Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Microsoft Defender släpps till Linux

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Microsoft Defender släpps till Linux

Microsofts kärleksaffär med Linux fortsätter. Nu framgår att antivirusverktyget Microsoft Defender släpps till plattformen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Undrar när de släpper en egen linuxdist...

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

De är väl sura att de inte kan samla data om linux-användare, gissar att denna "defender" kommer lösa det problemet för dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Klubba:

De är väl sura att de inte kan samla data om linux-användare, gissar att denna "defender" kommer lösa det problemet för dem

Exakt vad jag tänkte. AV behövs inte på Linux ändå så förstår inte varför de lägger pengar på att utveckla detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Baxtex:

Exakt vad jag tänkte. AV behövs inte på Linux ändå så förstår inte varför de lägger pengar på att utveckla detta.

Är linux immunt mot virus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Finns det en efterfrågan för detta till Linux???

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@Baxtex: Beror på. Har du java/flash installerat skulle jag nog säga att AV kan vara till nytta oavsett plattform.

Edit: Flash kanske inte är så aktuellt längre men iaf..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Gratis övervakning ifrån Microsoft, klart man inte tackar nej.

CPU: 3600 ~4200Mhz -> https://valid.x86.fr/760xp6 Budget monster
GPU: 2070s ~2140Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Antivirusprogram har funnits till Linux länge och används, så vitt jag vet, mest till att analysera anslutna Windows-system. Att Microsofts egna mjukvara för det här också blir tillgängligt känns ganska positivt. Det finns säkert en och annan elak mjukvara för Linux som den här kan snappa upp också.

Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.
AMD Phenom2 X4 965 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | 4GB Corsair XMS3-12800DHX | XFX HD5870 | Asus XONAR D2 | 80GB Intel X25-M | 1TB Western Digital Caviar Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av joakim99:

Jag har jobbat på både små och stora företag med dedikerade it avdelningar med tusentals maskiner som kört desktop distros utan AV så det är nog tillräckligt säkert.

Men kanske MS är på g att släppa en egen distro och rullar ut massa applikationer så de hinner bli testade ordentligt.

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Nu vet jag relativt lite om Linux användarbas men spontant känns det lite svårsålt att släppa mjukvara till en grupp som anstränger sig för att inte använda ens OS?

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av skewgen:

Tekniskt sett så har dom ju redan en

https://azure.microsoft.com/en-us/services/azure-sphere/
https://www.electronicdesign.com/iot/azure-sphere-os-built-co...

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Masyve:

Nu vet jag relativt lite om Linux användarbas men spontant känns det lite svårsålt att släppa mjukvara till en grupp som anstränger sig för att inte använda ens OS?

Microsoft är ju extremt lång ifrån för att betyda "Windows". Dom vill ju uppenbart ha en plattform att leverera via Azure och Intune till företag.

Defender kommer ju till Android och iOS samt finns redan till MacOS.

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Baxtex:

Det finns virus till Linux med. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_malware. Att inte ha anti virus är inte bra om man värderar sin data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Det låter onekligen som ett sätt att samla data på. De måste ju tjäna pengar på något sätt då själva tjänsten är gratis.

Jag har inte fått virus på Linux men visst finns det men generellt är Linux mer säkert. Ska bli intressant att se vad folk tycker när det släpps.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av joakim99:

Är inte Linux som är immunt mot virus utan snarare användarna som är det. Har själv aldrig fått virus på något OS, men så brukar jag inte klicka på saker som 1 miljon gratis till ditt konto heller. Däremot är strukturen immun då det krävs att man aktivt godkänner alla förändringar som påverkar hela systemet / alla användare. Det kan inget program i världen ändra om du inte aktivt kör programmet.

Server: Fractal design Define R5 | AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 19.2 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av skewgen:

...samt om den kommer heta Winux, Windux, eller Lindows

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av joakim99:

Skrivet av OldComputer:

Är inte Linux som är immunt mot virus utan snarare användarna som är det. Har själv aldrig fått virus på något OS, men så brukar jag inte klicka på saker som 1 miljon gratis till ditt konto heller. Däremot är strukturen immun då det krävs att man aktivt godkänner alla förändringar som påverkar hela systemet / alla användare. Det kan inget program i världen ändra om du inte aktivt kör programmet.

Det har inget med saken att göra. UAC är samma sak. Linux är inte otroligt mycket säkrare. Men Linux saknar bla. Användarbas och många mjukvaror som har säkerhetsrisker fungerar inte till Linux ö.h.t. Så visst det är indirekt säkrare men det har inget med att Linux i sig är säkrare än windows precis av samma skäl som det knappt finns virus mm. till OS X.

Ghost S1 Large Top,Intel 9900K@4.8,Kraken X62,Z390 Phantom Gaming-ITX,32 GB GSKILL LED@CL16 3705,Nvidia 2080ti, Samsung 970 EVO 1TBx2 Raid0, Dell UP3218K,HP OMEN 35

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av matnojje:

Det finns virus till Linux med. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_malware. Att inte ha anti virus är inte bra om man värderar sin data.

Men läser man vad det står på din länk:
"Linux, Unix and other Unix-like computer operating systems are generally regarded as very well-protected against, but not immune to, computer viruses.[1][2]

As of 2018 there had not yet been a single widespread Linux virus or malware infection of the type that is common on Microsoft Windows;"

Så känns det ju ändå jävligt safe för en vanlig hemma-användare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Microsoft har även bekräftat att nästa version av deras webbläsare Edge kommer komma till Linux, se denna presentation (runt 8:30). De säger dock inte när, bara någon gång i framtiden.

Antivirus är för övrigt användbart för t.ex. mailservrar som kör Linux, för att undvika spridning av virus till Windows-datorer via mail.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

yay! varför inte bjuda in spioneriet direkt till dina linux maskiner också.. jag är ju på väg bort ifrån windows pga att de pushar sakta men säkert mot en "pay per month" modell för windows, nu försöker de ta sig in på linux marknden som troligtvis kommer dominera om 10 år.

inte en chans att jag insallerar nå vaporware "anti virus", bästa och ända antiviruset är sunt förnuft

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Där Linux faktiskt har en användarbas (servrar) så används antivirus i stor utsträckning. Alla Red hat-servrar där jag jobbat kör antivirus eftersom det efterfrågas av kunder, och det av en bra anledning. Inget konstigt.
Om man kan köra Defender och ha koll på alla sina windows och linuxburkar i samma managementverktyg så tror jag att det blir bra.

Mac OS X - Windows - Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Sedan Ballmer försvann har Microsoft blivit mycket bättre tycker jag. Tänkte först satsa på enbart Linux och FreeBSD. Men FreeBSD skrotade jag när projektet gentoo-freebsd lades ner. Nu blir det Win10, Linux och eventuellt FreeBSD+ZFS på en ny server. Men jag är sjuk och orkar kanske bara Win10 och Linux.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

Nu är ju ATP inte bara ett antivirusprogram utan de knyter ju ihop alla sina säkerhetsprodukter och analyserar hur data och användare rör sig för att kunna förhindra attacker. Allt knyts sen vackert ihop i Azure Sentinel

Jag skriver så lite som möjligt nu för tiden.
Det finns alltid någon som blir ledsen, arg, kränkt osv och jag orkar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Hahaha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av matnojje:

Ja det är klart att det finns men det betyder inte att man behöver AV.

Sudo stoppar det mesta och Chrome har massor av inbyggda skyddsmekanismer idag.

Skrivet av perost:

Microsoft har även bekräftat att nästa version av deras webbläsare Edge kommer komma till Linux, se denna presentation (runt 8:30). De säger dock inte när, bara någon gång i framtiden.

Antivirus är för övrigt användbart för t.ex. mailservrar som kör Linux, för att undvika spridning av virus till Windows-datorer via mail.

Såg det häromdagen, riktigt jävla underbart för webbutvecklare! Vågar man hoppas på att slippa och sitta med VM i framtiden för att supporta en 15 år gammal webbläsare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007

Vill bara citera Linus Torvalds

Skrivet av citat:

If Microsoft ever does applications for Linux it means I've won.

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 1600 | 16 GB RAM | 8 GB Radeon RX590 | 250 GB Samsung 850 SSD | 7,2 TB lagring totalt | 650 W | Manjaro Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Palme_570:

Det har inget med saken att göra. UAC är samma sak. Linux är inte otroligt mycket säkrare. Men Linux saknar bla. Användarbas och många mjukvaror som har säkerhetsrisker fungerar inte till Linux ö.h.t. Så visst det är indirekt säkrare men det har inget med att Linux i sig är säkrare än windows precis av samma skäl som det knappt finns virus mm. till OS X.

Vad är det som inte har med saken att göra och vad är UAC samma sak som? Om du jämför UAC med att skriva in sitt lösenord i Linux så har du nog helt missförstått vad jag syftade på.

Server: Fractal design Define R5 | AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 19.2 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Feb 2010

Jag börjar faktiskt fundera på om Windows byter plattform längre fram. Linux som OS och Windows som desktop.

Hade varit jävligt coolt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av gymmarn:

Jag börjar faktiskt fundera på om Windows byter plattform längre fram. Linux som OS och Windows som desktop.

Hade varit jävligt coolt.

Det är nog inte helt omöjligt att det blir så.

Jag "har hört" att Windows kodbas börjar vara hopplös att hantera, om det är sant och det går till sin spets så kommer det i slutändan att vara enklare för MS att bara dumpa windows och göra en egen Linuxdist med Windows-frontend.

Men det är bara mina spekulationer.