Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Vulkan mot DirectX 12 i Red Dead Redemption 2

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Vulkan mot DirectX 12 i Red Dead Redemption 2

Testerna i Red Dead Redemption 2 fortsätter där siktet nu ställs in på gränssnitten Vulkan och DirectX 12 för att ta reda på vilken som hamnar på topp.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :bios 2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 CM V550S 1070FE CM NR600 :bios 5220(ABBA)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 Intel 660p NH-D14 CM MWE650 GTX980 Eclipse P400 :bios F50a(1004B)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

Vad har Sony med RDR2 att göra?
(Spelet finns även till Xbox så jag förtstår inte alls resonemanget...)

Vulkan 1440p, 2060SE ultra får 42/3, som i 3 fps alltså?
Det verkar magiskt...

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Falcon:

Vulkan 1440p, 2060SE ultra får 42/3, som i 3 fps alltså?
Det verkar magiskt...

Det hade trillat bort en siffra där, nu har den hittat hem igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2013

@JonasT: Lika vid 2060/DX12/Low @ 1080p. 113/8

Chassi: NZXT H200i Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO Kraken X52 Ram: G.Skill Trident Z 3000MHz CL15 2x8GB GPU: RTX 2060 FE PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 850 EVO 500GB Tangentbord: Ducky SHINE3 TKL MX Black Purple Led Mus: Logitech G Pro Wireless Skärm: Asus MX299Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Falcon:

Vad har Sony med RDR2 att göra?
(Spelet finns även till Xbox så jag förtstår inte alls resonemanget...)

Vulkan 1440p, 2060SE ultra får 42/3, som i 3 fps alltså?
Det verkar magiskt...

Såvitt jag vet har det sålt mycket bättre till PS4, spelmakaren borde rimligtvis anpassa mest till den vanligaste plattformen. PS4 har 56% av konsolmarknaden, Xbox har 25%.

Om dom inte tänker så, är det något fel på dom

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :bios 2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 CM V550S 1070FE CM NR600 :bios 5220(ABBA)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 Intel 660p NH-D14 CM MWE650 GTX980 Eclipse P400 :bios F50a(1004B)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Skitspelet har inte DX5

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Sloback:

@JonasT: Lika vid 2060/DX12/Low @ 1080p. 113/8

Nu ska alla siffror vara på plats!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av serverfel:

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Direct X är enklare verkar många devs tycka. Beror förmodligen på att dom är skolade i Visual Studio med tillhörande program = lägre tröskel att finna ett bekvämt arbetsflöde. Microsoft promotar ju också sina verktyg väldigt hårt, konkurrerande gränsnitt har mer karaktären av RTFM!

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :bios 2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 CM V550S 1070FE CM NR600 :bios 5220(ABBA)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 Intel 660p NH-D14 CM MWE650 GTX980 Eclipse P400 :bios F50a(1004B)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

"DirectX 12 uppfattas därmed inte som helt stabil."

Välkommen till Division 2 där man får spela på DX11 med lägre framerate för att DX12 är en kraschfest med Nvidiakort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

Google Stadia är nog snarare anlednnigen för Vulkan. Säkert kommer vi få se fler spel som tar samma väg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av serverfel:

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär inte vara enklare med DirectX, speciellt DX12. DirectX innehåller ju en hel del mer än bara D3D, förr var det ett helt paket man kunde roffa åt sig och använde det till både grafik, input... Vet inte hur mycket som är proprietary nu för tiden, förmodligen en hel del mer då spel ofta rullar på många plattformar. Möjligen har dom wrappat skiten och kör DirectX på Windowsplatformarna, kanske även också när Vulkan används för grafik.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Redaktör 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Sloback:

@JonasT: Lika vid 2060/DX12/Low @ 1080p. 113/8

My bad! Råkade ta till bort väl mycket när jag försökte lista ut hur jag skulle presentera siffrorna. Jonas räddade dagen medan jag satt och slog på trummor

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Vulkan blir bara mer och mer populärt. Kul att fler spel använder sig av det då de verkar gör mirakel för vissa kort i vissa spel som DOOM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Maj 2004

@Kenneth: @JonasT: Tackar för ännu ett bra test men hade gärna sett kort från föregående grafikgeneration också, som t.ex. Vega 64 och GTX 1080. Förstår om ni är trötta på att testa nu men skulle uppskattas om ni orkar lägga till dessa också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Hardware Unboxed sa dock i sina tester att DX12 var både stabilare och inte hade samma "stuttering" som vulkan och dessutom högre prestanda, swec säger precis tvärtom.

