Retur till NetOnNet

Permalänk

Retur till NetOnNet

Jag tänkte nyttja ångerrätt på en vara köpt på NetOnNet och har anmält retur osv. Nu återstår bara att skicka varan till dem. Enligt infon ska man själv anordna frakten. Därför undrar jag lite vad jag ska välja för frakt. På NetOnNet står det bara att man ska skicka med "Företagspaket" till dem. Vad detta innebär är lite luddigt, har kollat runt på postnord och fattar inte riktigt de olika alternativen.

Kan man välja vanligt "Skicka lätt" eller måste man ta något annat alternativ?

Någon här som gjort retur där och har lite tips?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

"Retur via post

Om du önskar skicka tillbaka en vara du köpt av oss behöver du förregistrera din retur via knappen nedan.

Registrera_din_retur.png

Efter att du har registrerat din retur kan du besöka ditt lokala postombud eller ta kontakt med valfri transportör för prisuppgifter för din produkt. OBS! Vid retur av produkt som levererats på pall vänligen ta kontakt med vår kundservice för vidare instruktioner om hur du går vidare.

OBS! Använd en frakttjänst som erbjuder utkörning till vår returadress. Vi kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud.

Returadress
Teknisk Service NetOnNet
Företagsgatan 69 A
504 64 BORÅS"

Inte jättekomplicerat. Du kan INTE använda skicka lätt då paketet måste skickas direkt till deras fraktcentral. Det är dock mycket enklare och billigare att bara åka till en netonet-butik och lämna varan där.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

"Retur via post

Om du önskar skicka tillbaka en vara du köpt av oss behöver du förregistrera din retur via knappen nedan.

Registrera_din_retur.png

Efter att du har registrerat din retur kan du besöka ditt lokala postombud eller ta kontakt med valfri transportör för prisuppgifter för din produkt. OBS! Vid retur av produkt som levererats på pall vänligen ta kontakt med vår kundservice för vidare instruktioner om hur du går vidare.

OBS! Använd en frakttjänst som erbjuder utkörning till vår returadress. Vi kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud.

Returadress
Teknisk Service NetOnNet
Företagsgatan 69 A
504 64 BORÅS"

Inte jättekomplicerat. Du kan INTE använda skicka lätt då paketet måste skickas direkt till deras fraktcentral. Det är dock mycket enklare och billigare att bara åka till en netonet-butik och lämna varan där.

Vad ska jag använda för tjänst då? Det var liksom det som var frågan. Texten har jag läst.

Hade kört till lagerbutik om det inte var flera timmar att köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ring och fråga, mysko att dom inte står för returen med en vanlig returlapp

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Du ska använda företagspaket, det är en tjänst för att skicka till företag. Lite dyrare men det som de kräver!

Du skriver att du bor i sthlm i din profil, men du gör inte det just nu?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Såg att det finns som tillval när du är på postens hemsida att få det utkört till företag.

Så du har valt rätt men kryssa även i "
Utkörning till företag (+39 kr)"

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Du ska använda företagspaket, det är en tjänst för att skicka till företag. Lite dyrare men det som de kräver!

Du skriver att du bor i sthlm i din profil, men du gör inte det just nu?

Nyss flyttat, antar att Adressändring glömt att byta på Sweclockers

För något annat än "Skicka Lätt" måste man vara avtalskund på Postnord. Man kan dock välja utkörning till företag som tillval på Postnords Skicka Lätt. Då levererar dem till företagets dörr. Det borde väl duga?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nyss flyttat, antar att Adressändring glömt att byta på Sweclockers

För något annat än "Skicka Lätt" måste man vara avtalskund på Postnord. Man kan dock välja utkörning till företag som tillval på Postnords Skicka Lätt. Då levererar dem till företagets dörr. Det borde väl duga?

Borde fungera, men skulle ringa NetonNet's kundtjänst bara för att dubbelkolla!

De andra tjänsterna får man köpa på postombud!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Du skickar det som vanligt om du kör via Postnord, det enda du måste tänka på är att även välja "utkörning till företag" - Detta kostar 78kr extra.
Detta är vad jag alltid gjort och fungerar.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Du skickar det som vanligt om du kör via Postnord, det enda du måste tänka på är att även välja "utkörning till företag" - Detta kostar 78kr extra.
Detta är vad jag alltid gjort och fungerar.

Tack!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ring och fråga, mysko att dom inte står för returen med en vanlig returlapp

Det är väl vanligast att kunden får stå för fraktkostnaden när det handlar om att ångra ett köp. Vilket jag tycker är självklart. Är ju på tok för många som utnyttjar ångerrätten.

Handlar det däremot om en reklamation eller garantiärende så ska företaget givetvis bekosta frakten.

Permalänk

Körde på skicka lätt med företagspaket som tillval. Verkar ha gått bra, Postnord har rapporterat den som överlämnad till NetOnNet nu i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ring och fråga, mysko att dom inte står för returen med en vanlig returlapp

Företag har ingen skyldighet att stå för kostnaden vid returer. Däremot tycker jag att NoN kanske borde tillverka retursedeln och dra av kostnaden från kunden vid retur istället då det skulle bli lättare för kunden och NoN har garanterat ett bättre postavtal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Företag har ingen skyldighet att stå för kostnaden vid returer. Däremot tycker jag att NoN kanske borde tillverka retursedeln och dra av kostnaden från kunden vid retur istället då det skulle bli lättare för kunden och NoN har garanterat ett bättre postavtal

Det skulle ju leda till fler returer! På vilket sätt är det bra för NetOnNet?

Så kanske NetOnNet tänker.

Medan andra butiker som har fria returer tänker att kunder kanske väljer deras butik p.g.a. bättre returvillkor framför en annan butik.

Handlar om man prioriterar kortsiktig vinst framför mer långsiktig goodwill. Där kan olika butiker göra olika bedömningar, och vi som konsumenter kan ju faktiskt välja utifrån detta.

Permalänk
Medlem

Själv tror jag NoN inte ser sig som en internethandlare. Jag går nästan alltid dit med eventuella returer även om jag beställt hem så det är väl.

Att gnälla på goodwill från NoN känns lite skevt däremot då 90 dagars öppet köp där man får testa produkten hur mycket man vill är ganska bra goodwill ändå.

Permalänk

Kan bara återkoppla att returen funkade som den skulle. Företagspaket som tillval på Postnord funkade bra!

Tyckte dock det var konstigt att de varken skickade återkoppling om att returen kommit in till dem eller att den var godkänd, pengarna bara satt på kontot en dag.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kan bara återkoppla att returen funkade som den skulle. Företagspaket som tillval på Postnord funkade bra!

Tyckte dock det var konstigt att de varken skickade återkoppling om att returen kommit in till dem eller att den var godkänd, pengarna bara satt på kontot en dag.

Om man hanterar massor av returer varje dag som NetOnNet returavdelning troligtvis gör, så blir det en hel del extra arbete att göra det, så det är troligtvis anledningen till att det inte göres.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Om man hanterar massor av returer varje dag som NetOnNet returavdelning troligtvis gör, så blir det en hel del extra arbete att göra det, så det är troligtvis anledningen till att det inte göres.

Fast de lär ju ändå regga returen i ett datorsystem. Att få det systemet att skicka ett automatiskt mail borde i min värld inte vara så mycket jobb.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S