Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Byte från GTX 970 till 980, datorn fryser/bluescreen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Byte från GTX 970 till 980, datorn fryser/bluescreen

Bytte igår från ett GTX 970 till ett GTX 980 som jag kör tillsammans med en 4670K @4,5Ghz. Började med att överklocka grafikkortet men fick problem som att jag inte kunde taba ner när jag var in game eller att det frös i spelet samtidigt som jag inte kunde lämna och blev tvingad att starta om datorn.

Provade nu att ta bort min OC helt, men plötsligt så frös skärmen när jag var in game. Kan det vara något fel på grafikkortet? Kan jag ha en för svag PSU (har som rekommenderat 500W)? Eller kan det vara att jag behöver tillföra mer ström till min OC för PCU'n i samband med att kortet är mer krävande eller liknande?

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

om du får BSOD, vad får du för felkod? Vad har du för nättagg? Du måste ge information annars kan vi inte hjälpa dig....

Citera om du vill ha svar!
8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Vzano:

om du får BSOD, vad får du för felkod? Vad har du för nättagg? Du måste ge information annars kan vi inte hjälpa dig....

Jag la inte märke till vad det var för felkod, ska se om/när det händer igen.

Jag har ett: Cooler Master B500 V2 500W som jag köpte begagnat för ett tag sen (innan byte av GPU).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

@mongomanish: Om du får BSOD är det troligtvis något med grafikdrivrutinerna, speciellt om man byter mellan AMD <--> nVidias chipset.
Att ditt nätaggregat är för svagt kan vara en orsak, men borde inte ge BSOD, snarare att ditt nätaggregat bryter strömmen rakt av där man får koppla ur nätaggregatet från väggen och slå av med brytaren på baksidan en stund alternativt att det kastar in handduken för gott.

Om ditt nätaggregat (tillsammans med annant i rummet oftast) spikar rejält så brukar oftast säkringen och / eller jordfelsbrytaren följa med, men det kräver i princip ganska mycket effekt (jämför mikrovågsugn + vattenkokare exempelvis).

Det är inte watt-effekten som man ska stirra på utan snarare kvaliteten på nätaggregatet.

Jag skulle börja ned att installera om drivrutiner för ditt grafikkort alternativt hela systemet.

När det gäller ditt nätaggregat så skulle jag gå upp till 850w för att vara helt säker, men är antagligen en sekundär lösning.

Maskinen jag kör som server är i princip maxad med grafikkort och diskar och jag kan knappt nå 400w på 850w aggregat.

Server: Fractal design Define R5 | AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 19.2 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

@mongomanish: Körr DDU sen in med nya drivrutiner från Nvidia. Dom senaste har en del fått problem med, så prova 441.08
Vet egentligen inte om 441.08 är bättre, men dom funkar för mig. Det är alltid något

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av OldComputer:

@mongomanish: Om du får BSOD är det troligtvis något med grafikdrivrutinerna, speciellt om man byter mellan AMD <--> nVidias chipset.
Att ditt nätaggregat är för svagt kan vara en orsak, men borde inte ge BSOD, snarare att ditt nätaggregat bryter strömmen rakt av där man får koppla ur nätaggregatet från väggen och slå av med brytaren på baksidan en stund alternativt att det kastar in handduken för gott.

Om ditt nätaggregat (tillsammans med annant i rummet oftast) spikar rejält så brukar oftast säkringen och / eller jordfelsbrytaren följa med, men det kräver i princip ganska mycket effekt (jämför mikrovågsugn + vattenkokare exempelvis).

Det är inte watt-effekten som man ska stirra på utan snarare kvaliteten på nätaggregatet.

Jag skulle börja ned att installera om drivrutiner för ditt grafikkort alternativt hela systemet.

När det gäller ditt nätaggregat så skulle jag gå upp till 850w för att vara helt säker, men är antagligen en sekundär lösning.

Maskinen jag kör som server är i princip maxad med grafikkort och diskar och jag kan knappt nå 400w på 850w aggregat.

Skrivet av SCORPIUS:

@mongomanish: Körr DDU sen in med nya drivrutiner från Nvidia. Dom senaste har en del fått problem med, så prova 441.08
Vet egentligen inte om 441.08 är bättre, men dom funkar för mig. Det är alltid något

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Tack för tipsen! Jag har nu avinstallerat de gamla drivrutinerna och installerat dem förra drivrutinerna men har inte hunnit spela nåt efter det att jag installerade dem och det är bara då jag har fått problem tidigare. Körde ett stresstest på GPU'n i en timme utan problem i alla fall så hoppas att det funkat med drivrutinsbytet

Den felkoden jag fick vid förra kraschen var iaf: WHEA UNCORRECTABLE ERROR

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av mongomanish:

Tack för tipsen! Jag har nu avinstallerat de gamla drivrutinerna och installerat dem förra drivrutinerna men har inte hunnit spela nåt efter det att jag installerade dem och det är bara då jag har fått problem tidigare. Körde ett stresstest på GPU'n i en timme utan problem i alla fall så hoppas att det funkat med drivrutinsbytet

Den felkoden jag fick vid förra kraschen var iaf: WHEA UNCORRECTABLE ERROR

Lite info om koden.

https://www.partitionwizard.com/disk-recovery/whea-uncorrecta...

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@Jalle64: Tack!

Med tanke på att jag nyss byte ut min GPU så låter det som att det är den det skulle kunna vara fel på. Det enda andra jag kan tänka mig är att min OC på GPU'n inte var riktigt stabil och att den behöver jobba håradare än tidigare och att jag därför behöver höja Volten. Har provat att klocka ner PCU'n lite nu och lagt mig i överkant i hur mycket ström jag ger den för att kunna utesluta att om det är det som är problemet. Ska spela lite ikväll och se hur det går, det är som sagt bara under spel som den kraschar. Några timmars stresstest på GPU'n funkade bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Efter att ha installerat drivrutinerna som det tipsades om ovan samt klockat ner min CPU lite och kört på lite högre Volt än jag är van vid har jag nu kunnat spela hela kvällen utan några problem, får hoppas det är löst