Var ligger gränsen för hårddiskar och RAM-minnen?

Permalänk
Medlem

Var ligger gränsen för hårddiskar och RAM-minnen?

Tjenis, jag har precis fått hem en massa datorkomponenter från en släkting (ram-minnen, grafikkort, chassin och lagringshårdvaror. Jag har redan en helt ok dator men tänkte var gränserna går med att lägga till fler grejer.

T.ex så har jag redan 1 HDD 500gb och 2 SSD 120/480gb men har nu en till HDD på 1Tb och en SSD på 240gb och jag undrar om min PSU (Corsair CX600M) klarar av min overkill på 5st lagringsenheter + 4 fläktar + ett gtx 970.

En till fråga jag har är om RAM-korten. Om jag har en uppsättning av 3x4gb och en 2x8gb, går det då att kombinera dem (olika varumärken) eftersom jag har 6st RAM-portar på moderkortet där 3st är svarta och 3st är blåa?

Ursäkta om jag skrev flummigt, är tacksam för alla svar jag får

Permalänk
Medlem

Agget bör klara av det. Ang Ramen så ja det bör fungera men det blir nog dualchannel då, idag kör du på 3x4GB totalt 12GB i Tripplechannel, detta ger högre bandbredd för minnena. Men det går alltid att ploppa i dom andra 2x8 för att se vad som händer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar och liknande är det bara smälla in så många du har kontakter till, de drar inte mycket ström alls jämfört med processor och grafikkort.

RAM är som sagt bara att sätta i och prova. Vill man försöka maxa prestandan så får du nog kika i manualen till ditt moderkort hur du ska sätta stickorna, men generellt kan man säga att du behöver lika många GB i varje kanal, annars kommer det gå i single channel vilket är långsammare men du kan utnyttja alla dina 28GB

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Agget bör klara av det. Ang Ramen så ja det bör fungera men det blir nog dualchannel då, idag kör du på 3x4GB totalt 12GB i Tripplechannel, detta ger högre bandbredd för minnena. Men det går alltid att ploppa i dom andra 2x8 för att se vad som händer.

Okej, tack för svaret. Vad tror du blir bäst? 28gb single channel eller 16 dual? Och är det någon skillnad på svart/blå port?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja 16GB Dual. Då det blir snabbare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlfMan:

Okej, tack för svaret. Vad tror du blir bäst? 28gb single channel eller 16 dual? Och är det någon skillnad på svart/blå port?

Du kan troligtvis köra 24 GB triple channel, genom att köra 8 GB-stickorna i varsin kanal och sen 4+4 i den tredje kanalen. Kolla i manualen till ditt moderkort vilka socklar som hör till vilken kanal. Kanalerna brukar heta A, B och C, så du kan köra på t.ex. A1: 4GB, A2: 4GB, B1: 8GB, C1: 8GB.

Färgen på socklarna markerar troligtvis de två uppsättningarna av socklar, d.v.s. A1, B1 och C1 har en färg och A2, B2 och C2 en annan. Det har inte direkt någon betydelse, utan de har nog olika färger mest för att göra det enklare för användaren att särskilja socklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlfMan:

28gb single channel eller 16 dual?

Beror på hur du använder datorn, men sannolikt 16 dual.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."