Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Spillde på grafikkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Spillde på grafikkortet

Hejsan!
Råkade spilla över datorn så det rann ner över grafikkortet för någon dag sedan. Datorn överlevde men jag får ingen bild om jag kopplar in skärmen i grafikkortet. Det verkar fortfarande komma ström till kortet då fläktarna snurrar när datorn slås på, men jag antar att det blev en kortslutning i kortet ändå? Går det att rädda på något sätt eller är det bara att köpa ett nytt?

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjärred
Registrerad
Feb 2013

@Shokzy: Troligen rökt, men kolla om du har en drulleförsäkring som kanske täcker olyckan?

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

Beror på hur allvarligt det är, går inte säga utan att inspektera kretskortet.

Citera om du vill ha svar!
8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2016

Du kan försöka ta bort heatsinken (eller andra komponenter på det) och kolla om det finns vätska kvar under något och låta det torka länge innan du använder det. Om det var något annat än vatten kan det vara bra att tvätta det noga där du spillde också.

Om inget av det funkar är det nog kört. Och eftersom det har varit på sen det hände är det nog ännu mer kört.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2016

jag lyckades få liv i ett vattenskadad kort, tog isär allt och la kretskortet i T-Röd över natten, skrubbade rent det med en tandborste och lät det torka, koppla in allt 24h senare och då funkade det galant

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

@Shokzy: Illa :/ Du kan ju prova vad som står ovan?

Är det ett Radeon R9 290X du har? Sur om det är sönder men tack o lov kostar det dig inte mycket att få likvärdig eller bättre prestanda nu.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@SCORPIUS: Japp det är ett 290X...

Provade rengöra med vatten häromdagen och sen när jag kopplade in det så fungerade det en liten stund, ca 2-4 minuter, innan skärmen svartnade. Sen höll det på så varje gång när man startade datorn så har fixat alkohol och ska rengöra det grundligt i helgen sen så får vi se hur det mår efter. Förhoppningsvis blir det bra då kortet ändå verkar leva fortfarande!

SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Montera bort kylaren, använd någon typ av alkohol för att rengöra allt, bör vara väldigt tydligt var vätskan har hamnat.

Ta hand om värmekuddarna/värmetejpen om sådana finns eller köp nya, fixa ny kylpasta och applicera.

Fungerar det inte efter montering så är det nog kört.

Starta inte datorn med kortet i innan det är gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Lite förvånande att ingen kommenterat att det kan ta evigheter för vatten som krupit in under BGA-kapslar etc att dunsta bort i rumstemperatur.

Gjorde jag samma tavla hade jag börjat med att plocka bort allt löst, typ kylare etc, och sköljt kortet omsorgsfullt i kranvatten. Vill man därefter ägna sig åt lite overkill kan man slutskölja i destillerat vatten som kan köpas på macken, batterivatten. Detta avslutas förstås med att man försöker ruska bort så mycket vatten som möjligt ur det.

Till sist hade det blivit lång gräddning i ugn på 50 grader, allra helst varmluftsugn. Lita inte på vredet, mät temperaturen med en riktig termometer. Vill man kan man gå upp till 70 grader också, men lägg då på minnet att man kommer nära en del plastsorters glastemperatur. Är det oklart vad jag menar med det nöjer man sig med 50 grader. Grädda åtminstone över natten, allra helst ett dygn eller tre.

Generellt gäller att elektronik på kretskort tål vatten alldeles utmärkt - man har i de allra flesta fall vaskat bort flussmedelsrester från dem med vatten redan i fabrik - så länge man inte spänningssätter dem när de är fuktiga/våta.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Vad var det för vätska som spilldes på kortet. Vatten, cola, bira, kylvatten? Hade nog aldrig använt kranvatten för att rengöra. Risk för korrosion.

[DIGG MY RIGG]
[INTEL i7 920][Corsair Obsidian 800D][ASUS RIIE][Asus 4870x2][6x2GB Corsair 1600 CL8][XIGMATEK 1200W][LG M2762D][Corsair F60][X-FI Ti Champion][Z5500]
[AMD64 4000+ Mr Diego][ASUS A8N-SLI Deluxe][C3D X1950XTX][2x512 Twinmos PC3500 SP 2-2-2-7][ANTEC 650W][LG W227]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Det var tyvärr cola. Tack och lov blev det bra. Lyckades få liv i kortet och än så länge fungerar det utan problem!