RIP iPad - Vilken ny tab?

Permalänk
Medlem

RIP iPad - Vilken ny tab?

Tjena,
Min gamla iPad gick i graven förra veckan och behöver därför en ny tab. Används 90% av tiden för att kolla på Netflix, skärm och högtalare är därför fokus antar jag.

Jag har kollat på dessa tre:
Apple iPad 10.2" 32GB (7th Generation) - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5187408
Samsung Galaxy Tab S4 10.5 SM-T830 64GB - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4869964
Huawei MediaPad M5 10.8 LTE 64GB - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4869964

Jämförelse:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5187408,4869964,470...

Har jag missat någon padda i ungefär samma klass som kan vara bättre?
Vilken skulle ni valt för att ffa kolla på film/serie på?

Huawei-plattan verkar gå på nästan hälften av priset jmf. med Samsung just nu, dock har jag läst att det är trubbel med WiFi+Bluetooth i den och segt Android såvida man inte flashar om den till stock-android.

/f

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tjo. Jag gillar att Galaxy Tab S4 har 16h drift tid, ganska coolt. Men min erfarenhet av Android-plattor är att det fungerar jättebra att kolla lite netflix/youtube på morgonen och sen på kvällen är batteritiden 10%.

Hoppas detta har blivit bättre med nyare Androidplattor. Då det var ett tag sen jag sist testat en.

Ingen fanboy men Apple vet hur man gör plattor....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv

Glöm Androidplattorna. Dålig tillgång till anpassade appar. När, gör dig själv en tjänst och köp den senaste 10,5tum Apple budgetplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apple plattan där är riktigt riktigt bra, dock bara ljud på ena sidan vilket är lite trist.
Ett alternativ vore en begagnad iPad Pro då de har högtalare i varje hörn och låter väldigt bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Lego Master

Satt i samma. Köpte en iPad 7th gen, med cover och skydd. Bra skit, på riktigt. Enda Apple-enheten vi har i hemmet, men den rullar stenhårt.
Har dessutom ett Logitech K480 till den som kompletterar perfekt. Kör den som hjälplig laptop dagligdags.

Det enda, som tidigare nämnts, är ju att högtalarna är lite konstigt placerade på ena sidan bara.
Jag kör generellt BT-lurar, men det går ju att komplettera med en schysst lös högtalare med (du kommer aldrig få nåt dunderljud ur en tunn platta ändå). Harman Kardon Studio 4 är fet, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Folk som rekommenderar ipad till media tittande, fett lol.

1. Ljud ifrån ena sidan bara är HELT värdelöst.
2. Aspect ratio är 100% värdelöst för media tittande.

Ska du ha vettiga högtalare så måste du upp på ipad pro, 11" ipad pro är den som har mest vettig aspect ratio sett till media då andra är 4:3 skräp.

Så ja, vill man lägga 12k på en padda för media så är ipad 11" pro ett bra val.

Annars finns det mycket bättre paddor för media, ex Samsung med AMOLED + Quad speakers som är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

@frong: Kolla in Samsung S5e också om du inte redan gjort det. Lite klenare prestanda än S4, men billigare och med bra skärm och ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Glöm Androidplattorna. Dålig tillgång till anpassade appar. När, gör dig själv en tjänst och köp den senaste 10,5tum Apple budgetplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsungen har ju dock AMOLED och så mycket mer appar än Netflix och Emby kommer jag nog inte använda. iPad har 4:3 bildförhållande, missar jag något med Samsungen verkligen?

Skrivet av Shudnawz:

Satt i samma. Köpte en iPad 7th gen, med cover och skydd. Bra skit, på riktigt. Enda Apple-enheten vi har i hemmet, men den rullar stenhårt.
Har dessutom ett Logitech K480 till den som kompletterar perfekt. Kör den som hjälplig laptop dagligdags.

Det enda, som tidigare nämnts, är ju att högtalarna är lite konstigt placerade på ena sidan bara.
Jag kör generellt BT-lurar, men det går ju att komplettera med en schysst lös högtalare med (du kommer aldrig få nåt dunderljud ur en tunn platta ändå). Harman Kardon Studio 4 är fet, tex.

Ja, iPaden har vart det enda från Apple jag kört och den har hållt i riktigt länge trots allt. Dock känns det som jag missar 16:10, amoled och stereohögtalare på paddan? Vad tror du?

Ljudet bryr jag mig inte enormt om egentligen då jag kollar på "riktigt" på TVn men använder paddan när jag lagar mat, diskar och ligger i sängen exempelvis. Men om ljudet är bättre på den ena paddan framför den andra, så varför inte?

Skrivet av Nivity:

Folk som rekommenderar ipad till media tittande, fett lol.

1. Ljud ifrån ena sidan bara är HELT värdelöst.
2. Aspect ratio är 100% värdelöst för media tittande.

Ska du ha vettiga högtalare så måste du upp på ipad pro, 11" ipad pro är den som har mest vettig aspect ratio sett till media då andra är 4:3 skräp.

Så ja, vill man lägga 12k på en padda för media så är ipad 11" pro ett bra val.

Annars finns det mycket bättre paddor för media, ex Samsung med AMOLED + Quad speakers som är betydligt bättre.

Det är ungefär så jag också tänkt. Det är inget jättefel med Samsungen då kanske?

Skrivet av perost:

@frong: Kolla in Samsung S5e också om du inte redan gjort det. Lite klenare prestanda än S4, men billigare och med bra skärm och ljud.

Har kikat på den också. Lite klenare processor, men det kanske inte gör så mycket då jag ej skall göra något avancerat?

Tack för synpunkterna alla.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har kikat på den också. Lite klenare processor, men det kanske inte gör så mycket då jag ej skall göra något avancerat?

Jag har en S5e själv, och kan inte påstå att jag märkt av något problem med prestandan. Kanske om man spelar något tyngre spel eller liknande, men för mediakonsumption duger prestandan gott och väl skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://shop.inrego.se/surfplattor/apple-ipad-5th-32gb-gra-1
5.e gen ipad för bara 2600 inkl moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har en S5e själv, och kan inte påstå att jag märkt av något problem med prestandan. Kanske om man spelar något tyngre spel eller liknande, men för mediakonsumption duger prestandan gott och väl skulle jag säga.

Har du upplevt några problem med WiFi? Verkar som en del har problem med det nu när jag kikat runt lite snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har använt Huaweis MediaPad sedan september förra året. Mest för Youtube och Netflix. Ljudet är riktigt bra och formatet är perfekt för just filmtittande. Jag skaffade även deras original Flip-cover så att är det lätt att ställa plattan på soffkanten (eller magen, om man ligger i sängen).
Med full laddning tar jag mig lätt igenom en hel dag. Dessutom har den snabbladdning så att om man behöver ladda så kan man bara ta en kopp kaffe och fortsätta därefter.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Jag har använt Huaweis MediaPad sedan september förra året. Mest för Youtube och Netflix. Ljudet är riktigt bra och formatet är perfekt för just filmtittande. Jag skaffade även deras original Book-cover så att är det lätt att ställa plattan på soffkanten (eller magen, om man ligger i sängen).
Med full laddning tar jag mig lätt igenom en hel dag. Dessutom har den snabbladdning så att om man behöver ladda så kan man bara ta en kopp kaffe och fortsätta därefter.

Upplever du OSet som 'smooth'? Har du haft några problem med WiFi när du använt bluetooth samtidigt? Jag anv. nämligen ofta trådlösa lurar samtidigt som jag kollar något på paddan när jag exempelvis lagar mat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Jag änvänder också BT (aptX) lurar när jag inte vill bli störd av resten av familjen och har inte upplevt några problem alls. Bör tilläggas att jag konfigurerat mitt Unifi-wifi till att prioritera 5GHz nätet.

Har heller inte uppfattat som att något "laggar". Jag brukar lägga märke till sådant annars. Har dock bytt ut launcher'n till Microsoft's variant.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

@frong: Jag änvänder också BT (aptX) lurar när jag inte vill bli störd av resten av familjen och har inte upplevt några problem alls. Bör tilläggas att jag konfigurerat mitt Unifi-wifi till att prioritera 5GHz nätet.

