Val av HTPC till nybörjare..

Permalänk
Medlem

Val av HTPC till nybörjare..

Vet inte exakt vad jag behöver men maskinen ska vara av god kvalitet. Och gärna tyst. Tillräckligt kraftfull för att utan problem kunna hantera sina arbetsuppgifter idag och gärna en bra bit in i framtiden. Video körs via Hdmi. Ljudkvaliteten ska vara mkt god och behöver minst 5.1 för film. Trådlöst tangentbord med inbyggd styrning av muspekaren.

Det här är väl ungefär vad jag tänker att HTPCn ska användas till:
1. Strömma media Netflix. HBO, YouTube, Tv4Play, Viafree. O.s.v.
2. Flac, MP3, Spotify.
3. Media via extern Bluray läsare.

Blir man tvungen att köra ett operativsystem från Microsoft (vilket MS OS är att föredra) eller finns det någon variant av Linux som klarar detta, med drivrutiner och allt.?

Har kikat lite på Intel NUC maskiner, kan det vara nåt? Självklart bra med lågt inköpspris men kvaliteten och prestandan Måste vara mkt god! Blir 8GB ram ok eller bör man ha mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Vet inte exakt vad jag behöver men maskinen ska vara av god kvalitet. Och gärna tyst. Tillräckligt kraftfull för att utan problem kunna hantera sina arbetsuppgifter idag och gärna en bra bit in i framtiden. Video körs via Hdmi. Ljudkvaliteten ska vara mkt god och behöver minst 5.1 för film. Trådlöst tangentbord med inbyggd styrning av muspekaren.

Det här är väl ungefär vad jag tänker att HTPCn ska användas till:
1. Strömma media Netflix. HBO, YouTube, Tv4Play, Viafree. O.s.v.
2. Flac, MP3, Spotify.
3. Media via extern Bluray läsare.

Blir man tvungen att köra ett operativsystem från Microsoft (vilket MS OS är att föredra) eller finns det någon variant av Linux som klarar detta, med drivrutiner och allt.?

Har kikat lite på Intel NUC maskiner, kan det vara nåt? Självklart bra med lågt inköpspris men kvaliteten och prestandan Måste vara mkt god! Blir 8GB ram ok eller bör man ha mer?

nVidia Shield.
Finns tydligen även en ny modell ute nu.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en Nvidia Shield jag med. Den matar ut 4k HDR med lossless Atmos utan några bekymmer. Behöver du en blurayspelare så köp en dedikerad sådan också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Rekommenderar en Nvidia Shield jag med. Den matar ut 4k HDR med lossless Atmos utan några bekymmer. Behöver du en blurayspelare så köp en dedikerad sådan också

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut som en prisvärd och intressant produkt. Känner mig ändå lite tveksam, känns inte riktigt som min grej.. Eller så är det bara det att jag är för dåligt insatt i produkten. Kan man köra i princip alla android appar på den? Jag vill inte på nåt sätt bli låst och inte kunna göra allt jag önskar. Kommer exempelvis vilja köra Flac/MP3 och bildvisning över LAN, filerna ligger på en NAS, kan det bli problem? Min favorit spelare heter Foobar, finns till Android men funkar exempelvis den appen på den här enheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Ser ut som en prisvärd och intressant produkt. Känner mig ändå lite tveksam, känns inte riktigt som min grej.. Eller så är det bara det att jag är för dåligt insatt i produkten. Kan man köra i princip alla android appar på den? Jag vill inte på nåt sätt bli låst och inte kunna göra allt jag önskar. Kommer exempelvis vilja köra Flac/MP3 och bildvisning över LAN, filerna ligger på en NAS, kan det bli problem? Min favorit spelare heter Foobar, finns till Android men funkar exempelvis den appen på den här enheten...

Shield kör android så det borde finnas ja.. jag kör själv alla mina filmer från en NAS så musik borde inte vara några problem.
Foobar, vilka minnen, körde det för 15 år sedan.. såå bra spelare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Jag har haft min nuc i 5år och den har fungerat kanon. Börjar dock bli dags att byta ut till en nyare modell, då min börjar bli trött. Men tycker helt klart att dom är värda priset.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag har haft min nuc i 5år och den har fungerat kanon. Börjar dock bli dags att byta ut till en nyare modell, då min börjar bli trött. Men tycker helt klart att dom är värda priset.

Priset stiger väl en hel del om man vill ha 4k HDR och lossless Atmos för en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tittar på Nvidia Shield, desto mer intressant blir den. Känner mig ändå lite tveksam.. Verkar inte finnas några tillbehör alls, hade önskat att det fanns riktiga tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Ju mer jag tittar på Nvidia Shield, desto mer intressant blir den. Känner mig ändå lite tveksam.. Verkar inte finnas några tillbehör alls, hade önskat att det fanns riktiga tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Plutta I ett USB tangentbord bara.
Men varför skulle du vilja det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Plutta I ett USB tangentbord bara.
Men varför skulle du vilja det?

