Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Intel Nuc kraschar av enklare spel

Hej, jag har en Intel NUC (NUC6i5SYK) med integrerad intelgrafik. Den har 8 gb ram och en ssd-hårddisk. Datorn har börjat krascha när jag spelar spel. Ibland efter 30 min, ibland efter 60. Det är inga särskilt krävande spel jag spelar (den har kraschat av Into the breach, Do not feed the monkeys och Stasis) så jag har svårt att tro att det skulle handla om överhettning. Oftast innebär kraschen att spelet fryser i upp till en minut varpå datorn startas om, men några gånger har den låst sig helt och hållet vilket tvingat mig till en hård omstart.

Jag har tyvärr begränsad kunskap i felsökning och skulle vara oerhört tacksam för all hjälp kring var felet kan ligga.

Datorn visar inte upp några konstigheter i övrigt, utan är snabb och kvick vid övrig användning, och jag spelar bara spel som den verkligen borde klara av utan några svårigheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Saker att kolla:
Använd något program för att kunna övervaka temperaturerna, så vet du exakt vad som försiggår.
Kolla vas som står i Windows Loggbok, högerklicka på startknappen och välj loggboken, och leta efter "kritiska" felmeddelanden i loggarna och se om de stämmer över med när datorn startar om sig.
Kör ett mem-test, så att det inte är så att det inte är något fel i RAM minnet.
Använd CrystalDiskInfo och se vad SSDn visar för SMART data.
Etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

@loefet: Tack! Då vet jag var jag kan börja.

Uppdatering:
Jag har kollat stegen du föreslog. Loggen visar en del fel och varningar men 0 kritiska händelser de senaste 7 dagarna. Windows minnesdiagnostik visar inget. Jag har kört CrystalDiskInfo, men vet inte riktigt vad jag ska titta efter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Efter att ha läst lite på nätet har jag nu öppnat och rengjort datorn invändigt med tryckluft. Men den blir fortfarande varm vid användning. Misstänker att det är detta som orsakar krascharna. Vid "normalanvändning" ligger datorns temperatur mellan 35-50, och i spel mellan 80-90C.

Jag prövade just Disco Elysium, som flöt fint i ca 30 min, men sen stängde datorn tvärt av sig själv. I windows-loggen står det relaterat till kraschen ett kritiskt Kernelfel med händelse-ID 41, utan några mer detaljer.

Jag vet att NUC inte är byggd för spel, men den har fungerat helt okej tidigare för den här sortens spel utan att stänga av sig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Skyforge:

Jag vet att NUC inte är byggd för spel, men den har fungerat helt okej tidigare för den här sortens spel utan att stänga av sig själv.

Bara för att det har fungerat tidigare, betyder inte det att kommer att fortsätta göra det.

Tar till detta Your Computer is Like a Car som förklarar bra (enligt min åsikt).

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Jag skulle börjat med att formatera om den för att få in ett fräsch windows.
Det kan vara lögn i fan att felsöka en dator med sådana här fel.

Skulle den fortsätta efter det vet man att det inte är mjukvarurelaterat iallafall.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