Microsoft Defender släpps till Linux

Permalänk
Medlem

Ohh noo.... Microsoft tar över Linux och förstör det också. Lägger grunden med antivirus för att med Microsofts intåg så kommer virus kort därefter.

Permalänk
Medlem

Inget OS är immunt mot skadlig kod. Ju populärare något är, desto mer energi läggs på att skapa skadlig kod för det.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Undrar när de släpper en egen linuxdist...

Dom bygger ju in linuxkärnan i Windows, så Windows blir ju som en hybrid i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Undrar när de släpper en egen linuxdist...

Dom bygger ju in linuxkärnan i Windows, så Windows blir ju som en hybrid i slutändan.

Sen kan man ju undra om Linux verkligen behöver antivirusprogram, det är ganska svårt att bli infekterad i Linux på samma vis som i Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Coolt, det fins ju möjlighet att köra Linux servrar i Azure, samt att de har mkt samarbete med Red Hat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

wha? 1e April kom tidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har jobbat på både små och stora företag med dedikerade it avdelningar med tusentals maskiner som kört desktop distros utan AV så det är nog tillräckligt säkert.

Men kanske MS är på g att släppa en egen distro och rullar ut massa applikationer så de hinner bli testade ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan knappast ses som speciellt seriösa IT avdelningar!

Detta kan vara läsvärt för alla dessa oseriösa IT avdelningar, ja även dig... Tyvärr

Myth Busting: Is Linux Immune To Viruses?

Det är en nästan 10-år gammal artikel, om någon tror att läget är bättre idag så vill jag nog kalla den för en religiös IT fanatiker.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Den enda Microsoft-programvara jag släpper på på min Linux-burk är Microsoft Basic 2.0 i emulerad C64, och eventuellt lite Javascript i webläsaren. Inget annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

En stor del företag har en mix av windows och linuxburkar, därför är det bra med AV även på linux, om inget annat än att minska risken att linuxburkarna sprider windows virus till windowsburkarna.

Permalänk
Medlem

De går ju rykten om att nästa version av Windows ska vara linuxbaserad. De vore nice. Då kanske spelutvecklare måste börja göra sina spel så dem funkar på Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har jobbat på både små och stora företag med dedikerade it avdelningar med tusentals maskiner som kört desktop distros utan AV så det är nog tillräckligt säkert.

Men kanske MS är på g att släppa en egen distro och rullar ut massa applikationer så de hinner bli testade ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på andra anledningar än "immunitet". Det skrivs inte många virus till Linux, det är för litet marknad. Linux-användare tenderar veta mer om säkerhet än övriga och klickar inte på varje pop-up som dyker upp. Detta är något som kan komma att ändras om marknadsandelen ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

De går ju rykten om att nästa version av Windows ska vara linuxbaserad. De vore nice. Då kanske spelutvecklare måste börja göra sina spel så dem funkar på Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det går inga sådana rykten. Det är bara en mupp på IDG som tyckte att han trodde att han anade att det pekade på det på grund av dåliga anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, det går inga sådana rykten. Det är bara en mupp på IDG som tyckte att han trodde att han anade att det pekade på det på grund av dåliga anledningar.

Nja vet inte. Jag hörde de inte från idg. Vore iaf kul om ryktet skulle stämma om nåra år. Win 10 lär inte dö förarens om många år ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Windows som skal kommer nog fortsätta att gå MS väg - men koden som gör jobbet där under så skulle jag inte bli förvånad om det till en del körs på linux-kod.

MS lever inte längre på att sälja OS och tror att de ser det allt mer som en belastning, men samtidigt kan de inte sluta att anpassa dessa då de är 'terminaler' på desktopsidan för många av MS olika mer eller mindre nätverk och molnbaserade produkter (som tex office365)

Det här är en process som pågått länge och det är allt lamare i utveckling på kärnnära nivå - vi har tex. ReFS som hanteras ganska oinspirerat och i stort sett dragits tillbaka igen, fast behovet att byta NTFS till något bättre har varit i akutnivå väldigt länge och nöden till en del kunna lindrats tack vare att SSD/NVMe kom precis i rättan tid så att filsystemet inte blivit totalt utklassad av alternativen som växte upp.

...

Skulle nog säga att det är många (inom främst utveckling) som gärna ser den dagen när windows kan erbjuda samma antal olika filsystem-stöd som linux gör idag (och då troligen hanteras av just linux i halv eller hel-emmulerad mode) och tror inte att den dagen är så hemskt långt borta...

Permalänk
Medlem

Betyder detta i så fall att de redan har ett native AV för Windows 11?
https://www.computerworld.com/article/3438856/call-me-crazy-b...

I gamla nyheter:
https://www.eteknix.com/microsoft-builds-linux-distro/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad är det som inte har med saken att göra och vad är UAC samma sak som? Om du jämför UAC med att skriva in sitt lösenord i Linux så har du nog helt missförstått vad jag syftade på.

Att du inte kör saker som root utan håller dig utanför priviligerat läge, samma princip håller man sig till i windows världen iaf proffionellt. Vilket dock är standard i endel linux distar och i windows är standard admin med UAC. Men båda har samma möjligheter att köra med PoLP.
Återigen så spelar det ingen roll för det som man attackerar och söker idag. PoLP stoppar tex inte filer från att krypteras om du inte gör ditt system helt "oanvändbart" genom att kräva lösenord för varenda fil ändring med ett annat konto vilket förstör användarupplevelsen förmycket..

Utan snarare handlar det främst om den större attack ytan med windows pga fler användare & Mjukvaror än att linux har mer säkerhet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Utan snarare handlar det främst om den större attack ytan med windows pga fler användare & Mjukvaror än att linux har mer säkerhet.

Fler användare innebär inte att attackytan blir större.

Och nu gäller det hur säkert operativsystemet i grunden är och inte de program som körs, även om då de val som gjorts när man utvecklat operativsystemet uppenbart påverkar möjligheten för säkerhetsproblem för de program man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fler användare innebär inte att attackytan blir större.

I detta fall jo, Stöd för fler hårdvaror & mjukvaror blir indirekt en större attackyta för hela OS:et.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

I detta fall jo, Stöd för fler hårdvaror & mjukvaror blir indirekt en större attackyta för hela OS:et.

Nej, attackytan finns eller så finns den inte.

Finns inte en viss attackyta i operativsystemet så kan den inte skapas genom att tredje part skriver fler drivrutiner och program till os:et.

Permalänk
Medlem

Ett grundproblem som ger den ökade sårbarhetetsfaktorn är att Windows alltid har haft så nära till administrationsanvändande. Det gör att det av gammal hävd helt enkelt är väldigt vanligt att utvecklare tom av spel, vilket rimligen aldrig borde behöva köras som det ofta görs så ändå. Utvecklare på andra system skulle knappast slentrianmässigt räkna med att användarna bara kan bli admin hursomhalst.

Ett kultur snarare än teknik-problem egentligen. Men förmodligen inte enklare att ändra på för det, tvärtom.

Skrivet av Mullvaden83:

De går ju rykten om att nästa version av Windows ska vara linuxbaserad. De vore nice. Då kanske spelutvecklare måste börja göra sina spel så dem funkar på Linux.

Njaä.. Dels kan Microsoft ju fortfarande låsa in spel via DX. Sen behövs även stöd för mer DRM än Steam erbjuder.

Stadia kommer göra mer dock. Eftersom fullkompatibla versioner är det mest ekonomiska att köra på servrarna. För Steamversioner så krävs fortfarande mer DRM. Men det är åtminstone troligare att det ordnas om stegen innan är kortare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Värst vad klagande det var i detta kammentarsfält.
Nu är ju kanske inte ATP riktad mot nisse och hans hackargäng precis.

Microsoft jobbar ju ganska flitigt med att inkludera både Android, Ios, Mac osv i azure/intune(även om med begränsad managerings möjlighet).
Gör dom inte det så sitter folk på andra sidan och klagar på att det inte finns något stöd osv ist. 😂

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

@filbunke: Ju fler saker som förändras, dvs drivrutiner och liknande, ju större chans är det att en ny attackvektor uppstår, ju fler vektorer desto större attackyta.

Permalänk
Medlem

Jag vill nog påstå att Linux är ett av de större operativsystemen. För Android är tekniskt sett en fork av Linux. Och då har vi på direkten en mycket större användarbas som malware kan rikta sig mot. Och det finns även malware som är crossplatform. Cryptominers kan lika gärna attackera linux som windows.

Så jag tycker att det är bra att antivirusprogram kommer i större utsträckning till Linux.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Användarbasen växer mer och mer, och mer och mer okunniga får det installerat på sina burkar av entusiaster. Svärfar, 82 år, fick linux installerat på en av sina bärbara för det hade han hört var säkrare. Han har haft alla virus du kan ha på sin windowsdator. Så det är nog bara en tidsfråga innan han har virus på sin linux dist.
Generellt så är virusfrågan ett Human Error. Och linuxanvändare har varit mer säkerhetsmedvetna (foliehattar) = mindre human error.
Men då sven, greta och sune i Örkelljunga får linux av sina barnbarn så är det nog bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Det är så roligt att läsa alla högfärdiga och pretentiösa Linux-proffs här som stolt säger "Jag behöver minsann inte någon som säger åt mig hur jag ska hantera min dator!". Medan man som Linux-nybörjare är väldigt erfaren av att det är väldigt svårt att komma in som nybörjare i Linux-communityt, där svaret ofta blir "RTFM" om man ställer en för "dum" fråga. Ni kanske skulle inse att det finns olika segment av Linux-användare och att Microsoft kanske känner till sin kundkrets trots allt Bara för att de släpper något till Linux betyder det inte att de förväntar sig att *alla* Linux-användare ska använda det.

Permalänk
Medlem

Det är jättebra att Microsoft släpper antivirus till Linux. Det ökar valfriheten att få mer programvara till Linux och / eller kunna välja att köra Microsofts programvaror på något annat än Windows. Släpps det som open source? I så fall kan det nog komma fristående forks som anpassar det mer som folk vill ha det.

De flesta Linux-distar har bra förråd av programvaror så det är sällan man behöver ladda ner program manuellt från internet så som man ofta gör (eller åtminstone tidigare ofta gjort) på Windows. Så begränsar man sig till att endast installera signerade paket från programförråden så är risken mindre att det smyger in sig virus den vägen. Men en del skräp kan nog ändå komma in via olika vägar så det kan nog behövas skydd ändå även på Linux.

Permalänk

Tack Microsoft! ❤

Detta är väldigt välkommet. Inget som jag själv kommer att köra på datorn, då jag inte upplever att jag behöver det, men det är väldigt bra på mailservrar, filservrar, etc tillsammans med eller som alternativ till ClamAV.

Permalänk
Proffsmoddare

Så de släpper detta, men en klient för Teams, S4B eller Onenote som linuxfolk faktiskt behöver, nä det skiter vi i.

Thanks

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SleepstreameR: det jobbas ju på en Teams-klient för Linux, även om det inte är känt när den kommer. Med tanke på hur kärvänliga Microsoft varit med Linux de senaste åren skulle det inte förvåna mig om de utannonserar Onenote för Linux också framgent.

https://itsfoss.com/microsoft-teams-linux/

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas