Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brastad
Registrerad
Jun 2007

Hittar ingen data på HDD'n

Jag tog ur en hdd för att jag skulle städa i lådan, och nu när jag har satt in den(samma sladdar och kontakter) och startat upp datorn, så hittar datorn den inte. DVD'n har fått den diskens betekning, men det ändrade jag tillbaka.

Problemet är att jag kommer inte åt datan i disken, kommer inte in utan att formatera, säger den. Detta vågar jag inte göra då jag har det mesta av mina filer på den.

What do?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2016

Prova att skriva "chkdsk c:/f" (byt ut c mot din bokstav) i kommandotolken. Hade samma problem för ett tag sen och det lyckades fixa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brastad
Registrerad
Jun 2007

@LoidSemus:
Provade.
Den säger: first bootsector is unreadable or corrupt. Reading second boot sector instead. Unable to determine volume version and state

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Rawlitz:

@LoidSemus:
Provade.
Den säger: first bootsector is unreadable or corrupt. Reading second boot sector instead. Unable to determine volume version and state

Har du haft strömavbrott eller stängt av den igenom strömknappen istället för Windows shutdown?

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | 13TB Lagring| Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brastad
Registrerad
Jun 2007

@iBurningMan:
Nej, den är regelrätt avstängd.
Jag drog ur sladden innan jag plockade isär datorn, som man väll ska göra.
Har aldrig haft problem med sådant här innan jag köpte den här datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Ta bort och sätt tillbaka kablarna. Det kan fixa fel även om man aldrig ser eller känner något fel.

Testa byta båda kablar och testa andra portar på moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brastad
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av panpo98:

Ta bort och sätt tillbaka kablarna. Det kan fixa fel även om man aldrig ser eller känner något fel.

Testa byta båda kablar och testa andra portar på moderkortet.

provade. No luck.
Var jag förhastad med att döpa om hddn, som jag skrev i början?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Rawlitz:

provade. No luck.
Var jag förhastad med att döpa om hddn, som jag skrev i början?

Nej enhetsbeteckningen är irrelevant. Du har förmodligen skadat HDD eller dess kretskort på den. Du dammsög den väl inte? Risken för statisk chock är hög om man gör det. Ett annat problem kan vara om man börjar slita i burken/HDD:n innan diskarna i den har slutat rotera.

Det data-revocer-företag gör när kretkort är trasigt är att hitta en ny disk av samma modell och byta, så om du behöver kommer åt datan rekommenderas att skaffa en fungerande begagnad av samma modell och flytta över kretkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brastad
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av dlq84:

Nej enhetsbeteckningen är irrelevant. Du har förmodligen skadat HDD eller dess kretskort på den. Du dammsög den väl inte? Risken för statisk chock är hög om man gör det.

har tryckluft att använda till det, borde väll inte skada hoppas jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Rawlitz:

har tryckluft att använda till det, borde väll inte skada hoppas jag

Vågar inte säga, men det finns möjlighet. Blåser man rent och man inte håller emot fläktarna så kan eventuellt en spänning genereras som kan orsaka skada. Om det däremot kan slå ut en HDD vette tusan. Men det tror jag är lite långsökt i det här fallet.

Har du en USB pinne till övers så kan du ladda ner ubuntu linux och göra usb pinnen bootbar. Starta om datorn och boota ifrån pinnen, och försök att komma åt hårddisken och filerna igenom ubuntu. Vad får du för resultat då?

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | 13TB Lagring| Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brastad
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av iBurningMan:

Vågar inte säga, men det finns möjlighet. Blåser man rent och man inte håller emot fläktarna så kan eventuellt en spänning genereras som kan orsaka skada. Om det däremot kan slå ut en HDD vette tusan. Men det tror jag är lite långsökt i det här fallet.

Har du en USB pinne till övers så kan du ladda ner ubuntu linux och göra usb pinnen bootbar. Starta om datorn och boota ifrån pinnen, och försök att komma åt hårddisken och filerna igenom ubuntu. Vad får du för resultat då?

fläktarna höll jag stilla när jag blåste dom..
det kom lite väta från tryckluftsflaskan, men det ångade bort fort