Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

LG 38GL950G - To buy, or not to buy, that's the question.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

LG 38GL950G - To buy, or not to buy, that's the question.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5083511

Sitter i valet och kvalet att beställa denna skärm, tänkte bara kolla med folket här om det finns några andra liknande skärmar som är bättre som man borde satsa på istället nu?
38" tum, G-sync, 1 ms grå-till-grå, 175 Hz, RGB vägg-belysning osv låter ju riktigt lockande.
Det som är lite sugigt är väl att det bara är HDR400, lite väl hög böjradie @ 2300R, samt avsaknaden av inbyggda högtalare och USB-C hub (eller USB-C displayport för den delen).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

@FL3JM: Inte för att vara den som är den, men blir det inte "lite väl låg böjradie" med 2300R? Ju lägre siffra = desto mer böj och 2300R torde vara bland de minst böjda som finns att tillgå. Personligen är jag av åsikten att det ska vara en grymt aggressiv böj för just monitorer (och platt för TV).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av FL3JM:

https://cdn.pji.nu/product/right/800/5083511.jpg
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5083511

Sitter i valet och kvalet att beställa denna skärm, tänkte bara kolla med folket här om det finns några andra liknande skärmar som är bättre som man borde satsa på istället nu?
38" tum, G-sync, 1 ms grå-till-grå, 175 Hz, RGB vägg-belysning osv låter ju riktigt lockande.
Det som är lite sugigt är väl att det bara är HDR400, lite väl hög böjradie @ 2300R, samt avsaknaden av inbyggda högtalare och USB-C hub (eller USB-C displayport för den delen).

Kul att IPS börjar hitta till "gamingvärlden". Köpte mig en LG 34WK95U-W 5120x2160 häromveckan jag är väldigt nöjd med, använder datorn mest till redigering av bild och film. Hade denna haft samma upplösning hade jag gråtit över jag inte väntade då 34" är lite väl smått för denna upplösning. 38" eller ännu hellre 40" hade varit perfekt.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Detta hade varit den absoluta drömskärmen om de använde 1000 nits micro-LED panelen som den ursprungligen hade tänkt att ha.

Varför köpa skärm?
- Ingen överdriven "gamer design" till skillnad från vissa andra -ASUS/Acerskärmar
- LG Paneler har en högre grad quality control.
- 3840x1600. En mycket bättre vertikal upplösning som gör det bättre för surf, programmering och spelande. Skärmen täcker i princip hela periferiseendet. Detta är också en "4k" upplösning åtminstone vad gäller film i 2.4.1. Alla skärmar tog efter 16:9 istället för 16:10 förhållandet, som egentligen är för platt för mitt tycke. Ni som haft 1920x1200 eller 2560x1600 vet precis vad jag menar. Dessa 160 px gör verkligen skillnad, och märks direkt av när man läser saker på nätet eller programmerar (bidrar förstås även till en bättre spel och film upplevelse).
- G-Sync, 144Hz (eller 120Hz utan chroma subsampling)
- IPS
- 2300R är faktiskt inte en sån hög böjradie imo, den passar denna bredare 38".

Minus:
- Priset
- Ingen "sann" HDR

LTT Recension:
https://youtu.be/NgDykMvzoG8?t=305

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av cfwin:

@FL3JM: Inte för att vara den som är den, men blir det inte "lite väl låg böjradie" med 2300R? Ju lägre siffra = desto mer böj och 2300R torde vara bland de minst böjda som finns att tillgå. Personligen är jag av åsikten att det ska vara en grymt aggressiv böj för just monitorer (och platt för TV).

Blev lite fundersam över det nu, jag menade att skärmen var för lite välvd, så det är väl korrekt att säga "lite väl hög böjradie" då? Jag vill helst ha samma radie som avståndet från nyllet till skärmen, men det är kanske lite väl böjt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

@FL3JM: tänkte samma! Jag gick till en Samsung C49RG90 med 1800R och hade gärna haft typ 1000-1200R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

La en order hos Inet, hoppas dom håller datumet någorlunda nu bara. Äre minsta lilla pixelfel är det väl bara nyttja ångerrätten och lämna tillbaka? För jag förmodar att pixelpolicyn är typ 3 pixlar oavsett om skärmen kostar 3 tusen eller 24 tusen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Finns i lager hos Inet nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Acer Predator X38 P har dykt upp också. Verkar vara samma panel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2002

@holter: Är det garanterar, LG är den enda tillverkaren av IPS paneler av just den storleken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Enligt tftcentral är det det.

"Nevertheless you can see that the X38 P will be using the same LG.Display Nano IPS panel as the competing LG 38GL950G model."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Spännande, att fler hakar på just samma panel är ju kanske ett gott tecken.

Jag bytte min förhandsbokning till att köpa från Proshop för 21687:- i helgen, står att jag får skärmen mellan 6-11 december.
Är jävligt taggad.
Nu återstår bara att hitta nån smutt lösning med högtalare så man kan slösurfa på Youtube osv utan att dra på sig lurar, siktar på att köra två mindre högtalare på var sin sida bakom skärmen (borde finnas lite plats iom att den är krökt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av FL3JM:

Spännande, att fler hakar på just samma panel är ju kanske ett gott tecken.

Jag bytte min förhandsbokning till att köpa från Proshop för 21687:- i helgen, står att jag får skärmen mellan 6-11 december.
Är jävligt taggad.
Nu återstår bara att hitta nån smutt lösning med högtalare så man kan slösurfa på Youtube osv utan att dra på sig lurar, siktar på att köra två mindre högtalare på var sin sida bakom skärmen (borde finnas lite plats iom att den är krökt).

Kul! Lägg gärna upp lite intryck och bilder när du får den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jul 2001

Spännande, är väldigt intresserad av den skärmen. Hoppas på uppdateringar i tråden när du får den!

Workstation - 2x2697A Xeon 2.6Ghz 32-core 256GB TITAN Xp P3700 NVMe 2TB Mobile Work - MacBook Pro 15" late 2016 2.9Ghz 16GB 460Pro 1TB SSD SuperServer - Xeon D1540 128GB 6x960G SSD + P3700 2TB
iMacPro - 10-Core 3.0Ghz 128GB ram Vega 64 16GB 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av holter:

Kul! Lägg gärna upp lite intryck och bilder när du får den.

Precis, tex är HDR på den så bra så att det spelar roll jämfört med en vanlig "SDR" skärm?

Ett flertal datorer.
På jakt efter ett mekaniskt tangentbord med en display som mitt kära Logitech G19S.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002

Jag har haft 38GL950G nu i ca en vecka (ifrån Inet). Bytte ifrån en Asus PG348Q. Jag tycker att 38GL950G är helt underbar att spela på. Färgerna är klara och fina, 144/175hz utan problem. Iofs inte så många nya spel som man kan få 175 fps på, med ett 2080ti. Får hoppas på att Nvidia släpper nya grafikkort till våren eller så.

Har man ~25k att lägga på en skärm kan jag rekommendera 38GL950G, helt klart den bästa skärmen jag har spelat på.

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!