Testa nätverk mot tjänster (powerapps i office365)?

Permalänk

Testa nätverk mot tjänster (powerapps i office365)?

Arbetar en del i Powerapps i Office365
Men har problem att ansluta till appar.
Misstänker att något är spärrat eller trafik kommer inte förbi.... men jag inget bra på det där med nätverk och förstå vad som är blockat och inte....

hur kan jag testa om jag uppfyller kraven på denna sida?
https://docs.microsoft.com/en-us/powerapps/maker/canvas-apps/...

Tänker att jag vill testa detta på något vis
screenshot: https://prnt.sc/pvjqup

Men fattar inte alls hur jag kan kolla om det är något som "spärrar" när jag försöker ansluta till Powerapps

Permalänk
Medlem

Nummer ett är ju att se till att IP-adresserna är upplagda i brandväggen som godkända adresser så att det är klart.

Efter det är det klart viktigt att komma åt webbadresserna för vissa tjänster.
Det är inte helt enkelt tycker jag då jag inte heller är någon nät-nisse men jag kan i alla fall skriva ett script som gör vanliga anrop mot adresserna.
En snabbt nedskriven PowerShell-kodsnutt (inte det vackraste jag gjort....) som svarar tillbaka in konsolen om OK eller ej.
Däremot har jag inga bra svar på vad du ska göra om någon adress failar.

$addresses = "azure.com", "msmanaged-na.azure-apim.net", "login.microsoft.com", "login.windows.net", "login.microsoftonline.com", "secure.aadcdn.microsoftonline-p.com", "graph.microsoft.com", "graph.windows.net", "gallery.azure.com", "azure-apim.net", "powerapps.com", "azureedge.net", "blob.core.windows.net", "flow.microsoft.com", "dynamics.com", "vortex.data.microsoft.com" $addresses | ForEach-Object { Write-Host "Testing " -NoNewline write-host -ForegroundColor Yellow "$_ | " -NoNewline try{ $TestSite = Test-NetConnection $_ -Port 443 -ErrorAction Stop -WarningAction SilentlyContinue -InformationAction SilentlyContinue if( $TestSite.TcpTestSucceeded -eq $true -or $TestSite.StatusDescription -eq 'OK' ){ Write-Host -ForegroundColor Green " Test OK!" } else{ Write-Host -ForegroundColor Red " Test Failed!" } } catch{ try{ $TestSite = Invoke-WebRequest -Uri $_ -ErrorAction Stop -WarningAction SilentlyContinue -InformationAction SilentlyContinue if( $TestSite.TcpTestSucceeded -eq $true -or $TestSite.StatusDescription -eq 'OK' ){ Write-Host -ForegroundColor Green " Test OK!" } else{ Write-Host -ForegroundColor Red " Test Failed!" } } catch{ Write-Host -ForegroundColor Yellow "Unable to check site: $_" Write-Host -ForegroundColor Red $Error[0] } } }

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

@GreyWilk: tackar för svar
din kod funkade fint.

fick detta svar: http://prntscr.com/pvkweo

kan ju vara ett steg närmare en lösning iallfall...

någon som vet vad man gör med dessa svar

Permalänk
Medlem

@hjarterkung:

azure-apim.net kräver subdomän för att svara. Det är ett API bakom den adressen.
azureedge.net verkar vara samma som powerapps.com men genom någon edge-lösning...? Osäkert om du behöver oroa dig.
blob.core.windows.net är för Azure lagring. Kan också kräva subdomän för att ge svar. T ex där du lagrar data för din app i form av kanske filer eller så.

Spontant tror jag inte det är några problem men lägg en fråga till MS och se vad de har att säga om just de adresserna.
Eller googla vidare på de adresserna själv

EDIT: Kolla även kring PowerApps i offline läge. Verkar finnas en del information om det och att det behöver hanteras på något sätt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@hjarterkung:

azure-apim.net kräver subdomän för att svara. Det är ett API bakom den adressen.
azureedge.net verkar vara samma som powerapps.com men genom någon edge-lösning...? Osäkert om du behöver oroa dig.
blob.core.windows.net är för Azure lagring. Kan också kräva subdomän för att ge svar. T ex där du lagrar data för din app i form av kanske filer eller så.

Spontant tror jag inte det är några problem men lägg en fråga till MS och se vad de har att säga om just de adresserna.
Eller googla vidare på de adresserna själv

EDIT: Kolla även kring PowerApps i offline läge. Verkar finnas en del information om det och att det behöver hanteras på något sätt.

@GreyWilk: Tack

Laddade hem ett program som heter Fiddler som tydligen ska vara något som ger en "data" på vad man försöker ansluta till osv... tror jag.
Körde det och fick massa adresser, såg inte om de lyckades eller inte men använde din kod och la till dem såhär:

$addresses = "azure.com", "msmanaged-na.azure-apim.net", "login.microsoft.com", "login.windows.net", "login.microsoftonline.com", "secure.aadcdn.microsoftonline-p.com", "graph.microsoft.com", "graph.windows.net", "gallery.azure.com", "azure-apim.net", "powerapps.com", "azureedge.net", "blob.core.windows.net", "flow.microsoft.com", "dynamics.com", "vortex.data.microsoft.com", "instance-weu.create.powerapps.com:443", "browser.pipe.aria.microsoft.com:443", "web.powerapps.com:443", "api.powerapps.com:443", "pa-guided.azureedge.net:443", "browser.pipe.aria.microsoft.com:443", "home.dynamics.com:443", "webshell.suite.office.com:443", "org94399166.crm4.dynamics.com:443", "outlook.office365.com:443", "emea.api.flow.microsoft.com:443", "ssl.gstatic.com:443", "www.office.com:443", "eu.create.powerapps.com:443", "make.powerapps.com:443", "cdn-paaprodweu.azureedge.net:443" $addresses | ForEach-Object { Write-Host "Testing " -NoNewline write-host -ForegroundColor Yellow "$_ | " -NoNewline try{ $TestSite = Test-NetConnection $_ -Port 443 -ErrorAction Stop -WarningAction SilentlyContinue -InformationAction SilentlyContinue if( $TestSite.TcpTestSucceeded -eq $true -or $TestSite.StatusDescription -eq 'OK' ){ Write-Host -ForegroundColor Green " Test OK!" } else{ Write-Host -ForegroundColor Red " Test Failed!" } } catch{ try{ $TestSite = Invoke-WebRequest -Uri $_ -ErrorAction Stop -WarningAction SilentlyContinue -InformationAction SilentlyContinue if( $TestSite.TcpTestSucceeded -eq $true -or $TestSite.StatusDescription -eq 'OK' ){ Write-Host -ForegroundColor Green " Test OK!" } else{ Write-Host -ForegroundColor Red " Test Failed!" } } catch{ Write-Host -ForegroundColor Yellow "Unable to check site: $_" Write-Host -ForegroundColor Red $Error[0] } } }

Resultatet blev "Test Failed" på alla med port 443 som Fiddler visade.

Men om jag tar bort :443 från alla adresser så får jag Test OK

Så då är jag tillbaka i tankarna att något hos mig blockar port 443?
Men hur öppnar jag den?

Går jag till: https://canyouseeme.org/
så säger den att min port är stängd....

prövade att lägga till 443 i min brandvägg och stänga av windows brandvägg och antivirus....
meeen tyvärr hjälpte inte det heller. säger ändå att min 443 är stängd och allt ger Test failed

Permalänk
Medlem

@hjarterkung:
Sannolikt har du inte 443 blockad i din brandvägg hemma. Kanske ingående men knappast utgående. Men vad har du som ska ansluta via SSL/HTTPS _in_ till ditt nätverk. Har du några tjänster hemma hos dig, hostas hemma hos dig, som behöver använda port 443?

Canyouseeme och liknande sidor tittar ifall portarna är öppna/synliga utifrån och in.

Det du försöker göra med PowerApps är att ansluta innifrån och ut. Där _ut_ är Microsoft-tjänster.

Du behöver inte lägga till 443 i min kod. Den kollar redan på port 443 (vilket du kan se i koden att port 443 är specificerad). Så lägger du till den i adressen så får koden tuppjuck och säger fail på allt.

Du får nog specificera ditt problem närmare. Vad är det som faktiskt händer när du gör vad. Hur upplevs problemet när det uppstår osv.

