Vilka komponenter till plexserver?

Permalänk

Vilka komponenter till plexserver?

Tja,
Har idag en plexserver med:
CPU: AMD FX(tm)-8350 Eight core processor
Ram: 16 GB DDR3
Moderkort: Gigabyte GA-990XA-UD3.
Nätagg: EVGA Supernova 750 G2
Plus lite hårddiskar. OS ligger på SSD
Ganska gamla grejer alltså. Buffrar lite ibland säger mina vänner. Skickar både med direktström och omkodning men oftast med direktström.

Det jag hade tänkt inhandla är:
CPU: AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz
Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Samma chassi och nätagg.

Vilka komponenter skulle ni rekommendera till en plexserver för ungefär säg 20 personer? Är mitt tänkta inköp overkill eller är det ett klokt val för mitt ändamål? Min bandbredd är 250/250mbit men funderar på att uppgradera till 500/500mbit om det inte räcker till. Filernas storlek är från ca. 1 Gb till 12 Gb (oftas ca. 8Gb). Servern kommer enbart att agera server och inget annat.

Är tacksam för svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Generellt verkar CPU-kraft vara det absolut mest kritiska, allting annat verkar kunna vara rätt potatis. T.ex. ska 2 GB minne vara tillräckligt. ^^

Plex har lite informationssidor angående detta, kika där;

https://support.plex.tv/articles/200375666-plex-media-server-...

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Generellt verkar CPU-kraft vara det absolut mest kritiska, allting annat verkar kunna vara rätt potatis. T.ex. ska 2 GB minne vara tillräckligt. ^^

Plex har lite informationssidor angående detta, kika där;

https://support.plex.tv/articles/200375666-plex-media-server-...

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Tack för svar Dinoman. Då vet jag ungefär vad jag behöver.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lucifer1978:

Tja,
Har idag en plexserver med:
CPU: AMD FX(tm)-8350 Eight core processor
Ram: 16 GB DDR3
Moderkort: Gigabyte GA-990XA-UD3.
Nätagg: EVGA Supernova 750 G2
Plus lite hårddiskar. OS ligger på SSD
Ganska gamla grejer alltså. Buffrar lite ibland säger mina vänner. Skickar både med direktström och omkodning men oftast med direktström.

Det jag hade tänkt inhandla är:
CPU: AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz
Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Samma chassi och nätagg.

Vilka komponenter skulle ni rekommendera till en plexserver för ungefär säg 20 personer? Är mitt tänkta inköp overkill eller är det ett klokt val för mitt ändamål? Min bandbredd är 250/250mbit men funderar på att uppgradera till 500/500mbit om det inte räcker till. Filernas storlek är från ca. 1 Gb till 12 Gb (oftas ca. 8Gb). Servern kommer enbart att agera server och inget annat.

Är tacksam för svar.

@Palme_570

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt de pengarna på ett Quadro P2000 grafikkort istället, tillsammans med hardware transcoding på plexen.

Permalänk
Medlem

@Lucifer1978: som tidigare köp ett quadro p2000 och en plex pass life time.
Om du får ut 250Mbps i upload bör du klara dig med det då det räcker till ungefär 18-20 st 12Mbps streams samtidigt.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad för typ av filer det verkar vara så krävs det inte så mycket, en del kanske kör direct play då tar det ju bara nätverk och knappt på cpun. Antar du ska köra raid, för börjar 15 pers se olika filmer från samma disk så kan det nog bli rätt svettigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Visste inte att grafikkortet hade någon roll i en Plexserver. Det som sitter i nu är ett urgammalt AMD Radeon HD 5450. Är ändå mer sugen på uppgraderingspaketet än Quadro P2000, men bör jag byta ut grafikkortet också till något bättre? Har grafikkortet någon roll om datorn bara ska vara en plexserver?

Jag kör inte raid för jag vet inte riktigt hur det fungerar, så jag kör som vanligt. (Är lite dålig på sådana här saker). Troligtvis tittar kanske som mest 6 personer samtidigt.

