Min fiberuppkoppling är 100/100 Mbit/s, men datorn får bara 20-30 Mbit/s

Permalänk

Min fiberuppkoppling är 100/100 Mbit/s, men datorn får bara 20-30 Mbit/s

Jag har en stationär dator och sedan lite över en månad tillbaka har min internetkoppling varit lite si och så då Asus Wireless PCI-E (Asus pce-ac51 )adaptern har tappat kontakten med routern. Jag har en 100/100 Mbit/s uppkoppling och har tidigare via mätningar med Bredbandskollen haft ca 70-90 Mbit/s i praktiken då jag sitter på ovanvåningen och routern är där nere. Men, sedan en månad tillbaka har den automatiska kopplingen till routern tappat anslutningen och sedan varit svår att ansluta sig igen.

Vidare för två-tre dagar sedan hade min internetleverantör problem med driftstörningar och jag fick riktigt kasst internet ca 20 Mbit-30Mbit/s jämfört med vad jag betalar. Leverantören fixade driftstörningen, men min stationära dator har fortfarande problem. Jag testade på anmodan av leverantören med min laptop och den visade sig både på nedervåningen och övervåningen att uppnå 75-85 Mbit/s till skillnad från den stationära som sitter på 20+ Mbit/s. Så, något måste ha hänt med mitt nätverkskort på den stationära datorn.

När jag tittar på egenskaper för Asus Wireless PCI-E (Asus pce-ac51) så står det under händelser
https://imgur.com/a/TU0u9Ps

Kan jag göra någonting åt det eller måste jag skaffa ett nytt nätverkskort?

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk

Never mind. Jag följde rådet på en reddit-tråd med samma Asus PCE-A51 adapter där förslaget var att kolla enhetshanteraren och egenskaper samt avancerat för nätverkskortet. Där skulle man ändra för "wireless"/trådlöst läge från inställningen "auto" till "802.11a/n/ac.".

Därefter startade jag om routern och testade speedtest.net och hastigheten gick upp från 20/30 Mbit/s till 60/96 Mbit/s. Nåväl, en någorlunda lösning. Har ni problem med Asus PCE-A51 nätverkskort, kolla inställningen och starta om routern.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Never mind. Jag följde rådet på en reddit-tråd med samma Asus PCE-A51 adapter där förslaget var att kolla enhetshanteraren och egenskaper samt avancerat för nätverkskortet. Där skulle man ändra för "wireless"/trådlöst läge från inställningen "auto" till "802.11a/n/ac.".

Därefter startade jag om routern och testade speedtest.net och hastigheten gick upp från 20/30 Mbit/s till 60/96 Mbit/s. Nåväl, en någorlunda lösning. Har ni problem med Asus PCE-A51 nätverkskort, kolla inställningen och starta om routern.

Det var exakt det här jag hade tänkt svara dig, och som jag rådde en annan trådskapare i en annan tråd med liknande problem.
Här går man in och tänker att man ska leka hjälte och så har du löst det själv. Well done, sir

Hade exakt samma problem nyligen själv, var därav ganska säker på vad det kunde handla om.
Trevlig fredag på dig!

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring