Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

System för att slå av/på vägguttag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2002

System för att slå av/på vägguttag?

Hej!

Är på jakt efter ett system där jag kan slå av/på ett flertal vägguttag. Vill kunna stänga av vägguttagen på natten då sakerna som är kopplade till dessa ska vara avstängda nattetid, vill sedan kunna aktivera vägguttagen på morgonen så att router, motorvärmare och kaffebryggare slås på. Då motorvärmare är en sak som ska aktiveras ska en "enhet" sitta i ett vägguttag utomhus.

Styr gärna allt med en app på telefon eller annars med en fjärrkontroll, i dagsläget totalt fyra vägguttag inomhus och ett utomhus som ska kunna kontrolleras...

Förslag på system mottas tacksamt, är lite nybörjare inom detta...

/Lasse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Det absolut lättaste kanske är att skaffa Philips Hue, med utomhusbrytare (jag tror att Osram har utomhusbrytare som är kompatibla) och vanliga brytare?

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Djursholm
Registrerad
Aug 2012

Det räcker inte med en timer bara för alla uttagen? Typ denna: Länk

Skrivet av zyberzero:

Det absolut lättaste kanske är att skaffa Philips Hue, med utomhusbrytare (jag tror att Osram har utomhusbrytare som är kompatibla) och vanliga brytare?

Brytare är väl lampknapparna? Frågan var väl gällande vägguttagen? Men Philips kanske har för även dessa

Corsair Obsidian 650D --- ASUS P9X79 PRO --- Intel Core i7-3820 @4.5GHz
Corsair H60 Hydro Series --- Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz CL9
Gainward Geforce GTX 680 2048MB --- Corsair AX 850W PSU
Samsung SSD 830 128GB --- WD Black 1TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2011

Beror ju helt på hur mycket du är villig att lägga ut. Kolla in Plejd och anlita en elektriker till att installera det hemma hos dig, det har app och kan kontrollera högre effekter som motorvärmare. Men det blir ju inte billigt, dock sparar det dig en brand eller två som billiga timers kan orsaka.

Skickades från m.sweclockers.com

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || Silverstone FT05B
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 1600X || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mark, Kinna
Registrerad
Nov 2011

Låter som en perfekt uppgift för Plejd, puck bakom vägguttagen som skapar ett mesh. Går sedan styra via app. Enda nackdelen är väl att det kräver en auktoriserad elektriker för installation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av LeJoke:

Det räcker inte med en timer bara för alla uttagen? Typ denna: Länk

TS hade krav som fjärrstyrd från telefon.

Skrivet av LeJoke:

Brytare är väl lampknapparna? Frågan var väl gällande vägguttagen? Men Philips kanske har för även dessa

Njae, i Hue-serien så kallas knapparna för fjärrkontroller. Brytare är strömbrytare som du pluggar in i eluttaget, ex. Osrams utomhusbrytare: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/smarta-h...

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
El Skunko
Registrerad
Dec 2007

Är du händig och vill bygga själv kan jag rekommendera Home Assistant. Kräver en del initialt i hårdvara och en del yaml knåpande för att få till snygga fjärrkontroller i appen. Men väldigt skalbart och bra att automatisera i.

Själv köra jag en minidator med Ubuntu och Home Assistant installerat på. I den har jag kopplat in en sticka för 433 och en för Zigbee. Styr 433 mottagare, allt som går på Zigbee, förstärkare, TV med mera.

Kommer även sätta i sticka för Z-wave. Detta hanterar Home Assistant väldigt bra.

Annars finns ju Homey som många rekommenderar.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ska du ändra nått "på insidan" vägguttaget så behöver en behörig installatör göra jobbet, det finns ju däremot lösningar typ att koppla in en fjärrstyrd timer i vägguttaget för att styra inkopplad apparat.

Ska du dra om elen och installera styrmöjligheter "på riktigt" på den så kika på nått liknade http://www.elko.se/produkter/styrsystem/

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2002

Oj, vilken respons!

Kanske skulle ha nämnt att jag har renoverat här hemma och elektrikern har då satt in fyra puckar från Plejd så jag kan kontrollera dimmers i kök, vardagsrum, hall och badrum redan! Appen har jag, är det "bara" att sätta in nya puckar i de vägguttag som jag vill kunna kontrollera, i så fall vilka puckar är det?

/Lasse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Luthor:

Oj, vilken respons!

Kanske skulle ha nämnt att jag har renoverat här hemma och elektrikern har då satt in fyra puckar från Plejd så jag kan kontrollera dimmers i kök, vardagsrum, hall och badrum redan! Appen har jag, är det "bara" att sätta in nya puckar i de vägguttag som jag vill kunna kontrollera, i så fall vilka puckar är det?

/Lasse

"bara", visst, men man måste vara behörig elektriker. Fjärrströmbrytare till eluttag så fixar det biffen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Luthor:

Oj, vilken respons!

/Lasse

https://static.site.plejd.cloud/docs/Produktblad_CTR-01_se.pd...

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2002

Kanon! Tack för hjälpen, kör nog på Plejd eftersom jag ändå har lite prylar från dem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Luthor:

Kanon! Tack för hjälpen, kör nog på Plejd eftersom jag ändå har lite prylar från dem...

Följ gärna upp med vad du valde och hur det gick!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Weuffelhjaern:

Följ gärna upp med vad du valde och hur det gick!

Absolut, återkommer när jag bestämt mig och installerat...