Datorbygge avsedd för spel & multitasking, smakråd & åsikter!

Permalänk

Datorbygge avsedd för spel & multitasking, smakråd & åsikter!

Go morron gott folk!
Är inne på att införskaffa mig en ny burk men känner att min kunskapsbank inom ämnet är begränsad & jag börjar änna få lite smått huvudbry! Då tänker jag att att jag vill vända mig till en bredare publik & de mest klipska av forum inom ämnet!
Är ute efter en rigg som är stabil i dagsläget, redo för framtidsbruk samt möjligheten att uppgradera hårdvara efter sug & behov!
Med lite hjälp av en god vän kom vi fram till följande:

Är de något värt att satsa på? Främsta syftet är att spela på burken, men även multitasking kommer att förekomma! Hur är luftkylning kontra vattenkylning för processorn? Har alltid haft luft innan & tycker de har fungerat bra! Samt om de är värt att lägga pengarna på de SSD-diskarna eller om de är mer värt att skaffa mer "traditionella" SSDer? Är de märkbar skillnad för det vardagliga användandet?

Tacksam för alla synpunkter & åsikter!
Ha en fortsatt underbar lördag & helg/ Seamus

Permalänk
Medlem

Om spel är din primära anledning så skulle jag dra ner på alla komponenter en prisklass och lägga de pengarna på ett vassare grafikkort. 850 w psu är Overkill. Och vill du uppgradera i framtiden som du skriver så kommer de komponenterna troligen vara mer strömsnåla än dagens dito.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, har ett liknanade själv och är nöjd.

Men jag skulle undvika MSI moderkort den här generationen då de verkar ha totalt misslyckats med VRM förutom på de absolut dyraste korten. Sök i den webbläsare/sökmotor du föredrar med följande strof: "msi + x570 + vrm + hardware unboxed", där får du en utförlig förklaring till varför MSI moderkorten bör undvikas.

glhf!

Permalänk
Medlem

Några synpunkter från första intrycket av det du plockat ihop är att du valt en gpu som ger relativt låg prestanda till ett högt pris. I den här prisklassen bör du välja Geforce 2070 super eller Radeon 5700 xt. Radeon 5700 xt är oerhört mycket gpu för pengarna. Jag hävdar att för att få högre prestanda än Radeon 5700 xt så är 2080 super nästa steg vilket slår bort 2070 super som möjligt val.

Behöver du verkligen chipset x570? Den stora uppdateringen här jämfört med tidigare chipset är att du får PCI Express 4.0. Något som idag inte används i särskilt stor omfattning förrutom för instickskort och hårddiskar i riktigt höga hastigheter som kör direkt på PCIe exempelvis en m.2 med läs- skrivhastigheter över minst 3500MB/s. Med det sagt så får du ganska lite uppgradering jämfört med en bra X470 chipset planka då det inte är PCIe 3.0 som kommer begränsa din spelupplevelse.

Ett högkvalitativt moderkort tillsammans med schyssta fläktar i chassi så finns det inte heller någon anledning att köpa en eftermarknadskylare för processorn. Du kommer inte tjäna mycket på att skrämma upp 3700x i högre klockhastigheter så låt den gå på fabriksinställningar och kör med fläkten du får med.

Lite andra synpunkter:

Chassit och ram är lite dyrt men du bestämmer såklart själv efter tycke och smak. Vackert att se på och anser du att det är värt pengarna så är det så.

PSU är i överkant, ett guldcertifierat 650-700w för runt 1100kr räcker gott.

En ganska dyr TLC disk. Hade hellre sett en TLC med 1tb exempelvis Kingston A2000.

Det var mina tankar. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderSeamus:

Främsta syftet är att spela på burken, men även multitasking kommer att förekomma!

Vad är det för program som du kommer att köra samtidigt? Vilka krav ställer dessa program på hårdvaran?

Permalänk
Medlem

X570 moderkort behövs ej om du ej är ute efter pci gen 4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition