Överklocka Radeon 5700 Ref till 5700 XT

Permalänk
Medlem

Överklocka Radeon 5700 Ref till 5700 XT

Jag vet, jag vet. Det finns alltid en risk att korten går sönder när man väl testar att överklocka ett grafikkort.
Med det sagt läste jag på en hemsida där man med lätthet kunde låsa upp sitt 5700 kort med ett program och sedan trycka upp frekvensen till samma som 5700XT hade och att kortet fick samma FPS för en mindre peng. Dom visade också att man kunde undervolta kortet och därför få ner värmeutvecklingen på kortet. Allt lät ju så bra på videon, men om det nu skulle vara så fruktansvärt bra så skulle ju alla göra så och ingen skulle givetvis köpa det där 5700 XT-kortet. Vem vill betala mer än nödvändigt helt enkelt?

Så min fråga är givetvis om det finns nån sanning i detta att 5700 skulle vara nån form av strypt 5700 XT modell med artificiell spärr för att vi vanliga konsumenter inte skall unlocka dom för att slippa köpa dom dyrare modellerna eller om spärren är till för oss konsumenter att inte ta sönder våra kort genom överklockning.

Min sista fråga är givetvis om ni skulle överklocka era 5700 kort eller inte

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så finns det dels en spärr för klockfrekvens på RX5700 kontra RX5700XT som går att låsa upp på något sätt.
Klockfrekvensen är dock inte enda skillnaden mellan RX5700 och RX5700XT, utan RX5700XT har även fler beräkningsenheter - och dessa går inte att låsa upp på samma sätt.

Så ett upplåst RX5700 är inte identiskt med ett RX5700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad jag förstår så finns det dels en spärr för klockfrekvens på RX5700 kontra RX5700XT som går att låsa upp på något sätt.
Klockfrekvensen är dock inte enda skillnaden mellan RX5700 och RX5700XT, utan RX5700XT har även fler beräkningsenheter - och dessa går inte att låsa upp på samma sätt.

Så ett upplåst RX5700 är inte identiskt med ett RX5700XT

enligt den sidan som jag kollade på så handlar det om 4 st beräkningsenheter, medans det handlar om upp emot 200 Mhz i frekvens mellan korten. De testerna som gjordes av den hemsidan visade på att när man tagit bort spärren via ett vanligt enkelt program så kunde kortet komma upp i samma frekvens som XT kortet och medförde samma FPS i spel oavsett om 5700 saknar dessa 4 beräkningsenheterna vilket väckte min nyfikenhet om de på den hemsidan är fulla av "#%¤"#¤ eller om det finns nån sanningshalt i detta?

Tillägg: Dom använde sej av programmet MorePowerTool

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad jag förstår så finns det dels en spärr för klockfrekvens på RX5700 kontra RX5700XT som går att låsa upp på något sätt.
Klockfrekvensen är dock inte enda skillnaden mellan RX5700 och RX5700XT, utan RX5700XT har även fler beräkningsenheter - och dessa går inte att låsa upp på samma sätt.

Så ett upplåst RX5700 är inte identiskt med ett RX5700XT

Du kan få upp frekvenserna, men den låser inte upp mer enheter.

Med det sagt kan du täcka en stor del av prestanda-gap genom att låsa upp och eventuellt klocka lite extra- jag tvivlar på att ett överklockat 5700 kommer konkurrera med ett överklockat 5700XT, men du lär komma nära 5700XT referens.

Om du vill maximera prestanda för pengarna är detta vettigt.
Jag skulle absolut göra det men skulle först fundera på följande-

Har det kortet jag tittar på en bra nog kylare för att stöda den överklockning jag är ute efter? Borde inte vara så svårt om man kollar på de vanliga modellerna och vilken prestanda folk har fått vid upplåsning, samt se i recensionerna om korten redan tenderar att strypa pga värme, eller om det har gått om utrymme.

Jag skulle sedan fundera på hur illa worst case scenario verkligen är för mig- i de fall jag gjort dessa saker har jag haft i bakhuvudet att om jag bränner kortet (aldrig hänt hittills med "bara" överklockning och flashat bios) så kan jag köpa ett nytt, det kommer svida lite men det är inte ett kort för 12k så det är ok, worst case. Om du dock inte kommer ha råd/möjlighet att byta ut kortet utan att det blir ett stort problem så skulle jag undvika att göra något utanför garanti.

Jag körde under en period med Vega 64 Liquid bios i mitt Vega 64 då jag fick ut lite mer prestanda där, men i slutändan bytte jag tillbaka vid något tillfälle då jag höll på med att felsöka (ett fel som visade sig vara mjukvara) och slängde aldrig i liquid bios igen därför att i slutänden spelade det ingen enorm roll med några fps extra, och i de spel jag spelade var stabilitet mycket, mycket viktigare för mig.

Ärligt talat så är min tumregel nästan alltid i dessa fall:

Vill jag göra detta?

Och om svaret är att ja, det vill jag så brukar jag skita i huruvida jag borde göra det eller om det är en bra ide osv.

Kan lägga till att av de ca 25 dedikerade GPU's jag haft genom åren (och varav jag klockat och gjort dumma saker med alla utom typ de tre första) så har jag bara "bränt" ett kort, för länge sedan, och då mycket mer förtjänt än att bara ha låst upp lite högre klocks/powerbudget

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet, jag vet. Det finns alltid en risk att korten går sönder när man väl testar att överklocka ett grafikkort.
Med det sagt läste jag på en hemsida där man med lätthet kunde låsa upp sitt 5700 kort med ett program och sedan trycka upp frekvensen till samma som 5700XT hade och att kortet fick samma FPS för en mindre peng. Dom visade också att man kunde undervolta kortet och därför få ner värmeutvecklingen på kortet. Allt lät ju så bra på videon, men om det nu skulle vara så fruktansvärt bra så skulle ju alla göra så och ingen skulle givetvis köpa det där 5700 XT-kortet. Vem vill betala mer än nödvändigt helt enkelt?

Så min fråga är givetvis om det finns nån sanning i detta att 5700 skulle vara nån form av strypt 5700 XT modell med artificiell spärr för att vi vanliga konsumenter inte skall unlocka dom för att slippa köpa dom dyrare modellerna eller om spärren är till för oss konsumenter att inte ta sönder våra kort genom överklockning.

Min sista fråga är givetvis om ni skulle överklocka era 5700 kort eller inte

De går att komma väldigt nära ett RX 5700 XT. De bästa sättet (om man vågar mecka med sånt) är att flasha om grafikkortets BIOS. Finns lite guider på hur man gör samt tester om de funkar. Kort och gott så funkar de. Dock inte på alla modeller. Till exempel så är msi en tillverkare som inte delar SUB:ID mellan XT och vanliga. De bästa sättet är att läsa på om detta. Se nedanför!
Titta här Flasha ett RX 5700 till ett RX 5700 XT och ta en titt på denna video

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Tack för infon från er alla 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Översätt till svenska om du ej kan tyska.

https://www.igorslab.media/ungefesselt-radeon-rx-5700-xt-auf-...

Finns en tweak som låser upp 5700.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Översätt till svenska om du ej kan tyska.

https://www.igorslab.media/ungefesselt-radeon-rx-5700-xt-auf-...

Finns en tweak som låser upp 5700.

Najs!

Lunchrastens läsning räddad XD

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Jag ska själv göra den tweaken på mitt 5700, men först ska jag köpa denna https://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-system/all-in-one...

för att hålla pli på temperaturerna.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Jag ska själv göra den tweaken på mitt 5700, men först ska jag köpa denna https://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-system/all-in-one...

för att hålla pli på temperaturerna.

Enligt sidan verkar det ju bara vara till 5700/5700xt? Känns ju jävligt overkill att köpa en kylare för 2200:- till ett kort i 4000-kronors klassen om man inte kan använda den till framtida kort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt sidan verkar det ju bara vara till 5700/5700xt? Känns ju jävligt overkill att köpa en kylare för 2200:- till ett kort i 4000-kronors klassen om man inte kan använda den till framtida kort.

Jo, jag känner likadant.

vRam'et ligger på 94-95c vid spelande.

Jag har kollat runt och enda som verkar fixa värmeproblemet på dessa Navi-kort är helblock.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Jag ska själv göra den tweaken på mitt 5700, men först ska jag köpa denna https://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-system/all-in-one...

för att hålla pli på temperaturerna.

Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt sidan verkar det ju bara vara till 5700/5700xt? Känns ju jävligt overkill att köpa en kylare för 2200:- till ett kort i 4000-kronors klassen om man inte kan använda den till framtida kort.

Har man inget kort redan så är det ju bättre att lägga pengarna på ett 5700XT från början, då har man ganska garanterat bättre prestanda eftersom den förutom har fler beräkningsenhter även säkerligen kan klockas lite till och därmed distansera vilket 5700 som helst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

Jag hittade en kylare från Artic, där verkar det som vRAM'et inte är blockat av en fästanordning och man faktiskt kan kyla minnena aktivt.

Hybrid III, men tyvärr slutsåld överallt. Hoppas på Hybrid IV ska göra entré snart då.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Hjälpsam

Sweclocker i ett nötskal, man skall överklocka, "för det är ju gratis prestande", sen köper man till dyra kyllösningar, för att kunna få ut all denna "gratisprestanda".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sweclocker i ett nötskal, man skall överklocka, "för det är ju gratis prestande", sen köper man till dyra kyllösningar, för att kunna få ut all denna "gratisprestanda".

Haha så är det ^^

Jag är så glad att mina Artic Accelero Xtreme har funkat till olika grafikkort. Bra investering.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Haha så är det ^^

Jag är så glad att mina Artic Accelero Xtreme har funkat till olika grafikkort. Bra investering.

Dock så vill jag minnas att den fungerar rätt dåligt med RX 5700 serien.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Fasiken vad skoj, jag lyckades fixa problemet.

Just nu har jag en Accelero Twin på mitt RX5700, låter jag fläktarna gå på 10-15% RPM så kan de ej penetrera kylflänsarna så bra..ökar jag nu fläktarna till 40% så klarar de av att pressa luft mellan aluminiumflänsarna och på så sätt träffa vRAM'et.

Efter jag ökade fläktarnas RPM till 35-40% så har temperaturen på vRAM'et minskat från 95c till 70c vid belastning!

Kan tillägga att jag har ett par 80mm fläktar från BeQuiet på min Accelero Twin, tjockare fläktar klarar av att pressa luft bättre än de tunnare.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Fasiken vad skoj, jag lyckades fixa problemet.

Just nu har jag en Accelero Twin på mitt RX5700, låter jag fläktarna gå på 10-15% RPM så kan de ej penetrera kylflänsarna så bra..ökar jag nu fläktarna till 40% så klarar de av att pressa luft mellan aluminiumflänsarna och på så sätt träffa vRAM'et.

Efter jag ökade fläktarnas RPM till 35-40% så har temperaturen på vRAM'et minskat från 95c till 70c vid belastning!

Kan tillägga att jag har ett par 80mm fläktar från BeQuiet på min Accelero Twin, tjockare fläktar klarar av att pressa luft bättre än de tunnare.

Bra detta. Men du... 80mm??????? det ska vara två 92mm på den. Släng på två 120mm så ska du få se på grejer.
Två 80mm får jobba onödigt högljutt för att åstadkomma något av värde.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Bra detta. Men du... 80mm??????? det ska vara två 92mm på den. Släng på två 120mm så ska du få se på grejer.
Två 80mm får jobba onödigt högljutt för att åstadkomma något av värde.

Yes, det stämmer det är 92mm fläktar jag har, jag skrev fel.

Jag hade 2x 120mm fläktar på innan, men mitt nya moderkort har USB-kontakten, samt SATA precis under grafikkortet så dessa 120mm tar i kontakten och grafikkortet får ej plats

Dessa fläktar har jag på just nu.

https://www.inet.se/produkt/5320530/be-quiet-pure-wings-2-92m...

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Viking
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet, jag vet. Det finns alltid en risk att korten går sönder när man väl testar att överklocka ett grafikkort.
Med det sagt läste jag på en hemsida där man med lätthet kunde låsa upp sitt 5700 kort med ett program och sedan trycka upp frekvensen till samma som 5700XT hade och att kortet fick samma FPS för en mindre peng. Dom visade också att man kunde undervolta kortet och därför få ner värmeutvecklingen på kortet. Allt lät ju så bra på videon, men om det nu skulle vara så fruktansvärt bra så skulle ju alla göra så och ingen skulle givetvis köpa det där 5700 XT-kortet. Vem vill betala mer än nödvändigt helt enkelt?

Så min fråga är givetvis om det finns nån sanning i detta att 5700 skulle vara nån form av strypt 5700 XT modell med artificiell spärr för att vi vanliga konsumenter inte skall unlocka dom för att slippa köpa dom dyrare modellerna eller om spärren är till för oss konsumenter att inte ta sönder våra kort genom överklockning.

Min sista fråga är givetvis om ni skulle överklocka era 5700 kort eller inte

Ser inte ut som att någon nämnt att rx 5700 har 2304 stream processors och ett xt har 2560 stream processors. Så det blir ju fortfarande en skillnad även om de ligger på samma klockhastighet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ser inte ut som att någon nämnt att rx 5700 har 2304 stream processors och ett xt har 2560 stream processors. Så det blir ju fortfarande en skillnad även om de ligger på samma klockhastighet.

Så är det ju och min fråga hade givetvis aldrig väckts om inte det fanns flera Youtube klipp och guider på nätet som menar på att det spelar mindre roll och att det tydligen är klockfrekvensen som är avgörande med de grafer som dom visar upp vid sidan om. Därav varför jag ställer frågan om det är ren bullshit eller om det faktiskt finns en gnutta sanning i det.

Hittills låter det som att man i regel kan få ett 5700 att nå ca 90-95% av vad ett 5700xt kort gör i stock utan att förstöra kortet och att man kan få kortet att nå bättre värden än ett 5700xt kort i stock vid tillfällig hög överklockning som inte kan ges i alldeles för lång tid då kortet troligen bränner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Så är det ju och min fråga hade givetvis aldrig väckts om inte det fanns flera Youtube klipp och guider på nätet som menar på att det spelar mindre roll och att det tydligen är klockfrekvensen som är avgörande med de grafer som dom visar upp vid sidan om. Därav varför jag ställer frågan om det är ren bullshit eller om det faktiskt finns en gnutta sanning i det.

Hittills låter det som att man i regel kan få ett 5700 att nå ca 90-95% av vad ett 5700xt kort gör i stock utan att förstöra kortet och att man kan få kortet att nå bättre värden än ett 5700xt kort i stock vid tillfällig hög överklockning som inte kan ges i alldeles för lång tid då kortet troligen bränner.

Skickades från m.sweclockers.com

Yup, om du jämför mot ett 5700XT referenskort i stock så kan du komma nära eller kanske över.

Om man tittar på denna så ser man spannet från vad ett 5700XT referens gör i stock, vs vad partnerkorten gör i stock.:

Så ser du spannet från vad ett 5700 och 5700XT referens gör i stock, vs vad partnerkorten gör i stock. Och sedan kan ju även partnerkorten överklockas i sin tur, som ses här (i detta speltest låg 5700 referens stock-clocks, som inte är med på denna graf, på 60/48):

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Gör såhär. Köp RX 5700 referensmodell till minsta möjliga peng. Min gissning är att det är thermal pads istället för kylpasta på chippet precis som XT referensmodellen. Jag har för mig thermal paden är ca 1 mm. Det går därför inte att bara ta bort den och applicera kylpasta eftersom chippet och kylaren då inte kommer ha kontakt, eller väldigt dålig kontakt. Det gamers nexus gjorde med XT modellen var därför att sätta plastbrickor mellan skruv och baksida av kretskortet som alltså fäster kylaren för att få ökat monteringstryck och därmed kompensera för det mellanrum som annars uppstår när man byter up padsen mot kylpasta. Har för mig dom fick ner temperaturen med 8 grader Celsius. Det borde kunna räcka för att få hyfsade temperaturer när man flashar med XT bios. Visst... Kortet lär bli mer högljutt men det kanske man kan ta för ett kort för ca 3500 kr istället för 5000 kr?!

Update: Letade upp videon

Edit: Det där är referensmodell. Det kan hända att eftermarknadsmodeller med blowerstyle-kylare redan har bytt till kylpasta. Så vet inte om det här är relevant eller ej.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...