Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Råd kring processor och minne

Hej! Har i dagsläget en Ryzen 1500x och en 8gb sticka ddr4 på 2400mhz. Jag spelar främst CSGO men är även sugen på nya att testa nya COD. Jag skulle vilja uppgradera mig till 16gb RAM samt eventuellt uppgradera processorn. Hur gör jag med minnet? Bör jag köpa nya stickor med högre mhz eller räcker det med en till 2400mhz sticka, är skillnaden ens märkbar? Samt finns det någon prisvärd uppgradering till Ryzen 1500x än eller får jag vänta ett tag till?
Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Du kan köpa en till 8GB-sticka bara, helst samma modell som du har nu. Snabbare minnen kan dock ge några fps mer, så har du råd kan det vara värt att t.ex. köpa nya DDR4-3200 eller snabbare. Hög minnesfrekvens och första generationen Ryzen fungerar dock inte alltid så bra ihop.

Två stickor kommer för övrigt prestera bättre eftersom processorn har två minneskanaler, du har troligtvis gått miste om en hel del fps i CS:GO med bara en sticka. Så att gå upp till två stickor är viktigare än högre frekvens.

När det gäller uppgradering av processorn så skulle t.ex. en Ryzen 3600 vara en stor uppgradering, 3000-serien är mycket bättre i spel jämfört med tidigare generationer (se t.ex. Sweclockers recension). Men då måste ditt moderkort ha fått stöd för 3000-serien genom en BIOS-uppdatering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av perost:

Du kan köpa en till 8GB-sticka bara, helst samma modell som du har nu. Snabbare minnen kan dock ge några fps mer, så har du råd kan det vara värt att t.ex. köpa nya DDR4-3200 eller snabbare. Hög minnesfrekvens och första generationen Ryzen fungerar dock inte alltid så bra ihop.

Två stickor kommer för övrigt prestera bättre eftersom processorn har två minneskanaler, du har troligtvis gått miste om en hel del fps i CS:GO med bara en sticka. Så att gå upp till två stickor är viktigare än högre frekvens.

När det gäller uppgradering av processorn så skulle t.ex. en Ryzen 3600 vara en stor uppgradering, 3000-serien är mycket bättre i spel jämfört med tidigare generationer (se t.ex. Sweclockers recension). Men då måste ditt moderkort ha fått stöd för 3000-serien genom en BIOS-uppdatering.

Tack för svar! Kollade nyss in priserna på RAM verkar ju som att jag får två 8GB stickor med 3000mhz för 800kr hos inet kommer ihåg att jag betalade närmare 1000kr för en 8gb 2400mhz sticka när jag byggde denna dator.

Så Ryzen 3600 anser du vara en prisvärd uppgradering från 1500x? Och du syftar på den vanliga 3600 och inte 3600x?

EDIT: Just det. behöver jag ominstallera Windows om jag byter RAM och/eller CPU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Fladderläppen:

Så Ryzen 3600 anser du vara en prisvärd uppgradering från 1500x? Och du syftar på den vanliga 3600 och inte 3600x?

Ja, den vanliga 3600. Det är samma processor i grunden, 3600X har bara aningen högre klockfrevens (båda går dock att överklocka) och kommer med en lite bättre kylare. Elgiganten har rea på 3600 just nu för 2090 kr medan den billigaste 3600X kostar 2890 kr, så jag skulle säga att 3600 är mycket mer prisvärd.

Skrivet av Fladderläppen:

EDIT: Just det. behöver jag ominstallera Windows om jag byter RAM och/eller CPU?

Nej, det borde du inte behöva. Möjligtvis kan man behöva installera om Windows när man byter moderkort, men Windows 10 brukar klara även sånt rätt bra nu för tiden.