Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Speldator < 11k

Hej!

Jag håller på att sätta ihop specifikation på en speldator till en bekants son.
Spel är det som gäller. 1080p är målupplösning. "Framtidssäkert" så att det går att uppgradera är ett önskemål.
Jag vill helst hålla det under 11 tusen kronor. Känns nedanstående rimligt?

Jag gillar webhallen och har dem relativt nära, så jag vill gärna handla där.
De hade också möjligheten att erbjuda flashning av BIOS för att kunna komma igång med processorn så det är jag inte så orolig för.

Mina funderingar:

Kompatibiliteten med minnena? Jag kunde inte hitta dem på listan över supportade minnen. Andra från samma tillverkare finns med. Borde jag välja andra?

Jag prioriterade bort en CPU-fläkt till förmån för ett bättre nätaggregat som förhoppningsvis är tystare. Det går ju ganska smidigt att uppgradera CPU-kylaren senare, eller borde jag välja AMD Ryzen 5 2600 för att få loss lite extra pengar till en bättre kylare istället?

Jag vill att känslan ska vara bra när man kör datorn, inte att det låter alldeles för mycket vid last.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Jag håller på att sätta ihop specifikation på en speldator till en bekants son.
Spel är det som gäller. 1080p är målupplösning. "Framtidssäkert" så att det går att uppgradera är ett önskemål.
Jag vill helst hålla det under 11 tusen kronor. Känns nedanstående rimligt?

Jag gillar webhallen och har dem relativt nära, så jag vill gärna handla där.
De hade också möjligheten att erbjuda flashning av BIOS för att kunna komma igång med processorn så det är jag inte så orolig för.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302050,269280,292375,307379,302709,301258,263671

Mina funderingar:

Kompatibiliteten med minnena? Jag kunde inte hitta dem på listan över supportade minnen. Andra från samma tillverkare finns med. Borde jag välja andra?

Jag prioriterade bort en CPU-fläkt till förmån för ett bättre nätaggregat som förhoppningsvis är tystare. Det går ju ganska smidigt att uppgradera CPU-kylaren senare, eller borde jag välja AMD Ryzen 5 2600 för att få loss lite extra pengar till en bättre kylare istället?

Jag vill att känslan ska vara bra när man kör datorn, inte att det låter alldeles för mycket vid last.

Jag hade gjort såhär moderkort redan kompatibelt ur box, nätaggregat guld, bättre grafikkort och dedikerad kylare och personligen tycker ja de är ett bättre chassi då den har ett shroud så du kan gömma undan nätaggregat och dra kablar bakifrån

Du kan köpa allt från webbhallen men då blir de dyrare en ,11k

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av sifri:

Jag hade gjort såhär moderkort redan kompatibelt ur box, nätaggregat guld, bättre grafikkort och dedikerad kylare och personligen tycker ja de är ett bättre chassi då den har ett shroud så du kan gömma undan nätaggregat och dra kablar bakifrån

Du kan köpa allt från webbhallen men då blir de dyrare en ,11k

https://komponentkoll.se/bild/vOVeN.png

Tack för svar.

Menar du att moderkortet som du valde kompatibelt med processorn redan från start, men att det som jag valde inte är det? Hur kan man i så fall se det?

Hur är det med minnena då? Hur pass uppdaterad är den där listan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av MickeBoy:

Tack för svar.

Menar du att moderkortet som du valde kompatibelt med processorn redan från start, men att det som jag valde inte är det? Hur kan man i så fall se det?

Hur är det med minnena då? Hur pass uppdaterad är den där listan?

Alla max kort från msi är 3000 redo alla andra är random
Och 5700 korten är generellt bättre en 2060 2060 super

Netonnet har denna till 3500 just nu sjukt bra deal så kan man spara lite pengar till
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...

Minnena du valde är helt ok

Listan ja skicka till dig ovan plus kortet från Netonnet kommer bli totalt 10700kr typ de 300kr kan du lägga för 1tb ssd som ja skulle rekommendera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av sifri:

Alla max kort från msi är 3000 redo alla andra är random
Och 5700 korten är generellt bättre en 2060 2060 super

Netonnet har denna till 3500 just nu sjukt bra deal så kan man spara lite pengar till
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...

Minnena du valde är helt ok

Listan ja skicka till dig ovan plus kortet från Netonnet kommer bli totalt 10700kr typ de 300kr kan du lägga för 1tb ssd som ja skulle rekommendera

Jag gillar verkligen inte MSI. Det blev ett kort B450 kort från ASUS som lämpligt nog också levererades med uppdaterad BIOS.