Optimera Red Dead Redemption 2 – SweClockers hittar prestandatjuvarna

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus hittar spelmotorbuggen

Går man över 120 FPS med 8 trådar eller lägre, (oavsett 8c8t eller 4c8t) buggar spelmotorn ur och man får extrema stutter tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Gamers Nexus hittar spelmotorbuggen
https://www.youtube.com/watch?v=-pRTweQp2uw

Går man över 120 FPS med 8 trådar eller lägre, (oavsett 8c8t eller 4c8t) buggar spelmotorn ur och man får extrema stutter tydligen.

Väldigt ironiskt nog säger han 13:37 in i videon:

"When people [in comments] say this game is poorly optimized for PC. No one knows what they talking about. If you would ask those commenters no one would know... ...not on a code level, not on a abstract level. Most of the time people have no idea."

🤣😂👍

Permalänk
Avstängd

Ungefär lika facepalm som när folk hetsar att det inte har optimeringsproblem för "det är jättesnygg grafik ju" 🤦🤦🤦

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Tim på Hardware Unboxed publicerade en optimeringsguide för RDR2 igår - skall även senare komma har nu kommit en del 2 med information om hur de avancerade inställningarna påverkar.

Länkar:
Youtube video - Red Dead Redemption 2 Optimization [Part 1] Let's Greatly Improve PC Performance!
Youtube video - Red Dead Redemption 2 Optimization [Part 2] Advanced Settings Tested for Even More Gains
Youtube video - samma som "Part 1" ovan, men till tidpunkt för lista med Tim's inställningar
Youtube video - samma som "Part 2" ovan, men till tidpunkt för lista med Tim's inställningar

Klicka för mer information
Visa mer
Uppdateringar för del 2 av optimeringsguiden
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Jag har datorn i specs och en i5-6600k på 4.5Ghz. Jag kör i 1440p, med låga inställningar i övrigt. Det flyter på bra, förutom när det "hackar", eller det chokar i princip i ett par sekunder med jämna mellanrum. Precis som beskrivet i https://www.theverge.com/2019/11/8/20954813/red-dead-redempti...

Tror ni att det är min CPU som är alldeles för undermålig? HT kanske är ett krav. Jag har ännu inte hittat någon lösning. Releasen är hemsk, jag blir disconnectad rätt ofta.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dreijer:

Jag har datorn i specs och en i5-6600k på 4.5Ghz. Jag kör i 1440p, med låga inställningar i övrigt. Det flyter på bra, förutom när det "hackar", eller det chokar i princip i ett par sekunder med jämna mellanrum. Precis som beskrivet i https://www.theverge.com/2019/11/8/20954813/red-dead-redempti...

Tror ni att det är min CPU som är alldeles för undermålig? HT kanske är ett krav. Jag har ännu inte hittat någon lösning. Releasen är hemsk, jag blir disconnectad rätt ofta.

Så blir det tyvärr med proccessorer som har färre än 8 trådar, och mer påtagligt i städer.
Kika mer på Jonas test om olika antal trådar i RDR2, där finns mycket information att hämta: https://www.sweclockers.com/test/28516-snabbtest-red-dead-red...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag har datorn i specs och en i5-6600k på 4.5Ghz. Jag kör i 1440p, med låga inställningar i övrigt. Det flyter på bra, förutom när det "hackar", eller det chokar i princip i ett par sekunder med jämna mellanrum. Precis som beskrivet i https://www.theverge.com/2019/11/8/20954813/red-dead-redempti...

Tror ni att det är min CPU som är alldeles för undermålig? HT kanske är ett krav. Jag har ännu inte hittat någon lösning. Releasen är hemsk, jag blir disconnectad rätt ofta.

Prova med process lasso. Det fungerar för mig på min i5-4670k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Så blir det tyvärr med proccessorer som har färre än 8 trådar, och mer påtagligt i städer.
Kika mer på Jonas test om olika antal trådar i RDR2, där finns mycket information att hämta: https://www.sweclockers.com/test/28516-snabbtest-red-dead-red...

Tack Kenneth, det skall jag givetvis göra.

Skrivet av BengaBang:

Prova med process lasso. Det fungerar för mig på min i5-4670k.

Jo, jag har sett folk som skrivit om det. Har dock inte gett mig in i ämnet och riktigt undersökt vad den gör ännu.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Dreijer:

Tack Kenneth, det skall jag givetvis göra.

Jo, jag har sett folk som skrivit om det. Har dock inte gett mig in i ämnet och riktigt undersökt vad den gör ännu.

Spelet patchades igår med en fix som enligt Rockstar ska rätta till frysningarna med fyrkärniga processorer. Finns mer detaljer om det på denna sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Spelet patchades igår med en fix som enligt Rockstar ska rätta till frysningarna med fyrkärniga processorer. Finns mer detaljer om det på denna sida.