Har heller inte uppfattat som att något "laggar". Jag brukar lägga märke till sådant annars. Har dock bytt ut launcher'n till Microsoft's variant.

Verkar vara så att blåtanden och WiFi delar antenn:
https://forum.xda-developers.com/mediapad-m5/help/wifi-speed-...

Blir tydligen samma problem oavsett 2.4/5GHz, men intressant att det då funkar fint för dig. Hmm.

Känns som MediaPad M5 och Samsung S5e är intressantast p.g.a. skärmarna och högtalarna men iPad lär komma med mindre eventuella problem.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du upplevt några problem med WiFi? Verkar som en del har problem med det nu när jag kikat runt lite snabbt.

Nej, jag har inte märkt av några problem. Men jag använder den mest hemma, så rätt begränsat underlag när det gäller olika utrustning och miljöer.

Permalänk
Medlem

Har både nya Ipad 32 gb och en Samsung Galaxy Tab S2 (gammal jag vet), använder nästan bara Samsungen pga Oled, bättre aspect ratio för filmer, kan ladda in .mkv /mp4 filmer rakt in från datorn. Ipaden är trevlig att surfa på och har väldigt bra batteritid, men samsungen gör även desssa saker bra.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@frong: Jag ska ta och testa lite när jag kommer hem och se om hastigheten sjunker vid tex uppspelning av musik via BT-lurar.
Återkommer...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Inaktiv

Är det film ONLY så är 16:10 bra, men ska du göra nåt annat. Så är iPad bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter_yb:

Har både nya Ipad 32 gb och en Samsung Galaxy Tab S2 (gammal jag vet), använder nästan bara Samsungen pga Oled, bättre aspect ratio för filmer, kan ladda in .mkv /mp4 filmer rakt in från datorn. Ipaden är trevlig att surfa på och har väldigt bra batteritid, men samsungen gör även desssa saker bra.

Testa VLC på iPaden. Skitsmidigt att överföra filmer över wifi. Du gör det över webläsaren på PCn.

Permalänk
Inaktiv

Sålde min Ipad pro och köpte Huawei Mediapad M5 Pro och jag ångrar inte en sekund, är så trött och less på apple och deras låsta produkter, har haft mediapad i ett år nu och de finns inte nått jag saknar, jag kan göra allt som jag kan göra på en dator, köpt till tangentbord och de är presis som en bärbar dator, märker ingen som helst skillnad mot den 4 gånger så dyra ipad jag hade, den är snabb och allt funkar perfekt.
Finns bra mycket bättre appar som aldrig skulle få säljas på Apples store, jag kan köra torrent. jag kan plugga in vilken hårddisk eller usb minne som helst och föra över filer, finns inget som man inte kan göra, men den här plattan har jag kommit så nära en bärbar dator man kan komma.
Och den är gjord för att se film, högtalarna är plaserade så att ljudet blir bäst när man ser film.
Och priset, varför spendera massa pengar på en produkt som är begränsad när man kan köpa en produkt som du kan designa och ändra presis allt på och som de går att göra allt på.

Permalänk
Medlem

Du bör gå med iPaden, okej ja vi säger då att Samsung låter mer lockande on paper men i själva verket så vet du inte vad som väntar dig när den väl anländigt. Android surfplattor har aldrig varit bra, och kanske inte kommer bli det heller. Om du ska ha en surfplatta som du kan lita på att den går igång och att den får säkerhetsuppdateringar och nya funktioner, och håller i sig med åren så ska du ha iPaden. Vill du ha en högspecificerad plastbit med spel i porträtt läge då ska du köpa en Samsung.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Philip320:

Du bör gå med iPaden, okej ja vi säger då att Samsung låter mer lockande on paper men i själva verket så vet du inte vad som väntar dig när den väl anländigt. Android surfplattor har aldrig varit bra, och kanske inte kommer bli det heller. Om du ska ha en surfplatta som du kan lita på att den går igång och att den får säkerhetsuppdateringar och nya funktioner, och håller i sig med åren så ska du ha iPaden. Vill du ha en högspecificerad plastbit med spel i porträtt läge då ska du köpa en Samsung.

