Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Placera stationär dator i skåp

Hej!

Jag planerar att bygga en stationär dator för gaming för ca 14-15 000 kr. Det är viktigt att datorn inte syns när den inte används och planen är därför att placera den i ett skåp under skrivbordet.

Skåpet är 80 cm brett, 40 cm djupt och 60 cm högt.
Skåpet kommer inte ha en bakre skiva (åtminstone inte där datorn ska stå)
Skåpet kommer placeras 5 cm från den bakre väggen.
Datorn kommer placeras ca 10 cm från den vänstra skåpsväggen

På skåpet kommer en skrivbordsskiva att placeras som går ända in mot den bakre väggen.
För att den varma luften ska ha någonstans att ta vägen så planerar jag att fräsa ut ett hål i skrivbordsskivan och skåpet på ca 20*8 cm och placera ett ventilationsgaller där. Hålet placeras så långt bak mot väggen som möjligt precis ovanför där datorn står.

Jag planerar att använda Fractal Designs Define C (https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...) som verkar vara ett platseffektivt och bra chassi.

Frågor:
Är chassit jag valt lämpligt för ändamålet? Finns det andra alternativ jag bör kolla på?
Finns det risk att det blir för varmt?
Bör jag tänka på något speciellt när jag ska välja komponenter till datorn i form av t.ex. extra fläktar?
Bör jag ta upp fler/större ventilationshål i skåpet?

Tacksam för all input på detta projekt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

Köp ett mesh chassi med ganska öppen front, fractal design har ju en variant på C, men det finns nog billiga som duger.
Har du koll på insug och utsug på chassit kan du kanske förbättra genom att blockera runt om chassit så inte varm luft tar sig tillbaka - men det kan man nog experimentera med.