaton, NIP, Fnatic, Shroud, KennyS, JW, Get_Right, Olofmeister är betydligt mycket större i folkmun än vad spelare och lag i t.ex Overwatch, Rainbow Six, LoL, Fortnite osv är.
De flesta har inte en aning om vem "Crue" är - trots att det är den 16 årige svensken som blev bäst i europa, 6e bäst i världen på fortnite.
När Overwatch släpptes var det tydligt att det var Blizzards satsning på e-sport men uppenbarligen så är de mer intresserade av att bara få in ett snabbt cashflow i form av sålda spel snarare än ett stabilt cashflow med ett spel som blir accepterad e-sport.