Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Är det värt på kortsikt att ta IT certifikat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Är det värt på kortsikt att ta IT certifikat?

Hej,

(är förbannad på personlvetar fåren på Ranstad)

TLDR: Ska jag certifikat/utbildning inom IT, för att snabbt kunna få mer jobb möjligheter och högre lön? Princip just nu får jag antingen vänta några månader tills jobb kommer där de vill betala mig 186-250kr / H, eller så sitter jag och får skit ifrån får och blir kallad på intervjuer hela tiden att ta jobb för 129-135kr/H, men sedan nobbad för att jag inte har det ena eller det andra programmet.

Jag har under de senaste 6 åren sen gymnasiet halkat in på att arbeta inom IT och datorer efter gymnasiet, jag gick på en träff med en rekryterare på Randstad för av som känns som hundrade gången i mitt liv. Och med undantag ifrån ett tillfälle där allt va guld och gröna skogar och fick jobb direkt för en kundtjänst, så blir det samma historia, slutar med att de näst intill säger rakt ut att jag inte har rätt certifikat eller erfarenhet inom det ena eller det andra programmet. Vilket är sjukt irriterande oftast är det något får som precis avslutat sin personalvetare utbildning som inte vill röra vid någon som inte har erfarenhet av "active directory". Vet inte, känns retrospektivt att jag får IT jobb där de bara söker någon lätt lärd och som kan ta in och förstå företagens hemmasnickrade lösningar + standard saker. Men känner iallafall att efter ha haft några sånna jobb nu och referenser att fåren på Randstad eller någon annanstans kan antigen sluta ringa mig när det hittar mitt CV om de ändå tänker ha mig som deras sista val om alla andra tackar nej.

meningen va helt fel
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Extra kunskaper är aldrig fel,. så om en kortare utbildning av något slag ger dig dels extra kunskaper och dels ett papper (certifikat/betyg/examen/whatever) som ökar chansen att få jobb, så varför inte gå den?

Rekryterare vet ofta inte vad olika IT-jobb egentligen går ut på, så de försöker bara pricka av så många magiska ord som möjligt från önskelistan av kunskaper som arbetsgivaren är ute efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010

ITIL-cert och du är i hamn
Då kommer rekryterarna slåss om dig

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av BritishTeaparty:

Hej,

(är förbannad på personlvetar fåren på Ranstad)

TLDR: Ska jag certifikat/utbildning inom IT, för att snabbt kunna få mer jobb möjligheter och högre lön? Princip just nu får jag antingen vänta några månader tills jobb kommer där de vill betala mig 186-250kr / H, eller så sitter jag och får skit ifrån får och blir kallad på intervjuer hela tiden att ta jobb för 129-135kr/H, men sedan nobbad för att jag inte har det ena eller det andra programmet.

Jag har under de senaste 6 åren sen gymnasiet halkat in på att arbeta inom IT och datorer efter gymnasiet, jag gick på en träff med en rekryterare på Randstad för av som känns som hundrade gången i mitt liv. Och med undantag ifrån ett tillfälle där allt va guld och gröna skogar och fick jobb direkt för en kundtjänst, så blir det samma historia, slutar med att de näst intill säger rakt ut att jag inte har rätt certifikat eller erfarenhet inom det ena eller det andra programmet. Vilket är sjukt irriterande oftast är det något får som precis avslutat sin personalvetare utbildning som inte vill röra vid någon som inte har erfarenhet av "active directory". Vet inte, känns retrospektivt att jag får IT jobb där de bara söker någon lätt lärd och som kan ta in och förstå företagens hemmasnickrade lösningar + standard saker. Men känner iallafall att efter ha haft några sånna jobb nu och referenser att fåren på Randstad eller någon annanstans kan antigen sluta ringa mig när det hittar mitt CV om de ändå tänker ha mig som deras sista val om alla andra tackar nej.

Vad mer specifikt inom it är det du jobbar inom? Systemdrift? Nätverk? Utvecklare(front eller backend)?

Enligt mig så är certifikat mer värefullt för folk som jobbar med System, nätverk etc och mindre viktigt för utvecklare där det inte är lika strikt.

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2009

Beror väl rätt mycket på åt vilket område in IT du önskar att arbeta inom.