Skitsnack, har haft 5 olika ipads genom åren och nu har jag gått över till android och de ser lika dant ut som en ipad, går man in i system inställningar så är de en exakt kopia av Apples os och den funkar exakt lika bra som alla mina ipads, den har massor med funktioner som är bra mycket bättre en apples låsta os.
Säkerhets uppdatering kommer lika ofta som på ipaden och kollar man tester så är inte apple de bästa i alla lägen, jag har skrotat allt vad apple heter, hatar att man är låst och inte kan göra nått med disk utrymmet, min mediapad har micro sd card, kan stoppa in mer utrymme och jag kan koppla in externa diskar och just de är den största orsaken att apple suger och att man inte kan ändra utseende, byta ikoner, ha ikoner exakt där man vill.

Permalänk
Medlem

@frong: Har testat nu med Bredbandskollen samt musik spelandes i Bluetooth lurar.

Både med lurar avstängda samt anslutna men inget ljud spelandes:

Ner: 35-33Mbit
Upp: 35-33Mbit

Med musik spelandes via inbyggda Musik-appen:

Ner: 21-20Mbit
Upp: 16-12Mbit

Så tydligen har det en inverkan, dock i mitt fall är den inte stor nog för att jag skulle ha märkt någon skillnad.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Skitsnack, har haft 5 olika ipads genom åren och nu har jag gått över till android och de ser lika dant ut som en ipad, går man in i system inställningar så är de en exakt kopia av Apples os och den funkar exakt lika bra som alla mina ipads, den har massor med funktioner som är bra mycket bättre en apples låsta os.
Säkerhets uppdatering kommer lika ofta som på ipaden och kollar man tester så är inte apple de bästa i alla lägen, jag har skrotat allt vad apple heter, hatar att man är låst och inte kan göra nått med disk utrymmet, min mediapad har micro sd card, kan stoppa in mer utrymme och jag kan koppla in externa diskar och just de är den största orsaken att apple suger och att man inte kan ändra utseende, byta ikoner, ha ikoner exakt där man vill.

Precis kopior, vill man ha en kopia när man kan få orginalet för samma pris?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

@frong: Har testat nu med Bredbandskollen samt musik spelandes i Bluetooth lurar.

Både med lurar avstängda samt anslutna men inget ljud spelandes:

Ner: 35-33Mbit
Upp: 35-33Mbit

Med musik spelandes via inbyggda Musik-appen:

Ner: 21-20Mbit
Upp: 16-12Mbit

Så tydligen har det en inverkan, dock i mitt fall är den inte stor nog för att jag skulle ha märkt någon skillnad.

Tack för testet. Inte så mycket du tappade ändå, skönt för dig.

Bestämde mig för en S5e till slut, får se imorgon om den känns bra. Tack för alla tips i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Precis kopior, vill man ha en kopia när man kan få orginalet för samma pris?

Om kopiorna tillför något mer och funkar lika bra, ja.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Du bör gå med iPaden, okej ja vi säger då att Samsung låter mer lockande on paper men i själva verket så vet du inte vad som väntar dig när den väl anländigt. Android surfplattor har aldrig varit bra, och kanske inte kommer bli det heller. Om du ska ha en surfplatta som du kan lita på att den går igång och att den får säkerhetsuppdateringar och nya funktioner, och håller i sig med åren så ska du ha iPaden. Vill du ha en högspecificerad plastbit med spel i porträtt läge då ska du köpa en Samsung.

Fanboy med noll koll på verkligheten ser jag
Rent skitsnack

Permalänk
Medlem

För media konsumtion skulle jag välja bort ipad direkt. Aspect ratio är viktigast och AMOLED att föredra vid filmtittandet på plattan.

Samsung S5e (amoled) eller Huawei M5 (LCD) skulle jag valt. Samsung Galaxy Tab S5e verkar vara bättre valet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|