Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Larian Studios: "Vi tar många kreativa risker med Baldur's Gate III"

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Larian Studios: "Vi tar många kreativa risker med Baldur's Gate III"

Studion bakom Baldur's Gate III menar att kreativa risker är nödvändigt för återuppfinna serien och undvika att göra samma spel en tredje gång.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Ge oss co-op! Divinty var sjukt roligt att lira med en polare

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Baldurs gate 2 co-op var också riktigt roligt. Typ det enda spelet jag spelat igenom med tjejen..

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

Bygg från det gamla som var bra, ta bort det dåliga lägg till nytt som är bra.
BG3

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Bara jag som hajade till på herren bakom Swen i bild?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörmland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Flopper:

Bygg från det gamla som var bra, ta bort det dåliga lägg till nytt som är bra.
BG3

Lite dåligt måste vara kvar:

"You must gather your party Before venturing forth"

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

No reward without risks. No guts no glory. Hoppas bara att det hela inte faller ihop som ett korthus.

Skickades från m.sweclockers.com

I5 8600K, 16GB DDR4 @ 3000mHz, GTX 1080TI, 2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2003

jag hoppas ändå att dom håller sig ifrån turn-based i sann BG anda, men är tyvärr rädd att Larian studios är allt för insnöade på det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Yonie:

Bara jag som hajade till på herren bakom Swen i bild?

Inte särskilt, ser ut som en typisk dag hos Larian Studios Kolla in deras första community update video om du inte redan gjort det för mer rustningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2008

Jag vill ha samma svar som alla andra sedan det annonserades: Kommer det vara TB eller RTwP?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Fey:

Jag vill ha samma svar som alla andra sedan det annonserades: Kommer det vara TB eller RTwP?

Jag gissar på TBwSoT 😊

Skickades från m.sweclockers.com

I5 8600K, 16GB DDR4 @ 3000mHz, GTX 1080TI, 2TB SSD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

Kreativa risker eller förpacka om deras senaste rollspel i BG-skrud? If it ain't broken... Se på Pillars of Eternity. Där finns en bra grund för ett BG3.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Jag älskar att det byter till turn-based i Divinity. Jag hoppas verkligen att de kör detta i BG3. En av de saker jag verkligen tyckte var blaha i gamla Baldurs Gate var det konstanta paus-spammandet.

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Samsung 860EVO 2x1TB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Crucial DDR3 64 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av heffaklumpmamma:

"You must gather your party Before venturing forth"

"You must STILL gather your party Before venturing forth"

Tror det är svårt att leva upp till förväntningarna. Mycket var väldigt bra med BG II.

Spelmekanik och grafik kan enkelt förbättras, men det är svårt att leverera en bra story och genomtänkta interaktioner. Det är i alla fall där jag ser riskerna.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070
(Har en 3900X liggandes i garderoben)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg/Bromma
Registrerad
Nov 2009

@JD: Varför ska man då in i Baldur's Gate och ändra det fundamentala? Då kan man lika gärna hålla sig till Divinity eller något helt nytt. Turn-based är skönt i Divinity, men det är inte samma sak som RTwP eftersom man med några archers/mages med högt initiativ får ner alla fiender innan de ens hinner attackera många gånger. RTwP gör ju så att alla agerar samtidigt.

CPU: i7 6700K @4.6Ghz GPU: ASUS ROG Strix 1080Ti @1962Mhz RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
ASUS ROG Strix Z270G Gaming Kylning: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Mini C
PSU: EVGA G3 650W SSD1: Samsung 970 Evo Plus M.2 NVMe 500GB SSD2: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Blir det en hybrid mellan Divinity och Baldurs Gate alltså? Vad menas med "risker"? Alla deras rollspel tar inte sig på för stort allvar om inte är rentav fåninga. Lite roligt, jag tyckte Ego Draconis är bättre ur atmosfär-synpunkt en deras senaste spel. Så jag har inga större förhoppningar till denna projekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Jag älskade baldurs Gate 1 och 2. Det här är ett av få spel som jag verkligen skulle bli besviken om det inte är bra nog. Jag håller tummarna.

