Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Uppgradera eventuellt köpa ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Uppgradera eventuellt köpa ny dator

Hej!

Min lillebror har haft sin dator i några år nu och börjar känna att den inte riktigt presterar som han hade önskat, just nu spelar han mest Fortnite och han hade gärna haft ca 60 fps(low-medium settings). Är som i rubriken inte direkt säker på vad som ska göras.

Datorn han har just nu är en:
Acer Predator G3-605(https://www.netonnet.se/art/NoSection/acer-predator-g3-605/19...)
CPU:i5-4430
RAM:8GB ddr3
HDD:1TB
GPU:GTX 645 2GB

All hjälp uppskattas och ifall jag missat något så är det bara att fråga:) Är bara 14 så srry ifall jag typ stavar fel eller ngt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008

Ett något värre grafikkort till just fortnite hade inte gjort nått, men datorn överlag är inget att hänga i julgranen överlag

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Nimrod47:

Hej!

Min lillebror har haft sin dator i några år nu och börjar känna att den inte riktigt presterar som han hade önskat, just nu spelar han mest Fortnite och han hade gärna haft ca 60 fps(low-medium settings). Är som i rubriken inte direkt säker på vad som ska göras.

Datorn han har just nu är en:
Acer Predator G3-605(https://www.netonnet.se/art/NoSection/acer-predator-g3-605/19...)
CPU:i5-4430
RAM:8GB ddr3
HDD:1TB
GPU:GTX 645 2GB

All hjälp uppskattas och ifall jag missat något så är det bara att fråga:) Är bara 14 så srry ifall jag typ stavar fel eller ngt.

Börja såhär titta hur många watt du har på nätaggregatet och återrapportera, annars skulle ett nytt grafikkort och mer ram hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av sifri:

Börja såhär titta hur många watt du har på nätaggregatet och återrapportera, annars skulle ett nytt grafikkort och mer ram hjälpa

Nätaggregatet verkar ha 500watt. Moderkortet stödjer väl bara ddr3 minnen? Tack för hjälpen:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Nimrod47:

Nätaggregatet verkar ha 500watt. Moderkortet stödjer väl bara ddr3 minnen? Tack för hjälpen:)

Vad har du för budget? Ett grafikkort är prio 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Den GPUn som andra nämnt är inte mycket att hänga i julgranen, nog prio 1 att fixa ett nytt. Men vad har du för budget? Jag skulle också kikat på 2x8 ram stickor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Nimrod47:

Bra har nätaggregat PCI express på sig? Dvs så du kan koppla in ström i grafikkort? Typ som bilden nedan?

Ja ddr3 är de som krävs hur många slots har du för ram minne just nu? Du kan alltid köpa begagnat ram minne för runt 200-300kr sen ett nytt grafikkort om du har PCI express ström för runt 3k va är din budget? Vill du komma undan billigast är de begagnad gpu exempel 1060 för 1000 lappen som är billigast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Kushy:

Den GPUn som andra nämnt är inte mycket att hänga i julgranen, nog prio 1 att fixa ett nytt. Men vad har du för budget? Jag skulle också kikat på 2x8 ram stickor.

Tror en 1060 eller ex 580 är ett bra alternativ begagnat för runt 1k gällande ram kan han ju köra 4 channels om han har möjlighet i sitt moderkort de är de billigaste han kan komma undan med

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

@sifri: Absolut. Då är ju bara frågan vilket moderkort han har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Kushy:

@sifri: Absolut. Då är ju bara frågan vilket moderkort han har.

Ja absolut drf ja ställde den frågan ovan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Nimrod47:

Btw här har du en haswell processor i5 med en 1060 i fortnite på Epic settings där kan du se FPS

https://youtu.be/aoT-9t9p9fY