Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

@frong: Jag tror inte jag har något coil whine i min eller så har jag dålig hörsel. I min Samsung C27JG50 hörde jag dock det tydligt och äldre Logitech MX518 (musen) lider också av coil whine som jag hör... så jag tror jag borde höra det?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har ett fenomen.
Med G-Sync aktiverat flimrar skärmen/bakgrundsbelysningen när jag rör på musen. Har märkt det i Fusion360 och Fortnite än så länge.

Skrivet av frong:

https://i.imgur.com/pAERnRV.png

https://i.imgur.com/pMdKO54.png

Antar att det bör se utt på detta vis?

Enda negativa jag märkt av hittills: Ett jättelågt coil whine hörs från skärmen när den är på. Någon som hör liknande? Det är som sagt lågt.

Skrivet av MALmen:

Jag kan bekräfta coil whinet också. Det hörs vid frekvenser över 60hz

Mycket svagt coil whine hör jag också.

Skrivet av Hazelberg:

Hur stort/tungt är paketet? Kan man bära det själv några hundra meter eller bör man vara 2?

Det är mest otympligt, men går nog att bära ett par hundra meter själv.
Finns handtag på sidorna, kartongen där är dock ganska vass, så ta med dig kanske ett par strumpor som hindrar kartongen från att skära in i fingrarna

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Jag kan bekräfta coil whinet också. Det hörs vid frekvenser över 60hz

Intres. Prövat andra uttag?

Skrivet av lambdan:

@frong: Jag tror inte jag har något coil whine i min eller så har jag dålig hörsel. I min Samsung C27JG50 hörde jag dock det tydligt och äldre Logitech MX518 (musen) lider också av coil whine som jag hör... så jag tror jag borde höra det?

Kanske är vissa med detta då bara. :-/ Skall pröva annat vägguttag/kabel.

Inget flimmer för mig. G-Sync har funkat i det jag hittills prövat. Allt väldigt bra förutom det låga coilwhinet, vilket man endast hör väldigt dovt i ett tyst rum.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Blev en beställning till slut med 10% rabattkod.
Beställde kl 12.18, leveransbekräftelse kl 12.50. Paketet hämtat av Schenker kl 14.00
Snabba ryck här

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Beställde en från Webhallen i samband med 3080 Gaming X Trio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur stort/tungt är paketet? Kan man bära det själv några hundra meter eller bör man vara 2?

Typ 10kg eller nåt, så det går alldeles utmärkt om man inte dras av kraftig syltrygg.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kanske är vissa med detta då bara. :-/ Skall pröva annat vägguttag/kabel.

Jag försökte lyssna noggrannare nu och jo jag kan höra det om jag har huvudet ovanför och åt sidan så örat är rakt ovanför skärmen, då hörs det, väldigt tyst.
Sitter jag normalt framför hör jag inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har lekt runt med skärmen ett par timmar nu och kommit fram till att jag är tvärnöjd, freesync fungerar utmärkt med 1080Ti i dom spelen jag provat. Kan inte se något märkvärt backlight bleed och alla pixlar var hela på mitt exemplar. Har provat lyssnat efter coilwhine som tidigare nämts men kan inte höra även när ja sätter öran mot skärmen på baksidan (testade köra över 200fps).

Gick från en gammal VG248QE så vart ett rejält lyft.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk

Är det någon som har koll på vad det är för pixel policy hos Xiaomi? Jag har naturligtvis en stuck pixel i min som syns alldeles för tydligt mot min svarta bakgrund när jag cad:ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

Är det någon som har koll på vad det är för pixel policy hos Xiaomi? Jag har naturligtvis en stuck pixel i min som syns alldeles för tydligt mot min svarta bakgrund när jag cad:ar.

Pixelgaranti gäller vid: 3 ljusa felande sub-pixlar, 5 mörka felande sub-pixlar eller 5 felande sub-pixlar totalt inom ramen av 1cm2 .

Permalänk

@MALmen:

Tack så mycket för info! Då blir det ångerrätt då antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

Är det någon som har koll på vad det är för pixel policy hos Xiaomi? Jag har naturligtvis en stuck pixel i min som syns alldeles för tydligt mot min svarta bakgrund när jag cad:ar.

Nu fick du mig att leta pixelfel, och visst. Jag har också en pixel som felar. Tyvärr en död en så jag har en liten svart prick på skärmen.
Får köra svart bakgrund i Windows så jag inte ser den xD.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

@MALmen:

Tack så mycket för info! Då blir det ångerrätt då antar jag

Skrivet av Snorlena:

Nu fick du mig att leta pixelfel, och visst. Jag har också en pixel som felar. Tyvärr en död en så jag har en liten svart prick på skärmen.
Får köra svart bakgrund i Windows så jag inte ser den xD.

Det finns ju ett gammalt trick (med betoning på gammalt, och jag har aldrig prövat det själv), där man "masserar" skärmen lite lätt med ett finger med en bit tyg eller papper emellan.

Kanske värt att prova?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

@MALmen:

Tack så mycket för info! Då blir det ångerrätt då antar jag

Ja den pixel "garantin" var inget att hurra över.

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag och har lirat några timmar med den nu. Har dragit ner ljusstyrkan rejält till 45 från 80, herrejösses vad den bländade en. I övrigt lirar den toppenfint, inga pixelfel/döda pixlar och allting har gått supersmidigt. Ingen tearing i spel och ingen BLB heller när jag testat i mörkt rum och helsvart skärm. Drog upp den på en arm direkt och kunde inte vara mer nöjd för de 3600kr jag spenderat.

Jag gick personligen från två monitorer till denna: LG 25UM58 och LG 29EA93. Båda var IPS, men kan inte märka någon särskild skillnad mellan VA-panelen och IPS efter ett par timmars spelande och lite netflix. Antar att jag bara har ett dåligt öga för sånt!

Permalänk
Skrivet av MALmen:

Ja den pixel "garantin" var inget att hurra över.

Nej... det är väl så många har, eller något liknande. Känns lite visset att de inte kan garantera att den funkar ens när man får den. Skulle köpa om den uppstod efter några månader men att man hittar den direkt när man slår igång skärmen är ju väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Fick hem min idag och har lirat några timmar med den nu. Har dragit ner ljusstyrkan rejält till 45 från 80, herrejösses vad den bländade en. I övrigt lirar den toppenfint, inga pixelfel/döda pixlar och allting har gått supersmidigt. Ingen tearing i spel och ingen BLB heller när jag testat i mörkt rum och helsvart skärm. Drog upp den på en arm direkt och kunde inte vara mer nöjd för de 3600kr jag spenderat.

Jag gick personligen från två monitorer till denna: LG 25UM58 och LG 29EA93. Båda var IPS, men kan inte märka någon särskild skillnad mellan VA-panelen och IPS efter ett par timmars spelande och lite netflix. Antar att jag bara har ett dåligt öga för sånt!

Samma här, är väldigt nöjd med skärmen, inga döda pixlar, inget BLB, bra prestanda och färger. För de 3600kr är den väldigt prisvärd, för 4500kr är den fortfarande mycket prisvärd.

Permalänk
Medlem

Fick min skärm igår, packade upp samt testade, inga döda pixlar eller BLB, väldigt bra bildkvalitet samt kvalitetskänsla. Har dock valt att sälja/skicka tillbaka den då jag störde mig lite på att den inte var riktigt lika snabb som min 27" IPS.

Permalänk
Skrivet av HMB:

Fick min skärm igår, packade upp samt testade, inga döda pixlar eller BLB, väldigt bra bildkvalitet samt kvalitetskänsla. Har dock valt att sälja/skicka tillbaka den då jag störde mig lite på att den inte var riktigt lika snabb som min 27" IPS.

Övervägde också att skicka tillbaka min men man får inte ha kopplat in den för att få returnera så jag får nog leva med den...
EDIT:

Lesson learned: Köpa på NetOnNet eller Elgiganten med 30-dagars no-questions-asked öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

Övervägde också att skicka tillbaka min men man får inte ha kopplat in den för att få returnera så jag får nog leva med den...
EDIT:

Lesson learned: Köpa på NetOnNet eller Elgiganten med 30-dagars no-questions-asked öppet köp.

Vad är det som gör att du inte är nöjd med skärmen?

Jag får själv en idag och lite jobbigt om man inte är nöjd med den och inte får returnera.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

@onekillwonder:

Hur kan man testa skärmen efter pixelfel om man int får koppla in skärmen?
Låter jävligt mysko

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Så här står det på Mistores hemsida:

-----
Enligt distansköplagen har man alltid 14 dagars ångerrätt.
Varan skall vid åberopande av ångerrätten återsändas i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller även förpackning.
Skadad förpackning, produkt eller liknande ersätts av kunden. Om varan eller tjänsten har nyttjats, inkopplats eller installerats upphör ångerrätten.
-----

Dessa regler känns inte ok.
Konsumentverket skriver så här:

-----
Konsumenten har rätt att undersöka varan
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.
Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att ha rätt till ersättning måste du vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten.
----

Finns även info på lawline:
https://lawline.se/answers/angerratt-vid-bruten-forpackning

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

Övervägde också att skicka tillbaka min men man får inte ha kopplat in den för att få returnera så jag får nog leva med den...
EDIT:

Lesson learned: Köpa på NetOnNet eller Elgiganten med 30-dagars no-questions-asked öppet köp.

EDIT: Sen på det men stå på dig här. Och... är du verkligen HELT säker på att du kopplade in den?

Detta låter väldigt tveksamt. Klart att man ska kunna testa en monitor (så länge inget installeras i form av firmware eller liknande).

"Du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt. "

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Skrivet av onekillwonder:

Övervägde också att skicka tillbaka min men man får inte ha kopplat in den för att få returnera så jag får nog leva med den...
EDIT:

Lesson learned: Köpa på NetOnNet eller Elgiganten med 30-dagars no-questions-asked öppet köp.

14 dagars öppet köp, distansavtalsköplagen borde de knappast kunna neka?

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

@onekillwonder:

Hur kan man testa skärmen efter pixelfel om man int får koppla in skärmen?
Låter jävligt mysko

Ett pixelfel är inte ett fel om det inte är flera stycken enligt deras pixelgaranti:

Pixelgaranti gäller vid: 3 ljusa felande sub-pixlar, 5 mörka felande sub-pixlar eller 5 felande sub-pixlar totalt inom ramen av 1cm2 .

Så om man packar upp den, testar, och hittar en kass pixel som i mitt fall så är man out of luck. Ingen ångerrätt då den är förverkad och ingen garanti då det inte är ett "fel". Hade jag vetat att de var så tjuriga så hade jag inte beställt skärmen kan jag säga. Besviken!

Trist då den är schysst i övrigt men jag är känslig för sådana defekter.

Permalänk
Skrivet av Inter_1908:

14 dagars öppet köp, distansavtalsköplagen borde de knappast kunna neka?

Står tyvärr på deras sida under ångerrätt att den upphör när man kopplat in den. Om det är okej eller inte vet jag inte men jag vet inte hur mycket jag orkar bråka för 3600kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

Står tyvärr på deras sida under ångerrätt att den upphör när man kopplat in den. Om det är okej eller inte vet jag inte men jag vet inte hur mycket jag orkar bråka för 3600kr...

Ställ din fråga till https://www.hallakonsument.se/
De kan svara på vad som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

Står tyvärr på deras sida under ångerrätt att den upphör när man kopplat in den. Om det är okej eller inte vet jag inte men jag vet inte hur mycket jag orkar bråka för 3600kr...

Shit xD Kanske därför man skulle läst sånt innan haha(det gjorde jag inte).
Man utgår ju oftast att alla har samma då affären ligger I sverige, och svenska regler bör vara applicerade på alla affärer.
Hmm. Knappt att man vågar ens öppna paketet då. Som att köpa grisen i säcken varan MIStore.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekillwonder:

Står tyvärr på deras sida under ångerrätt att den upphör när man kopplat in den. Om det är okej eller inte vet jag inte men jag vet inte hur mycket jag orkar bråka för 3600kr...

jag måste ha missat något, hur får ni tag i den för endast 3600:-?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ställ din fråga till https://www.hallakonsument.se/
De kan svara på vad som gäller.

Jag skickade själv en fråga till Hallå konsument. Får se vad de svarar.
Kanske ska vänta med att packa upp skärmen tills jag fått svar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42