Ang turn-based eller real time with pause, så föredrar jag rtwp. Det är inte superviktigt, men det ger mycket bättre känsla. Ett alternativ jag alltid gillat är någon sorts turn-based där man väljer vad alla karaktärer ska göra och sedan genomförs alla drag samtidigt. Det blir lite kaotiskt, men känns mer som på riktigt än ad turn-based gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag älskade baldurs Gate 1 och 2. Det här är ett av få spel som jag verkligen skulle bli besviken om det inte är bra nog. Jag håller tummarna.

Ang turn-based eller real time with pause, så föredrar jag rtwp. Det är inte superviktigt, men det ger mycket bättre känsla. Ett alternativ jag alltid gillat är någon sorts turn-based där man väljer vad alla karaktärer ska göra och sedan genomförs alla drag samtidigt. Det blir lite kaotiskt, men känns mer som på riktigt än ad turn-based gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag tyckte det turbaserade systemet i Divinity förstörde en del. Striderna, som var typ runt varje hörn, blev sega att traggla sig igenom. Det blir liksom inget flyt i spelandet. Sen tyckte jag förvisso storyn var lite fattig också.

Hoppas på verkligen på BG3. Tycker det är positivt att de vill ta risker. Hellre att de tar risker än försöka spela säkert och landa i något urvattnat - som nästan alla gör idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av FredrikMH:

"You must STILL gather your party Before venturing forth"

Tror det är svårt att leva upp till förväntningarna. Mycket var väldigt bra med BG II.

Spelmekanik och grafik kan enkelt förbättras, men det är svårt att leverera en bra story och genomtänkta interaktioner. Det är i alla fall där jag ser riskerna.

Vilka nya spel idag och framöver kan man inte säga samma sak om? Speciellt för oss som varit med ett tag.
Storyn och som du skriver genomtänkta interaktioner kommer alltid vara det svårast, med i princip alla typer av spel.
Men med tanke på hur bra Divinity-spelen är så ser jag verkligen fram emot detta.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Mezzlock:

jag hoppas ändå att dom håller sig ifrån turn-based i sann BG anda, men är tyvärr rädd att Larian studios är allt för insnöade på det

Just turn-based fick mig att sluta med Divinity serien. Allt var bra med DOS2 men långa turn based strider där risken är stor att man förlorar och börjar om fick bägaren att rinna ur. Tidskrävande. Får nog hålla mig till hack n slash. 😆

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Försökt att spela gamla spel med RTwP. Det är inte ens roligt på något sätt. helt omöjligt att få alla sina gubbar att gå dit man vill och göra det de ska. Så får man pausa avbryta spells flytta lite på en gubbe pausa igen börja med spellen. Nä fy fan jag spyr på skit.

Pillars of eternety 2 var så ifrån början och det blev ospelbart. Men så släppte de en uppdatering som la till turnbased. Helt plötsligt så hade man full kontroll över striderna. Så det är bevisat att det går att ha kakan och äta den också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av elajt_1:

Vilka nya spel idag och framöver kan man inte säga samma sak om? Speciellt för oss som varit med ett tag.
Storyn och som du skriver genomtänkta interaktioner kommer alltid vara det svårast, med i princip alla typer av spel.
Men med tanke på hur bra Divinity-spelen är så ser jag verkligen fram emot detta.

Ja, det verkar helt klart vara ett återkommande problem oavsett om det är tredje spelet i en serie eller tredje säsongen i en TV-serie

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070
(Har en 3900X liggandes i garderoben)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Bevarar man atmosfären och känslan från de föregående så tror jag att minst hälften är vunnet.
(Självklart ser man ju fram mot detta! eller hur. )

Daisy, Daisy...
Sade jag att jag vore perfekt vore jag fortfarande blygsam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av DasIch:

Håller med. Jag tyckte det turbaserade systemet i Divinity förstörde en del. Striderna, som var typ runt varje hörn, blev sega att traggla sig igenom. Det blir liksom inget flyt i spelandet. Sen tyckte jag förvisso storyn var lite fattig också.