*confused*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

DX12 har alltid strulat för mig, så länge det erbjudits i spelen jag spelat. Kan jag slippa köra det så gör jag det. Precis som artikeln nämner så har jag väldigt många krascher med DX12 i RDR2. Vulkan funkar bättre, men jag upplever att TAA blir suddigare med Vulkan än DX12 i RDR2. Kör därför med DX12, endast för att AA i RDR2 ’suger’ och det enda någorlunda OK-alternativet är TAA, trots sin bedrövligt suddiga upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

------------------------------------------------------
MSI RTX 2080 SUPER Gaming X Trio 8GB # i7-8700K # HyperX Fury Black 32GB 2666MHz # Asus Strix B360-H Gaming # Crucial BX100 250GB SSD # Samsung 850 EVO 1TB SSD # Sennheiser Game Zero # Asus Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Mar 2006

Har aldrig haft problem med DX12 tidigare så jag bytte från vulkan som var default till DX12 när jag drog igång, men tji fick jag. Kraschade lite då och då, och med tanke på hur sällan autosaves sker i uppdrag fick det mig att inte vilja spela, tack Swec för testerna som fick mig att byta till vulkan igen, nu rullar det klockrent!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av the squonk:

Såvitt jag vet har det sålt mycket bättre till PS4, spelmakaren borde rimligtvis anpassa mest till den vanligaste plattformen. PS4 har 56% av konsolmarknaden, Xbox har 25%.

Om dom inte tänker så, är det något fel på dom

Sitter väl snarlik AMD-Hårdvara i båda maskinerna, både CPU och GPU, så Vulkan är nog det rimligaste valet oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av hg:

Hardware Unboxed sa dock i sina tester att DX12 var både stabilare och inte hade samma "stuttering" som vulkan och dessutom högre prestanda, swec säger precis tvärtom.

*confused*

Aaa Precis vad jag med tänkte på.

Aja bäst är väl att prova själv helt enkelt för att se.

Skulle säga prova Vulkan först då det är högre FPS men går det dåligt så kör på DX12.

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i5 6600K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 2666 Mhz 16 GB
Samsung 850 Evo 250 GB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

Känns som det blir att vänta på en rea och en ny generation gpuer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

PS4 använder inte Vulkan, det använder Sonys eget API kallat LibGNM. Sony har även ett "lättanvänt" API kallat LibGNMX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Kör DX12 eftersom jag googlade på vad som var bäst. (Tydligen tror jag på vad Google säger )

Men jag får ge Vulcan en chans. Dock har jag märkt att när jag kör DX12 på min ena PC och det kraschar så hjälper det att klocka ner min GPU 60Hz. Då fungerar DX12 stabilt och fint. (MSI 2080 TI Ventus).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Har också haft problem med random crash efter allt från 30min spelande till 2 timmar med dx12.
Är det nån som vet vilken inställning(om det finns nån) som fixar till gryniga skuggor?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Vulkan med vsync orsakar tearing för mig. Så jag kör på directx istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Tack för att ni gör den här typen av tester!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Fix för stutter i Vulkan.
Hitta ett Async-tweak på tuben för Radeon och kanske Turing?
https://www.youtube.com/watch?v=2UPXld_xlDs

AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15, MacMini.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

Tror det inte har något att göra med det alls. Red dead 2 uppnår högre upplösningar på one X enligt digital foundry, om jag inte minns fel. Dessutom så kräver stadia versionen av red dead 2 att de använder en vulkan version åtminstone server side, vilket gör att de rätt så lätt kan återanvända den för klienten också på PC. DX12 får de hyfsat gratis genom att arbetet att porta från ena till andra är lågt. Det förklarar även varför mer arbete kan ha lagts på Vulkan.

Skrivet av serverfel:

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Antingen av anledningar för att experimentera och undersöka, eller för att det är mer familjärt med namn och så, eller för att det kanske kan vara lättare att få en version i DX12 om man redan utvecklat för Xbox, eller det kan bero på att Vulkan innehåller många koncept som är mer menade för mobila telefoner, vilket gör att programmeringen för PC kan bli lite omständig. Det kan nog finnas många anledningar, men svårt att besvara exakt varför.

Ja, Vulkan kan köras på linux. Ja, det vore bra om flera kunde ta del av spelen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av hg:

Hardware Unboxed sa dock i sina tester att DX12 var både stabilare och inte hade samma "stuttering" som vulkan och dessutom högre prestanda, swec säger precis tvärtom.

*confused*

Även Kitguru ansåg att dx12 flöt på bättre. Swec kanske körde testet efter patchen?

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470