When, where, what, how?
Exempel; När händer det, var (t ex i vilken app, när du klickar på x), vad händer (t ex tappar nät), hur händer det (t ex appen fryser/kraschar)

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@hjarterkung:
Sannolikt har du inte 443 blockad i din brandvägg hemma. Kanske ingående men knappast utgående. Men vad har du som ska ansluta via SSL/HTTPS _in_ till ditt nätverk. Har du några tjänster hemma hos dig, hostas hemma hos dig, som behöver använda port 443?

Canyouseeme och liknande sidor tittar ifall portarna är öppna/synliga utifrån och in.

Det du försöker göra med PowerApps är att ansluta innifrån och ut. Där _ut_ är Microsoft-tjänster.

Du behöver inte lägga till 443 i min kod. Den kollar redan på port 443 (vilket du kan se i koden att port 443 är specificerad). Så lägger du till den i adressen så får koden tuppjuck och säger fail på allt.

Du får nog specificera ditt problem närmare. Vad är det som faktiskt händer när du gör vad. Hur upplevs problemet när det uppstår osv.

When, where, what, how?
Exempel; När händer det, var (t ex i vilken app, när du klickar på x), vad händer (t ex tappar nät), hur händer det (t ex appen fryser/kraschar)

Trodde jag var något på spåret igårkväll... började lyckas komma in på appar samtidigt som jag slog av mitt antivirusprogram. Meen efter massa tester så var det för oklart om det verkligen var det som gjorde att jag kom in eller inte.

Allt mynnar ut i ett problem jag har haft länge med Powerapps att jag inte kan öppna appar i Edit mode ibland.
Dvs öppna dem för att jobba/skapa saker i apparna. Apparna funkar att köra men just i "editor" funkar det inte att öppna dem.
Har haft flertal ärenden med Microsoft om det, frågat runt på massa forum och nu var jag inne på att det var på min sida problemet låg. Meen då jag har samma problem på jobbet och på min hemdator och felet kommer och går... det gäller inte alla appar utan gäller oftast ett par stycken i taget, sedan börjar allt funka igen efter någon dag....

Diffust och svårt att förklara.
När man öppnar en app för att ändra i den så är det enda felmeddelandet att ingen anslutning kunde ske, försök igen...
Detta kan hålla på i några timmar till flera dagar. Plötsligt är det bara borta och allt funkar igen. Jag kan ha problem med 1 app och alla andra appar funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Trodde jag var något på spåret igårkväll... började lyckas komma in på appar samtidigt som jag slog av mitt antivirusprogram. Meen efter massa tester så var det för oklart om det verkligen var det som gjorde att jag kom in eller inte.

Allt mynnar ut i ett problem jag har haft länge med Powerapps att jag inte kan öppna appar i Edit mode ibland.
Dvs öppna dem för att jobba/skapa saker i apparna. Apparna funkar att köra men just i "editor" funkar det inte att öppna dem.
Har haft flertal ärenden med Microsoft om det, frågat runt på massa forum och nu var jag inne på att det var på min sida problemet låg. Meen då jag har samma problem på jobbet och på min hemdator och felet kommer och går... det gäller inte alla appar utan gäller oftast ett par stycken i taget, sedan börjar allt funka igen efter någon dag....

Diffust och svårt att förklara.
När man öppnar en app för att ändra i den så är det enda felmeddelandet att ingen anslutning kunde ske, försök igen...
Detta kan hålla på i några timmar till flera dagar. Plötsligt är det bara borta och allt funkar igen. Jag kan ha problem med 1 app och alla andra appar funkar fint.

Finns det någon röd tråd mellan vilka appar som slutar fungera? Använder de samma tjänst? Bygger de på samma princip? Annat?

Vad säger Microsoft?
På det du skriver här låter det som att du i alla fall ringat in problemet lite och att Microsoft skulle kunna ge någon bättre input.
Dock, min personliga erfarenhet av support i denna typen av frågor är att det tar tid och är svårt att komma fram. Dock brukar de i alla fall ha saker att testa/felsöka.

Är det du själv som skapat appen? Finns det något du kan ändra/förbättra/justera/testa i hur appen är skapad och kanske just Edit-läget?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-