Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

Moddat Corsair Obsidian 800D.

Borttagna 5.25" och 3.5" platserna för att ge plats åt 360 kylare, reservoar och pump.
Hade gärna velat vattenkyla även 2080 TI kortet, men vet inte hur Palit ser på byte av kylare vid ev RMA. Har redan fått byta ett kort. Blir ett EVGA kort och ett vattenblock på det nästa gång istället.

Slangarna är mattsvarta och dragna bakom moderkortsplåten för ett renare utseende.

Chassi: Corsair Obsidian 800D.
Moderkort: Aorus Z390 Master.
CPU: Intel Core i9 9900K.
GPU: Nvidia RTX 2080 TI.
PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W.
RAM: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance RGB PRO.
SSD 6x Samsung 860 EVO 1TB.
Fläktar: 6X Corsair ML120 PRO

Vattenkylning.
Reservoar: Aqua Computer 880ml.
Pump: Aqua Computer D5 Next RGB.
Radiatorer: 2X 360 Aqua Computer Airplex Radical.
CPU block: EK-Velocity Copper Plexi.

Kopplingar från Alphacool och EK.
Mattsvart slang från EK.

Bilderna är tagna mest i dokumentärt syfte.

Besök galleriet här

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Snyggt jobbat! Diggar framförallt det genomgående temat med koppar och borstad metall (aluminium? stål?). Radiatorerna och CPU-blocket går bra ihop <3

Kanske dum fråga; men hålet ovanför reservoaren, är det tänkt som en nedsänkt fillport? Eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

Tack du! Det är borstat rostfritt runt radiatorerna.
Då reservoaren är så pass lång så fick det bli ett hål i toppen för påfyllning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ghost Town
Registrerad
Dec 2014

Riktigt snyggt gjort och jag fick lite inspiration över hur jag skulle kunna modda mitt 800d då jag ska custom kyla min 5960x.Är det svårt att fixa så att man har Fläktarna samt har du någon lösning för damm filter i fronten?
Men denna hade jag gett 10/10 om jag kunnat , riktigt snyggt med ett gammal chassi som blir lite modern hehe

Corsair 800D | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 920| Kylare:FractalDesign CelsiusS36| RAM:Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz | GPU: Asus Strix GTX 1080Ti | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud: Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

@ExcZist: Tack du! Jo, må vara ett gammalt chassi, men tycker det är rätt stilrent, har alltid gillat det. Men är ju inget vidare för mer avancerad vattenkylning i originalutförandet. Nja, så svårt var det inte, gäller bara att mäta ordentligt för det blir rätt tajt.

Brydde mig inte om att fundera över dammfilter alls när den byggdes, tar bara ett par min att bära ut å blåsa ur.
Men hade säkert gått att lösa med en extra bit plexi framför fläktarna för att skapa ett fack att skjuta i ev filter.
Finns nog många sätt att lösa det på om man bara tänker till.

Om nån undrar hur datorn slås på och av, så använder jag en extern powerknapp.
https://www.inet.se/produkt/7000088/alphacool-powerbutton-19m...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av EliteSweden:

Tack du! Det är borstat rostfritt runt radiatorerna.
Då reservoaren är så pass lång så fick det bli ett hål i toppen för påfyllning.

Tjusigt!