Inom vilken del av IT branchen vill du jobba?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av BritishTeaparty:

Hej,

(är förbannad på personlvetar fåren på Ranstad)

TLDR: Ska jag certifikat/utbildning inom IT, för att snabbt kunna få mer jobb möjligheter och högre lön? Princip just nu får jag antingen vänta några månader tills jobb kommer där de vill betala mig 186-250kr / H, eller så sitter jag och får skit ifrån får och blir kallad på intervjuer hela tiden att ta jobb för 129-135kr/H, men sedan nobbad för att jag inte har det ena eller det andra programmet.

Jag har under de senaste 6 åren sen gymnasiet halkat in på att arbeta inom IT och datorer efter gymnasiet, jag gick på en träff med en rekryterare på Randstad för av som känns som hundrade gången i mitt liv. Och med undantag ifrån ett tillfälle där allt va guld och gröna skogar och fick jobb direkt för en kundtjänst, så blir det samma historia, slutar med att de näst intill säger rakt ut att jag inte har rätt certifikat eller erfarenhet inom det ena eller det andra programmet. Vilket är sjukt irriterande oftast är det något får som precis avslutat sin personalvetare utbildning som inte vill röra vid någon som inte har erfarenhet av "active directory". Vet inte, känns retrospektivt att jag får IT jobb där de bara söker någon lätt lärd och som kan ta in och förstå företagens hemmasnickrade lösningar + standard saker. Men känner iallafall att efter ha haft några sånna jobb nu och referenser att fåren på Randstad eller någon annanstans kan antigen sluta ringa mig när det hittar mitt CV om de ändå tänker ha mig som deras sista val om alla andra tackar nej.

Vad är det för IT-jobb du vill ha? Jag tror att du kommer möta samma problem inom den sfären, just att du behöver kunskap om specifika system och språk. Skillnaden är väl att lärandet kommer kretsa kring det systemet/språket du väljer och att du då får friheten att, i princip, välja vad du vill jobba med. Men samtidigt måste du väl ha jobbat med något sorts program under din personalvetarutbildning? Kan man inte i så fall överföra den kunskapen mellan programmen eller är de fundamentalt olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Baxtex:

Vad mer specifikt inom it är det du jobbar inom? Systemdrift? Nätverk? Utvecklare(front eller backend)?

Enligt mig så är certifikat mer värefullt för folk som jobbar med System, nätverk etc och mindre viktigt för utvecklare där det inte är lika strikt.

Jag har jobbat med alla aspekter av de ingångs jobb inom IT, lättare problem lösning, så jobbat för en mobil operatör för att lösa nätverks och systemfel, där arbetet gick ut i princip på att lösa alla fel som uppstod hos kunder, princip topp till tå av allt som kan uppstå som inte kan lösas av kundtjänsten,2line,3line pga av teknisk kunskap eller sekretess. Så spåra trafik, läsa statestik , korrigera användarnas provisionering på nätverket. Allmänt leka dektektiv. Sen tekniskt nu senaste arbetade jag med Windows 10 uppgradering, princip allt ifrån början till slut att byta användares datorer, sätta upp deras program och genvägar till nätverksmappar etc. Ta äldre datorerna och sätta upp installationen igenom pxe, nätverks bild av windows 10, elr avkomisionera datorer. Ta bort och lägga till datorerna på användarna, se till att allt loggas och rätt. Bassicly allt ifrån början till slut av en uppgradering på ett företag när man byter OS, fick också kommunikations ansvaret kastat på mig. :// . Förlåt om det är oklart, om något så är jag dålig på att återge min erfarenhet. Men jag förstår inte hur jag kan vid alla jobb även när jag arbetat med vanlig kundtjänst alltid haft en storvikt på just redigera användarna på nätverket etc, men liksom det väger ingenting mot AD. På det senaste jobbet var det bara otroligt otympligt att pilla på användarna igenom AD istället för att redigera dem i andra program som sedan uppdaterade AD. Och då gick vi ändå in i AD ibland när vi fick en beställning av datorer tex som hade blivit fel döpta av en mellan hand när de skapades , och vi fick återskapa datorerna i AD under nya namn etc.

:/// , ¯\_(ツ)_/¯ princip så är jag upplärd av jobben och inte någon IT person i grunden. Men har liksom fått den stämpeln av arbetsmarknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av smekd:

Beror väl rätt mycket på åt vilket område in IT du önskar att arbeta inom.

Inom vilken del av IT branchen vill du jobba?

Personligen vill jag arbeta med människor och mindre med datorer, annars har jag tyckt om alla mina jobb med it .

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012

Låter som att du sitter fast i support och onsite träsket. Det är lätt att fastna där då det är svårt att sätta på papper de kunskaper man fått och förklara hur de är applicerbara i mer kvalificerade jobb.

Jag tycker det låter som en god ide att ta en eller flera certar. Det kommer göra att du för en rekryterare ser driven ut och de får kanske också checka av någon box på sin lista.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2009

@BritishTeaparty: Kan du möjligtvis nämna en arbetsroll du kan tänka dig? Att jobba med människor kan man göra på alla möjliga sätt och vis.

Är det mer inom support du tänker dig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av BritishTeaparty:

Jag har jobbat med alla aspekter av de ingångs jobb inom IT, lättare problem lösning, så jobbat för en mobil operatör för att lösa nätverks och systemfel, där arbetet gick ut i princip på att lösa alla fel som uppstod hos kunder, princip topp till tå av allt som kan uppstå som inte kan lösas av kundtjänsten,2line,3line pga av teknisk kunskap eller sekretess. Så spåra trafik, läsa statestik , korrigera användarnas provisionering på nätverket. Allmänt leka dektektiv. Sen tekniskt nu senaste arbetade jag med Windows 10 uppgradering, princip allt ifrån början till slut att byta användares datorer, sätta upp deras program och genvägar till nätverksmappar etc. Ta äldre datorerna och sätta upp installationen igenom pxe, nätverks bild av windows 10, elr avkomisionera datorer. Ta bort och lägga till datorerna på användarna, se till att allt loggas och rätt. Bassicly allt ifrån början till slut av en uppgradering på ett företag när man byter OS, fick också kommunikations ansvaret kastat på mig. :// . Förlåt om det är oklart, om något så är jag dålig på att återge min erfarenhet. Men jag förstår inte hur jag kan vid alla jobb även när jag arbetat med vanlig kundtjänst alltid haft en storvikt på just redigera användarna på nätverket etc, men liksom det väger ingenting mot AD. På det senaste jobbet var det bara otroligt otympligt att pilla på användarna igenom AD istället för att redigera dem i andra program som sedan uppdaterade AD. Och då gick vi ändå in i AD ibland när vi fick en beställning av datorer tex som hade blivit fel döpta av en mellan hand när de skapades , och vi fick återskapa datorerna i AD under nya namn etc.

:/// , ¯\_(ツ)_/¯ princip så är jag upplärd av jobben och inte någon IT person i grunden. Men har liksom fått den stämpeln av arbetsmarknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Nyckelordet är insikt i processerna. Hur jag genererar mervärde i och med detta. Att sitta och låsa upp konton och installera om datorer kan man lära vem som helst. Vill du nå framgång/karriär, plugga in dig på de olika ramverken, ITIL, Lean, Devops, Agile, m.fl.
Då är du i hamn.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av BritishTeaparty:

Jag har jobbat med alla aspekter av de ingångs jobb inom IT, lättare problem lösning, så jobbat för en mobil operatör för att lösa nätverks och systemfel, där arbetet gick ut i princip på att lösa alla fel som uppstod hos kunder, princip topp till tå av allt som kan uppstå som inte kan lösas av kundtjänsten,2line,3line pga av teknisk kunskap eller sekretess. Så spåra trafik, läsa statestik , korrigera användarnas provisionering på nätverket. Allmänt leka dektektiv. Sen tekniskt nu senaste arbetade jag med Windows 10 uppgradering, princip allt ifrån början till slut att byta användares datorer, sätta upp deras program och genvägar till nätverksmappar etc. Ta äldre datorerna och sätta upp installationen igenom pxe, nätverks bild av windows 10, elr avkomisionera datorer. Ta bort och lägga till datorerna på användarna, se till att allt loggas och rätt. Bassicly allt ifrån början till slut av en uppgradering på ett företag när man byter OS, fick också kommunikations ansvaret kastat på mig. :// . Förlåt om det är oklart, om något så är jag dålig på att återge min erfarenhet. Men jag förstår inte hur jag kan vid alla jobb även när jag arbetat med vanlig kundtjänst alltid haft en storvikt på just redigera användarna på nätverket etc, men liksom det väger ingenting mot AD. På det senaste jobbet var det bara otroligt otympligt att pilla på användarna igenom AD istället för att redigera dem i andra program som sedan uppdaterade AD. Och då gick vi ändå in i AD ibland när vi fick en beställning av datorer tex som hade blivit fel döpta av en mellan hand när de skapades , och vi fick återskapa datorerna i AD under nya namn etc.

:/// , ¯\_(ツ)_/¯ princip så är jag upplärd av jobben och inte någon IT person i grunden. Men har liksom fått den stämpeln av arbetsmarknaden

Certifikat är lätt för rekryterare att förstå, men erfarenhet är svårare att utläsa på ett papper.

Med tanke på att Windows 7 går i graven snart så borde det vara bra med erfarenhet från migreringar till alla företag som inte migrerat ännu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av jocke92:

Certifikat är lätt för rekryterare att förstå, men erfarenhet är svårare att utläsa på ett papper.

Med tanke på att Windows 7 går i graven snart så borde det vara bra med erfarenhet från migreringar till alla företag som inte migrerat ännu.

Jag går oftast på mjuka värden och kompetens i processer när jag rekryterar. Det "tekniska" löser vi med internutbildningar.

Migrering är bra att vara insnurrad i, både Windows och Office, Azure och O365, Sharepoint/Teams (Onedrive och dess korrelationer) likaså.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av smekd:

@BritishTeaparty: Kan du möjligtvis nämna en arbetsroll du kan tänka dig? Att jobba med människor kan man göra på alla möjliga sätt och vis.

Är det mer inom support du tänker dig?

Jag tänkte mig kortsiktigt att va arbeta med människor och det jag har realistisk blir onsite tekniker. Framtida planer, chefs och ledar roller känns som något roligt ifrån de gånger jag fått liknande ansvar för andra när ja jobbat ideellt elr lite på arbetsplatser. Annars att arbeta som rekryterar / konsult chef verkar jätte roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Dockland:

Nyckelordet är insikt i processerna. Hur jag genererar mervärde i och med detta. Att sitta och låsa upp konton och installera om datorer kan man lära vem som helst. Vill du nå framgång/karriär, plugga in dig på de olika ramverken, ITIL, Lean, Devops, Agile, m.fl.
Då är du i hamn.

Låter helt vettigt, sitter och tänker mer på det nu efter ha läst det du skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av yugurt:

Låter som att du sitter fast i support och onsite träsket. Det är lätt att fastna där då det är svårt att sätta på papper de kunskaper man fått och förklara hur de är applicerbara i mer kvalificerade jobb.

Jag tycker det låter som en god ide att ta en eller flera certar. Det kommer göra att du för en rekryterare ser driven ut och de får kanske också checka av någon box på sin lista.

Att kalla det "träsken" känns på prick mitt intryck, känner att jag gjort missen att inte noggrant skriva ner vad jag gjort och arbetet med när jag väl jobbat där. Skulle va värt guld att hs det nu.

Är helt övertygad att ta det nu efter alla svar på tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av BritishTeaparty:

Att kalla det "träsken" känns på prick mitt intryck, känner att jag gjort missen att inte noggrant skriva ner vad jag gjort och arbetet med när jag väl jobbat där. Skulle va värt guld att hs det nu.

Är helt övertygad att ta det nu efter alla svar på tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, med ökad automation och standardplattform blir "on site" snart relativt överflödigt för någon slags heltidstjänst.
När jag började inom support var vi 12-15 anställda i supporten, på ca 130 användare vi supporterade (1998)
Idag är vi 6 i ett team på runt 10.000 anställda med ökad lösningsgrad och färre incidenter (fler requests/Service Requests = skapa mervärde till organisationen)
Då, 1998 hade vi sex stycken Inhouse/On site-tekniker som inte hann med jobbet om dagarna, de sprang runt och hjälpte personer hela dagarna. Idag har vi ingen, vi gör viss hands on men kanske 2 gånger i veckan, som jämförelse. Klart det beror på verksamhet och IT's mognadsgrad i organisationen, men det är mer kostnadseffektivt idag och automation kommer öka även inom support. All kontohantering, lösenordshantering m.m. kommer inom sikt försvinna och automatiseras.

Typo

Xeon
GTX ti
5K