Hoppas på verkligen på BG3. Tycker det är positivt att de vill ta risker. Hellre att de tar risker än försöka spela säkert och landa i något urvattnat - som nästan alla gör idag.

Ja, om det ska vara turn-based tycker jag att de åtminstone får skala ner antalet strider rejält. Det kan ju vara kul I rtwp att slåss mot klena fiender för att känna sig mäktig, men inte i turn-based.

Vad jag förstått av de som testat Pillars of eternitys variant så ska det vara bra gjort där med omgjorda strider vad gäller både hur ofta och hur många fiender man möter. @sonicsonic verkar tex nöjd - har du lite koll på hur det skiljer sig?

Angående risker skulle det vara riktigt kul om det blev lite överraskningar och ny spelmekanik att lära sig. Jag har för dålig koll på nyare versioner av D&D men jag antar att det finns en hel del mekanik som aldrig implementerats. Jag hade personligen gärna sett någon sorts skadesystem, då jag alltid funnit D&Ds system med enbart hitpoints lite för fattigt.

Jaja, den som lever får se hur det blir!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Det är intressant vad man anser om turbaserat spel, och hur det påverkar upplevelsen. Jag själv finner både fördelar och nackdelar:

  • Det ger full kontroll över striderna och sätter tempot i spelarens hand. Problemet är att speltempot överlag blir ryckigt och avbrutet, där spelaren gärna undviker vissa områden för att de är fyllda av väldigt enkla strider. Alltså tar det extra tid att ta sig igenom, men utan utmaning. Där vinner ett aktivt system bara genom att tillåta rörelse och händelser fram tills spelaren väljer att stoppa tiden.

  • Något som jag minns kunde vara ett jäkla logistikbekymmer i BG2, och i mindre bemärkelse Dragon Age, var pausandet vid normala strider. När man konstant, alltså verkligen efter varje handling som någon av sex karaktärer gjort, pausade spelet för att kunna ge order till denne. Vad är egentligen skillnaden mot statiskt turbaserat då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg/Bromma
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av sonicsonic:

Försökt att spela gamla spel med RTwP. Det är inte ens roligt på något sätt. helt omöjligt att få alla sina gubbar att gå dit man vill och göra det de ska. Så får man pausa avbryta spells flytta lite på en gubbe pausa igen börja med spellen. Nä fy fan jag spyr på skit.

Pillars of eternety 2 var så ifrån början och det blev ospelbart. Men så släppte de en uppdatering som la till turnbased. Helt plötsligt så hade man full kontroll över striderna. Så det är bevisat att det går att ha kakan och äta den också.

Då har du nog missat queue-systemet och skripts på AI. Löser ditt problem och finns inbyggt i spelen. Spelar för nuvarande BG:EE igen. Gillar det fortfarande. För att det är mer hardcore. Ska man göra Baldur's Gate, varför göra det fördummat?

CPU: i7 6700K @4.6Ghz GPU: ASUS ROG Strix 1080Ti @1962Mhz RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
ASUS ROG Strix Z270G Gaming Kylning: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Mini C
PSU: EVGA G3 650W SSD1: Samsung 970 Evo Plus M.2 NVMe 500GB SSD2: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Azureye:

Då har du nog missat queue-systemet och skripts på AI. Löser ditt problem och finns inbyggt i spelen. Spelar för nuvarande BG:EE igen. Gillar det fortfarande. För att det är mer hardcore. Ska man göra Baldur's Gate, varför göra det fördummat?

Personligen måste jag faktiskt hålla med här.

Daisy, Daisy...
Sade jag att jag vore perfekt vore jag fortfarande blygsam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Azureye:

Då har du nog missat queue-systemet och skripts på AI. Löser ditt problem och finns inbyggt i spelen. Spelar för nuvarande BG:EE igen. Gillar det fortfarande. För att det är mer hardcore. Ska man göra Baldur's Gate, varför göra det fördummat?

