Permalänk

Routern stryper 20-30mbits

För ca två årsedan fiber iponly.
Skaffade viaplay på tv och fibern 100mbits köpte också till en router netgear ac1200.

Men har alltid vart besviken på wifi. Går segt, måste ibland ladda upp filmer och kan hänga sig i bland.

Kopplade fibern direkt in i datorn idag. Och körde bredbandskollen.se. Fick 86 ner och 23upp mbits.

Men kör jag trådlöst hamnar jag runt 40-60 mbits ner och 12mbits upp.
Olika varje gång.

Något man kan ändra i routern.?
Eller är det ny router som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

För ca två årsedan fiber iponly.
Skaffade viaplay på tv och fibern 100mbits köpte också till en router netgear ac1200.

Men har alltid vart besviken på wifi. Går segt, måste ibland ladda upp filmer och kan hänga sig i bland.

Kopplade fibern direkt in i datorn idag. Och körde bredbandskollen.se. Fick 86 upp och 23ner mbits.

Men kör jag trådlöst hamnar jag runt 40-60 mbits ner och 12mbits upp.
Olika varje gång.

Något man kan ändra i routern.?
Eller är det ny router som gäller?

Jag har en likadan Router som jag fick med Viasat förut, dock har jag inget problem med WiFi och dålig hastighet på den, har du kollar vad dina enheter klarar av? Kan det vara så att det är annat som stör signalen?

Man kan även se det så att det är ingen dyr monster router, men den bör klara mer än så på WiFi

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Datorns wifi 52mbits ner
Mobilens wifi 34mbits ner
Surfplatta Samsung 56mbits ner

Testen utförda med kanske 30 sekunder mellan vardera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas_latt:

Kopplade fibern direkt in i datorn idag. Och körde bredbandskollen.se. Fick 86 upp och 23ner mbits.

Nått är fel om du bara får 23Mbit/s ner via en 100Mbit/s uppkoppling när du är ansluten direkt via kabel till inkommande anslutning, det är det första du ska koncentrera dig på att lösa innan du börjar fundera på att lösa dina wifi problem.
Endera är det fel hos operastören/nätet eller så har du problem med datorn.
Kan du prova datorn nån annanstans eller mäta i lanet eller mäta med en annan dator som du vet har en fungerande nätverksanslutning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du bara ansluter på 2.4ghz bandet och då kanske i 54mbit dvs 802.11b tror jag det är.
T.ex min förra router hade bara 2.4ghz bandet då fick jag på laptopen bara ca 30-40mbit ner utav 100 möjliga.
Tack vare att kortet, ett intel 3165ac bara är 802 11a/b kapabelt i 2.4ghz.

När jag så skaffade ny router med dualband, ställde jag in wifikortet på laptopen att bara ansluta mot 5ghz och i Ac läge. Plötsligt har jag en länkastighet på 390-400mbit och en faktiskt hastighet enligt bbkollen på de fulla 100mbit ner vi har i fibern.

Så det kan vara något sådant. Kolla egenskaper och inställningar på dina anslutningar. I egenskaper för din anslutning på datorn t.ex brukar man kunna se enligt vilken standard den ansluter. (802.11a/b/g/n osv)
Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nått är fel om du bara får 23Mbit/s ner via en 100Mbit/s uppkoppling när du är ansluten direkt via kabel till inkommande anslutning, det är det första du ska koncentrera dig på att lösa innan du börjar fundera på att lösa dina wifi problem.
Endera är det fel hos operastören/nätet eller så har du problem med datorn.
Kan du prova datorn nån annanstans eller mäta i lanet eller mäta med en annan dator som du vet har en fungerande nätverksanslutning ?

Förlåt menade tvärt om. Ändrar detta direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Peter77:

Skulle tro att du bara ansluter på 2.4ghz bandet och då kanske i 54mbit dvs 802.11b tror jag det är.
T.ex min förra router hade bara 2.4ghz bandet då fick jag på laptopen bara ca 30-40mbit ner utav 100 möjliga.
Tack vare att kortet, ett intel 3165ac bara är 802 11a/b kapabelt i 2.4ghz.

När jag så skaffade ny router med dualband, ställde jag in wifikortet på laptopen att bara ansluta mot 5ghz och i Ac läge. Plötsligt har jag en länkastighet på 390-400mbit och en faktiskt hastighet enligt bbkollen på de fulla 100mbit ner vi har i fibern.

Så det kan vara något sådant. Kolla egenskaper och inställningar på dina anslutningar. I egenskaper för din anslutning på datorn t.ex brukar man kunna se enligt vilken standard den ansluter. (802.11a/b/g/n osv)
Mvh

Stämde bra. Router har två wfi den delar 4g och 5g. Byte wifi på telefon till 5g. Och nu kom jag upp i 85mbits i nerladdning..

Att det va så enkelt. Tack.

Datorn får inte upp 5g alternativet i wifi fältet.
Går inte 5g på en äldre bärbar dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Datorn får inte upp 5g alternativet i wifi fältet.
Går inte 5g på en äldre bärbar dator?

Troligtvis har det trådlösa kortet i den endast stöd för 2.4Ghz.

Det går att byta ut det trådlösa kortet på de flesta bärbara, men det gäller att hitta rätt kort då eftersom väldigt många är kinkiga med vad man sätter dit för kort, så ett USB trådlöst nätverkskort är den enklaste lösningen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Stämde bra. Router har två wfi den delar 4g och 5g. Byte wifi på telefon till 5g. Och nu kom jag upp i 85mbits i nerladdning..

Att det va så enkelt. Tack.

Datorn får inte upp 5g alternativet i wifi fältet.
Går inte 5g på en äldre bärbar dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror lite på hur gammal den är. Vad heter din wifimodul i datorn?
Edit: Kan ju vara så att den är för gammal, men 5ghz har ju ändå funnits i några år nu. Så kan va värt att kolla upp.
Hittar du något 5ghz relaterat i inställningar, om du tar : Ditt nätverkskort - egenskaper - konfigurera - avancerat?
Det var där jag ändrade inställningarna för mitt kort

Skulle det va så att det inte har 5ghz förmåga/ stöd för AC så finns det ju relativt billiga USB wlankort, 219:- ca.
Edit2: 249:- Har för mig att detta har rekommenderats förut här på forumet.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Ts;

Dessa inställningarna tänker jag specifikt på.

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Datorn heter Acer aspire e1-522

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Datorn heter Acer aspire e1-522

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, den verkar inte ha stöd för 5 GHz.

Kan tycka att det är lite konstigt med tanke på att även min gamla laptop från 2006 har det tack vare stöd för 802.11a, en 54 Mbit/s-standard på 5 GHz-bandet. Den standarden var dock inte så vanlig hos hemanvändare så antar att många skippade att inkludera det. Det hade inte heller hjälpt dig i detta fall då hastigheten fortfarande troligen skulle ligga på samma eller lägre hastighet än du får just nu på 2,4 GHz.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q