Jaha, det är så enkelt. Jag har alltid föredragit riktiga fysiska tangentbord om man ska skriva något. Det är bara det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fungerar med Blåtandstangentbord oxo.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Nuc, sjukt nöjd
Kör dock mer än bara Kodi på den därav valet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

jag tänker att det hänger på hur du vill använda den,

med bra lina så kan du streama fråm din nvidia utrustade dator.

jag tittar på appar, streamad tv, film - och nvidia är mycket smidigare än den windows/plex/vlc nucen jag ersatte.

nvidia var bokstavligen bara att koppla in, och löser allt jag behöver till halva priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pe_Er_79: Jag har ett Corsair K63 trådlöst som jag kör till både datorn (WiFi) och Shield (BT). Men mjukvaran är ett buggit helvete på PC. Så man installerar det, ställer in det ljus man vill ha från tangenterna och avinstallerar.

Shield har långt ifrån alla androidappar. Själv sideloadar jag Google Chrome men kan inte säga att det fungerar smärtfritt. PC är smidigt men saknar en del saker som tex HDR i Kodi och flerkanalsljud i webbläsaren. Däremot både 4K HDR och ATMOS med Netflix-appen i W10 om man får det att fungera, DRM host, host. Nvidia bjuder inte på HDR i Linux. AMD vet jag inte.

Jag själv har min PC kopplat till min 55 tums TV och Shield. Den jag delar/tiitar med min sambo har vi IPTV-box från Sappa och en Apple TV 4K. Bägge är 4K HDR TV och har en ATMOS Soundbar för ljudet. Är inte speciellt rik (får ut 13 000 i månaden) men har man intresse så lägger man sina pengar där. Har du intresse så kör både HTPC och Shield är mitt enkla råd.

Tror att en Ryzen , Nvidia GTX 1050TI räcker och en billig tyst 500 Gb SSD. Tog inte med minne, chassi och nätagregat

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12981494

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Pe_Er_79: Jag har ett Corsair K63 trådlöst som jag kör till både datorn (WiFi) och Shield (BT). Men mjukvaran är ett buggit helvete på PC. Så man installerar det, ställer in det ljus man vill ha från tangenterna och avinstallerar.

Shield har långt ifrån alla androidappar. Själv sideloadar jag Google Chrome men kan inte säga att det fungerar smärtfritt. PC är smidigt men saknar en del saker som tex HDR i Kodi och flerkanalsljud i webbläsaren. Däremot både 4K HDR och ATMOS med Netflix-appen i W10 om man får det att fungera, DRM host, host. Nvidia bjuder inte på HDR i Linux. AMD vet jag inte.

Jag själv har min PC kopplat till min 55 tums TV och Shield. Den jag delar/tiitar med min sambo har vi IPTV-box från Sappa och en Apple TV 4K. Bägge är 4K HDR TV och har en ATMOS Soundbar för ljudet. Är inte speciellt rik (får ut 13 000 i månaden) men har man intresse så lägger man sina pengar där. Har du intresse så kör både HTPC och Shield är mitt enkla råd.

Tror att en Ryzen , Nvidia GTX 1050TI räcker och en billig tyst 500 Gb SSD. Tog inte med minne, chassi och nätagregat

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12981494https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12981494

Typ allt du skrev förvirrade mig... Allt du skrev fixar en shield förutom webbläsare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Med en NUC har du så oerhört mycket mer möjligheter att anpassa den och göra vad du vill.
Inte den billigaste men den mest moderna och helt komplett.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/...

Permalänk
Medlem

En shield fungerar nog bra eller kanske till och med en Xiaomi Mi Box. Klart billigare än NUC. Personligen använder jag dock en NUC med 8109U och Ubuntu. Fungerar bra menndet är för att vi använder den som huvuddator. Min speldator spelar jag bara på, tablet är bara för youtube och likaså laptopen. Själva surfandet görs i stort sett endast med telefon eller med NUC och trådlöst tangentbord med touchpad.

Jag är lite gammaldags och föredrar en riktig dator med riktigt OS. Det känns mer flexibelt än någon smart box eller något HTPC OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Priset stiger väl en hel del om man vill ha 4k HDR och lossless Atmos för en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

4k inga problem att spela upp med en nuc, kanske inte ska köpa den sämsta av dom dock. HDR har inte med htpc'n o göra, det är bildvisarens uppdrag. Har du råd med ett Dolby Atmos system, då ska inte priset för en nuc vara några problem.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Typ allt du skrev förvirrade mig... Allt du skrev fixar en shield förutom webbläsare...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, så är det. Men tex HBO och C-more Play finns inte till Shield och inte heller Telia Play. Bästa kombinationen för ca: 4 000 kr är en Apple TV 4K och senaste Shield. Har man ingen media-server för nerladdad film tror jag Proo versionen eller Shield version 2 (2017) är bäst lämpad då de har stöd för extern hårddisk. Tystast är en SSD om man tycker knaster och brummande är störande.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]