Jag vet inte om jag kan kalla det fördummat då BG-serien bygger på D&D vilket alltid varit turn based i sin table top-form, så per definition är TB hur reglerna bakom spelen är skrivna. Jag älskar BG-spelen så jag har ingen tung kritik mot dem, men RTwP gör att man kan fuska lite på ett sätt som reglerna inte menat genom viss positionering osv, vilket kan få fiender att slösa bort handlingar osv. Det har ju dock fördelen av att överlag kännas lite mer realistiskt då alla agerar samtidigt och högt initiativ inte behöver vara lika förödande.

Personligen kommer jag nog vara okej med vilken approach som helst på den punkten. Båda kan definitivt göras bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg/Bromma
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Evil Peter:

Jag vet inte om jag kan kalla det fördummat då BG-serien bygger på D&D vilket alltid varit turn based i sin table top-form, så per definition är TB hur reglerna bakom spelen är skrivna. Jag älskar BG-spelen så jag har ingen tung kritik mot dem, men RTwP gör att man kan fuska lite på ett sätt som reglerna inte menat genom viss positionering osv, vilket kan få fiender att slösa bort handlingar osv. Det har ju dock fördelen av att överlag kännas lite mer realistiskt då alla agerar samtidigt och högt initiativ inte behöver vara lika förödande.

Personligen kommer jag nog vara okej med vilken approach som helst på den punkten. Båda kan definitivt göras bra.

Om det hade varit penna/papper-rollspel vi hade diskuterat så har du rätt i sak. Men PC Baldur’s Gate har aldrig varit det. Det kommer en table-top innan BG3 om man vill spela det. Det jag menar är att om man nu vill ändra hela konceptet, varför då göra Baldur’s Gate? Man kan lika gärna döpa spelet till en annan stad i Forgotten Realms och göra en story kring det. Men jag förstår att Baldur’s Gate skulle sälja mer bara på grund av speltiteln och Larians popularitet.

Jag tror för övrigt att det krävs att man spelat de gamla spelen för att riktigt uppskatta typ Pillars of Eternity och liknande. Det är också därför vi aldrig lär se PoE3. :/

CPU: i7 6700K @4.6Ghz GPU: ASUS ROG Strix 1080Ti @1962Mhz RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
ASUS ROG Strix Z270G Gaming Kylning: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Mini C
PSU: EVGA G3 650W SSD1: Samsung 970 Evo Plus M.2 NVMe 500GB SSD2: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Azureye:

Om det hade varit penna/papper-rollspel vi hade diskuterat så har du rätt i sak. Men PC Baldur’s Gate har aldrig varit det. Det kommer en table-top innan BG3 om man vill spela det. Det jag menar är att om man nu vill ändra hela konceptet, varför då göra Baldur’s Gate? Man kan lika gärna döpa spelet till en annan stad i Forgotten Realms och göra en story kring det. Men jag förstår att Baldur’s Gate skulle sälja mer bara på grund av speltiteln och Larians popularitet.

Jag tror för övrigt att det krävs att man spelat de gamla spelen för att riktigt uppskatta typ Pillars of Eternity och liknande. Det är också därför vi aldrig lär se PoE3. :/

Jag tycker inte skillnaden är alltför relevant då jag alltid varit fullt medveten om vad som hänt under huven i spelen. För mig är kärnan mer systemet (dvs D&D), världen och berättandet framför turordningen, men visst håller jag med om att det kommer kännas mer Baldur's Gate om de håller kvar vid RTwP. Jag spelade igenom BG-spelen igen tidigare i år så jag tar gärna mer av det, men jag håller mig ändå öppen om de skulle ändra det då det inte är en make or break-sak för mig.

För mig är det nog mer en fråga om de kan knyta ihop storyn så det rättfärdigar att kalla det BG3.