Förväntade mig inga stora förbättringar då jag främst haft problem med låg fps. Men patchade i morse och min fps gick från 50-65 till 75-90 fps i Sant Denis. Kör 1440p med ett RTX 2070 blandade inställningar ultra/high/medium och Vulkan.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Benchmaskin 🍞

För min del så stannade spelet ett par gånger när jag var i Saint Denis. Får hoppas att min i5-9600K klarar sig bättre efter uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Spelet patchades igår med en fix som enligt Rockstar ska rätta till frysningarna med fyrkärniga processorer. Finns mer detaljer om det på denna sida.

Tack, chefen. Skall ta och testa det. Hoppas det gör skillnad tills helgen. Igår försökte jag starta ca 15st gånger, men det indikerade att Rockstar Launcher var offline, haha. Var för trött att felsöka, så jag munhögg mot skärmen och lade mig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är kanske lite sen på bollen men undvek alla problem genom att hålla mig 2 veckor innan köp. Men nu är frågan hur jag får bättre HÅR! I spelet alltså, allt är jättevackert (gtx1060 med ca35fps räcker för mig). Men manen, svansen och ALLT HÅR ser för bedrövligt ut, värre en Witcher 3 på ett gtx760. Någon som vet vilka inställningar på verkar detta mest?

Visa signatur

| Xeon X5660 @ 4,2GHz | ASUS P6T Deluxe V2 (2009)| MSI GTX 760 4GB Vram|
| Crucial DDR3 BallistiX Tactical 24GB | V1000 | Corsair Air 540 | Intel 520 120GB | Samsung 850 Evo 500GB | WD Green 1TB | WD Red 2TB | LG 23" | Fujitsu Siemens 22" | AKG K241 | Yamaha RX-V596RDS |

Permalänk
Medlem

lirar 2k mycket på ultra ca 60fps. Är inte speciellt imponerad av det visuella. Känns som Xbox

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Känns som att det har kommit fler artiklar likt den här det senaste året, lite mindre läsning men fortfarande nyttig sådan. Kan inte säga annat än att jag gillar det skarpt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av freethinker:

Jag var idiot som köpte ett vattenkylt RTX 2080ti sa dom. Det var overkill sa dom.

*Skrattar i 60 fps Ultra*

I 1080p, och utan MSAA, och average fps antar jag?
För 2080Ti är ca 50% snabbare än mitt 2060S. Och jag har en 9900K, 32Gb 3200 RAM. Får ca 39 Fps average, 47 Fps Maximum. Med allt högst upp, resolution scale off. Och MSAA off i 1080p. Vilket borde innebära ca 58,5 Fps för dig, 50% upp?

Med 8x MSAA i 1080p får jag 26 FPS Average, 30 FPS Maximum, och 19 FPS minimum. Vilket borde innebära, med 50% mer Fps än mig. Ca 39 fps med 8x MSAA. Så jag antar att du skrattar, utan MSAA? Och i 1080p?

Edit: Körde 4,9Ghz @ 63 grader celsius Allcore, med H115 kylaren i silent läge under testandet. Så en oklockad som går upp till 5,0 GHz på 2 kärnor, kan teoretiskt varit en aning sanabbare!

Edit 2: Samma test. Allcore överklock 5,0 Ghz, med H115 ställd i full hastighet. 71 grader Celsius på varmaste kärnan, 66 på svalaste. samma resultat, som 4,9Ghz! Väldigt dammiga dammfilter dock. Men dom var lika dammiga vid 4,9Ghz testet. Så skillnaden i tempratur är korrekt!

Normalt kör jag på 4,8 Ghz och H115 på Silent. Då är det helt tyst. Är få scenarion där jag verkligen vinner på, att överklocka till 5,1 Ghz. Ljudnivån, värmen, mm. 4,9 Ghz skulle kunna vara en bra nivå. Men jag har valt att lägga mig på 4,8 Ghz.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna tråden då jag börjat spela RDR 2 igen.
Det var en grej som jag störde mig enormt mycket på. När jag stod still såg grafiken fin ut. Men så fort jag rörde på mig så blev den suddig. Testade och testade med alla möjliga inställningar och nej, det blev ingen skillnad.
Testade alla kombinationer av AA i spelet. Med alla tre av så försvann det. Men såg ut som skit. Faktum är att det är bara TAA som får spelet att se bra ut. Dom andra två är överflödiga. Enligt mig. Men med TAA på så blir det suddigt vid rörelser.

Till slut gav jag mig ut på nätet och efter många om och men hittade jag svaret i ett svar i en tråd på reddit.
Sätt resolution scale till 1.25. Tadaa... äntligen är det suddiga borta och spelet blir snyggare som en bonus.
Tar några fps men jag har fps nog ändå.

1080p.
Det mesta på high/Ultra - skuggor på medium. Någon setting är på off enligt guider.
Bara TAA på av tre AAA settings.
Resolution scale på 1.25

Inga stutter eller besvär. Flyter på som smör.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.