Permalänk
Medlem

Trådlös mus har slutat fungera

Detta gäller en trådlös mus (Logitech M185) som är kopplad till en USB-mottagare (CNC C-11077). Till samma mottagare finns även ett tangentbord (Logitech K270). Tangentbordet fungerar, men inte musen. Har provat att sätta i nytt batteri, stänga och och sätta på både mus, tangentbord och dator, dra ut och sätta i USB-mottagaren etc.

Det konstiga är att tangentbordet fortfarande fungerar men inte musen fast de går till samma mottagare.

Någon idé vad som pajat i musen?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Kanske finns en anslutnings knapp (eng. connect button) som man kan behöva en penna eller gem för att trycka på..

Permalänk
Medlem

Den började fungera igen efter två datoromstarter, sedan slutade den fungera igen. En datoromstart hjälpte inte, men efter att ha startat om datorn två gånger funkar den igen.

Känns dock opålitligt att den håller på så här. Vad är felet?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Nu har den slutat fungera trots multipla omstarter. Tangentbordet fungerar fortfarande.

??? hjälp

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha en Logitech Unifying mottagare, de har strulat lite på sistone vad jag märkt p.g.a. diverse säkerhetsuppdateringar etc. i Windows.

Mitt tips är att uppdatera firmware på sändaren med nedanstående verktyg, bara att följa instruktionerna.
Överkurs är att synka om din mus med Unifying mjukvaran, se dock till att ha en sladdmus inkopplad när du tar bort/lägger till musen, annars kopplar du bort synken helt och då räcker det inte att starta om.

Uppdatera Firmware på din mottagare: https://support.logi.com/hc/en-us/articles/360035037273

Ta bort/lägg till enheter: https://support.logi.com/hc/en-us/articles/360025297913

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Jag testade detta och fick upp följande ruta:

Provade ta ut och sätta in mottagaren i olika portar, men fortfarande säger programmet "not detected". Ytterst märkligt med tanke på att det trådlösa tangentbordet som använder mottagaren går utmärkt att skriva på!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Jag testade detta och fick upp följande ruta:
https://i.imgur.com/ZtUxdTm.png
Provade ta ut och sätta in mottagaren i olika portar, men fortfarande säger programmet "not detected". Ytterst märkligt med tanke på att det trådlösa tangentbordet som använder mottagaren går utmärkt att skriva på!

Det är inte så att du inte ansluter via mottagaren ? En del enheter kan även kopplas direkt via Blåtand och då används ju inte mottagaren.

Det kan också vara strul med din dators usb så du kan ju uppdatera och instalelra om allt som berör usb i den och om möjligt även prova musen med mottagare i en annan dator.
För att avinstallera en ev trilskande usbdriver separat kan du använda https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att du inte ansluter via mottagaren ? En del enheter kan även kopplas direkt via Blåtand och då används ju inte mottagaren.

Nix, bluetooth är inte ens på.

Det trådlösa tangentbordet använder mottagaren och går att skriva på, det är ingen tvekan om det. Alltså fungerar uppenbarligen både USBn och mottagaren.

Frågan är således varför programmet inte kan detektera mottagaren.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Nix, bluetooth är inte ens på.

Det trådlösa tangentbordet använder mottagaren och går att skriva på, det är ingen tvekan om det. Alltså fungerar uppenbarligen både USBn och mottagaren.

Frågan är således varför programmet inte kan detektera mottagaren.

radera usbdrivern och låt den upptäckas på nytt, det kan ju vara så att musdelen av drivern är skadad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

radera usbdrivern och låt den upptäckas på nytt, det kan ju vara så att musdelen av drivern är skadad.

Nu blev jag lite förvirrad, vad exakt menar du med "usbdrivern" och hur raderar man den?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Han menar att du går in i enhetshanteraren och raderar den där.
Innan det så kan du kolla om den fungera på en annan dator?
Nya gamla batterier? Händer samma sak om den är nära sändaren? Vänd den upp och ner bara för att se om det är något i rottan som blockar signalen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Han menar att du går in i enhetshanteraren och raderar den där.

Ja men vilken exakt? Finns massa saker i enhetshanteraren.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

BLÄ.
Skulle inte förvåna mig om det fungerar på din också.
https://www.youtube.com/watch?v=DQ1ceC2yePQ
https://support.logi.com/hc/en-001/articles/360025141574-Logi...

Lycka till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Ja men vilken exakt? Finns massa saker i enhetshanteraren.

Kolla vad som ändras i usbdeview när du kopplar i och ur den så ser vad mottagaren kallas.
Med mottagaren inkopplad så högerklickar du på den och väljer att avinstallera den, och drar ur den fysiskt, startar om datorn och pluggar i den så borde den automatiskt ominstalleras.
det är inte så farligt att avinstallera fel usbsak heller för usbsaker installerar sig automatiskt så allt bör funka efter en omstart.

Förresten så verkar åtminstone min mottagare identifiera sig ganska tydligt, se bilden och gissa vilken enhet som Logitechdongeln...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kolla vad som ändras i usbdeview när du kopplar i och ur den så ser vad mottagaren kallas.
Med mottagaren inkopplad så högerklickar du på den och väljer att avinstallera den, och drar ur den fysiskt, startar om datorn och pluggar i den så borde den automatiskt ominstalleras.
det är inte så farligt att avinstallera fel usbsak heller för usbsaker installerar sig automatiskt så allt bör funka efter en omstart.

Förresten så verkar åtminstone min mottagare identifiera sig ganska tydligt, se bilden och gissa vilken enhet som Logitechdongeln...
https://i.imgur.com/aa1wlE7.png

Om det ändå vore så enkelt. Jag testade USBDeview och hos mig finns det ingenting som heter någonting med Logitech.

Jag testade att ta bort alla "USB Receiver", koppla ur mottagaren, starta om datorn och sedan koppla in den igen, precis som du skrev.

Och då... är det precis likadant. Tangentbordet funkar, men inte musen. Och Logitechs program jag skickade skärmbild på kan fortfarande inte detektera mottagaren.

:/

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Om det ändå vore så enkelt. Jag testade USBDeview och hos mig finns det ingenting som heter någonting med Logitech.
https://i.imgur.com/wDCnkWF.png
Jag testade att ta bort alla "USB Receiver", koppla ur mottagaren, starta om datorn och sedan koppla in den igen, precis som du skrev.

Och då... är det precis likadant. Tangentbordet funkar, men inte musen. Och Logitechs program jag skickade skärmbild på kan fortfarande inte detektera mottagaren.

:/

Det kan ju vara nått värre fel då , du borde prova i en annan dator eller annat operativsytem för att kolla om det är hårdvarufel.
En livelinux är ett bra verktyg för att felsöka win, funkar det i linux är det nått mjukvaruproblem i win, funkar det inte i linux på samma dator är det hårdvarufel endera i datorn eller musen, då testar man i en annan dator för att kolla om det berodde på musen eller datorn.
Eller så testar du i en annan dator direkt för att kolla om mushårdvaran funkar i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.