Permalänk
Medlem

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

https://www.youtube.com/watch?v=WTnBopCaUzc

Kortfattat: Det är mycket effektivare att använda GPU istället för CPU kraft i en plexserver, dock så är de flesta av Nvidias kort låsta till 2 st transcodes samtidigt (men det går att hacka) eller så köper man det billigaste kortet som inte har en spärr på transcodes, det kortet är ett Quadro P2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Visste inte att grafikkortet hade någon roll i en Plexserver. Det som sitter i nu är ett urgammalt AMD Radeon HD 5450. Är ändå mer sugen på uppgraderingspaketet än Quadro P2000, men bör jag byta ut grafikkortet också till något bättre? Har grafikkortet någon roll om datorn bara ska vara en plexserver?

Jag kör inte raid för jag vet inte riktigt hur det fungerar, så jag kör som vanligt. (Är lite dålig på sådana här saker). Troligtvis tittar kanske som mest 6 personer samtidigt.

Alltså du kan streama media på två olika sätt från din plexserver, antingen så streamar du en exakt kopia (direct play tror dom kallar det) då behövs varken direkt mycket CPU eller GPU-kraft, utan bandbredd + att din uppselningsenhet stödjer formatet. Det andra sättet är att du transkoderar materialet till din enhet, t ex pga bandbredds begränsning eller att uppselningsenheten inte stödjer orginalformatet, då krävs det att du transkoderar strömmen i realtid. Något som är rätt krävande att göra i ren mjukvara på en CPU. Därför kan man använda en GPU eller t ex quicksync på en intel CPU som gör detta med lägre resurskrav.

Anledningen till att folk kör p2000 antar jag är för att Quadro-korten inte begränsar antal strömmar, vanliga geforce korten är låsta till 2. Dock oklart hur många strömmar det faktiskt orkar med.

Permalänk

Säg att jag tycker det är lite för dyrt med ett Quadro P2000, skulle det bli någon skillnad alls om jag tex stoppade i ett AMD 7900 (Har ett sådant ligger) istället för mitt AMD HD5450? Jag förstår att Quadro P2000 är det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

@Lucifer1978: Vet ej om det funkar/hur bra det funkar med äldre AMD kort på plexen, du kan ju alltid testa.

Men det är ett gammalt kort så även om det funkar så gissar jag på att det inte kommer vara en jättebra ide.

Bättre isf att köpa ett billigt GTX kort och installera patchade drivers:
https://github.com/keylase/nvidia-patch/tree/master/win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Säg att jag tycker det är lite för dyrt med ett Quadro P2000, skulle det bli någon skillnad alls om jag tex stoppade i ett AMD 7900 (Har ett sådant ligger) istället för mitt AMD HD5450? Jag förstår att Quadro P2000 är det bästa alternativet.

Som jag sa tidigare, om du inte behöver transkodera (t ex om du bara ska streama inom ditt eget LAN) så behöver du inget grafikkort alls.

Vad jag vet så stöds AMD-kort nu för tiden i Plex men det finns extremt lite dokumentation på det, men du kan ju alltid prova. Sen vad är det för 7900-kort (vad jag vet finns inte den modellen)? Men tror de flesta GCN-kort har hw-encoding.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Som jag sa tidigare, om du inte behöver transkodera (t ex om du bara ska streama inom ditt eget LAN) så behöver du inget grafikkort alls.

Vad jag vet så stöds AMD-kort nu för tiden i Plex men det finns extremt lite dokumentation på det, men du kan ju alltid prova. Sen vad är det för 7900-kort (vad jag vet finns inte den modellen)? Men tror de flesta GCN-kort har hw-encoding.

Jag skrev lite fel såg jag. AMD 7970 heter det.
Än så länge funkar det ganska bra för de flesta men skulle det börja buffra så har jag fått många bra tips på uppgradering av er här gott folk. Stort tack!

Skickades från m.sweclockers.com