Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

25 minuter verkar vara en ganska bra tid, det kan t.o.m. vara 20 minuter även där - det handlar om att värmen skall penetrera pirogen och då är det tjockleken som spelar roll för tiden.

Matporr när den är som bäst!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Samma tid för flera i ugn, ni kör väl inte kycklingfilé 5 min för 1st eller 25min för 5st 😂

I micro är det ju en annan sak.

Klart vi gör, steker jag 2 köttbullar i 15 minuter så steker jag ju 20 köttbullar i samma stekpanna och temperatur i 2½ timmar! Helt logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, samtidigt är det ju mer massa som skall värmas (130*4 kontra 130 g). Men möjligen är massmängden icke-signifikant i detta fall.

Massan av det man har i ugnen är nog i regel relativ liten jämfört med den massan som ugnen ändå måste värma upp (galler/plåt att ha maten på samt alla plåt-väggar runt om). Blir nog ett antal tiotal kilo även ifall ugnen är tom.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BrutalSwede:

1200 grader i 10 minuter brukar jag köra om jag har bråttom.

Ja en snabbugn är ju bättre än mikron, man ska inte behöva nån separat belysning i ugnen utan när den är färdig att användas ska den lysa som en signal att den fått upp värmen typ så >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Mikro verkar smidigt. Vilken tid ska man ta om man vill köra alla 4 samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Min erfarenhet att man måste ta längre tid om man har i 2 st i mikron, kanske 1 minut längre. Men frågan är då om man har i 4 st kommer det innebära 2 minuter längre, dvs 4 minuter sammanlagt?
Kan någon prova och återkomma?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

30-40min på grafikkortet är ju en ungdomsklassiker som man inte ska glömma som tillagningsmetod!

Jepp. Furmark i 5 min= Toppklass!

Har man sli kan man knyckla in pirogen mellan korten för halverad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sena 90-talets LAN-partyfoder knackar på dörren. Har 4st GORBYs i ugnen på 150 grader Celsius och för 1 Gorby skall den gräddas 20 minuter men det är givetvis orimligt att 4st skulle innebära 80 minuter?

Applicera värmelära på 4st Gorbys i ugn (varje väger 130 g) - hur länge skall 4st GORBYs gräddas i 150 grader Celsius ugn om en skall gräddas 20 minuter? Själv har jag satt på 25 minuter men vet ej om det är för kort eller för länge.

AKUTHJÄLP!

Fråga en pizzabagaren om pizzorna är längre i ugnen för att det är flera i den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det hela beror väl på hur många extra skivor ost man slafsar ovanpå?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Jepp. Furmark i 5 min= Toppklass!

Har man sli kan man knyckla in pirogen mellan korten för halverad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört talas om när datorer hade mugghållare ”DVD-spelare” men mack och piroggrill var nytt. Frågan är om man måste uppgradera BIOS och mjukvaran till GPU:n som vanligt för att få SLI:n att funka perfekt. Sen är också frågan om Gorbys är kompatibla med SLI.

Här finns många frågor som behöver svar, någon som är sugen på att testa? 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4 st behöver 4 gånger mer värme och samma tid som en ensam så 20 minuter vid 600 grader så blir de perfekta.

Skrivet av BrutalSwede:

1200 grader i 10 minuter brukar jag köra om jag har bråttom.

Ni kommer ju få undertillagade Gorby's. Ska vi multiplicera mängd energi så får vi ju köra Kelvin, därav kör jag 4st Gorbys ~1900K i 20m.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har hört talas om när datorer hade mugghållare ”DVD-spelare” men mack och piroggrill var nytt. Frågan är om man måste uppgradera BIOS och mjukvaran till GPU:n som vanligt för att få SLI:n att funka perfekt. Sen är också frågan om Gorbys är kompatibla med SLI.

Här finns många frågor som behöver svar, någon som är sugen på att testa? 😀

Kanske finns en custom bios till grafikkort som fimpar fläktkurvan helt? Det vore ju optimalt ur matlagningssynpunkt.

Men nu när vi ändå håller på. Skulle man inte kunna byta ut radiatorn till custom kylningen till en kastrull så att man kan koka pasta i det? Bara att sätta cpu till 2 volt och njuta av perfekt pasta varje gång.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har hört talas om när datorer hade mugghållare ”DVD-spelare”

Nu känner jag mig gammal. Min första dator hade floppydisk =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Några till parametrar:
- Varmluftsugn
- Gorbys är kylda direkt från frysen vilket innebär att det finns mer kyla att handskas med

Skickades från m.sweclockers.com

Helt korrekt.
Den andra punkten täckte jag in tycker jag.

Har de senaste veckorna jobbat med just felsökning/problemlösning av en värmebehandlingsugn för tillverkning av reaktorstyrstavar för kärnkraftverk. Det är lustigt hur mycket som är överförbart

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Nu känner jag mig gammal. Min första dator hade floppydisk =(

Det hade jag också men som grädde på moset fanns där en CD-rom spelare också. Jag köpte min första -95 eller så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på Gorbys. Så om jag förstår denna tråd rätt är det cirka en minut i micro (750W?) alt. tolv tusen grader i ugn, i en minut? Kan man vända på det och köra 15 grader C i 200 minuter så man har krispiga läckerheter väntandes efter skidturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Kan man vända på det och köra 15 grader C i 200 minuter så man har krispiga läckerheter väntandes efter skidturen?

Ser inget fel i den logiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Det är ganska skumt hur fysiken funkar i dom här sammanhangen. Lite som när man tar en läckerol eller liknande.
En smälter lika fort som tre. Det bara smakar mer. Hur är det möjligt?

Jag fattar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ni kommer ju få undertillagade Gorby's. Ska vi multiplicera mängd energi så får vi ju köra Kelvin, därav kör jag 4st Gorbys ~1900K i 20m.

20 meter förstår jag att de alltså ska köras. Har dock ytterligare följdfrågor. Rekommenderas någon viss hastighet? Någon viss friktionskoefficient på underlaget de ska köras på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asså... Har du jeans på dig så är lösningen enkel.
1 gorby i varsin framficka och en i varsin bakficka.
Sedan går du in, påklädd i dina fina gordyladdade jeans, på fösta bästa bastu.
I bastun skall din tidsekvivalent motsvara 3 storstarka och en kvarting explorer.
Vid det läget har du 4 st lagom varna gorbys och äggröra med bamse, dock utan räksallad (får vi hoppas på iaf).

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dybbnan:

20 meter förstår jag att de alltså ska köras. Har dock ytterligare följdfrågor. Rekommenderas någon viss hastighet? Någon viss friktionskoefficient på underlaget de ska köras på?

Skickades från m.sweclockers.com

Cirka 1.67 cm/s rekommenderar jag så bör du vara klar på 20min. Samtliga friktionskoefficienter från 0 och uppåt bör fungera, går du under det så bryter du fysikens lagar och enligt forumregel § 8 så får jag inte uppmana dig till att göra det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag använda mig utav denna formel för att beräkna hur länge jag ska laga pirogerna, blir lite jobbigt att räkna ut hela tiden. Men är man sugen så är man.

min = ((gram * antal / 1000) * (3.52kJ/kg°C * 1000) * (°C du vill ha - Gorby°C) / antal) / watt