Kan en CPU vara trasig på så vis att den alltid går för varmt trotts bra kylning?

Permalänk

Kan en CPU vara trasig på så vis att den alltid går för varmt trotts bra kylning?

Har en några år gammal laptop innehållande i7 4710hq och gtx970m som redan från början hade ett par småfel såsom riktigt dåligt WIfi och en ljudutgång som inte fungerade mestadels. Temperaturer var bra, vill minnas att CPU låg någonstans strax över 70 vid spelande.

Lämnade till slut in den för detta vilket då medförde ett byte av moderkort. Efter det här är Wifiproblemet löst, ljudutgången är tillbaka på ruta ett men det värsta är, att processorn överhettar konstant. Märks direkt i windows att den går för högt. Men ganska direkt under ett spel dota 2 så är den uppe på 99 grader och throttlar, på alla kärnor. Kollat med flera program och märks tydligt på prestandan.

Skickade in datorn igen och fick tillbaka den med meddelande om att de testat den grundligt och temperaturerna var normala.
Provar, och är uppe på 90-strecket redan vid pick och snart uppe på 99 igen i spel. Har den på plant underlag med normal rumstemperatur.
Butiken hävdade att de kört flera stresstester och spel på den. Märkligt säger jag.

Hade lite mer kontakt och de tyckte att ursprungsproblemet var borta samt att de testat datorn och att allt såg bra ut. Kunde ta in den för att prova byta kylpasta.
Här tappade jag tron på att de någonsin skulle lösa det här och skickade dumt nog inte in den något mer.

Har själv provat byta kylpasta flera gånger utan annat resultat. Även provat vika ihop en pappersbit och sätter mellan bottenplattan på laptopen och CPU-kylaren. Tyvärr ingen skillnad.

Kan det vara så att CPUn helt enkelt är trasig på något vis? Eller är det mer troligt att något med kylningen ändå spökar? Fläkten flåsar på, inget damm, kylpasta bytt flera gånger. Noggrant rengjort med T-röd mellan gångerna.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Vila i frid

Eftersom du redan varit inne och meckat - hur ser resterna från kylpastan ut, finns det ytor som har mer pasta än andra, dvs krokig kylare eller felaktig montering eller en cpu som inte är plan?

Permalänk
Medlem

vad är det för laptop? Vad säger Googlan om du kollar laptop modell + overheating?

// LZ

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom du redan varit inne och meckat - hur ser resterna från kylpastan ut, finns det ytor som har mer pasta än andra, dvs krokig kylare eller felaktig montering eller en cpu som inte är plan?

Jag tycker att det har sett bra ut, pastan har täckt hela CPUn. Ska kika igen och tänka på mängden över ytan, men också svårt att se då ytan ju är ganska liten. Har provat att både ta i underkant, vilket såg bra ut, men även lite mer flödigt.
Kylaren är svår att sätta på annat vis än den sitter, smacka på den och sen är det 4 små skruvar som fäster i fjädrande små armar. Tänker att trycket inte kan vara superbra på där.

Skrivet av Tea42BBS:

vad är det för laptop? Vad säger Googlan om du kollar laptop modell + overheating?

// LZ

Det är en Clevo i grunden. Ganska säker på att den heter Clevo p650SE /XMGP505/Webhallen config.
De kan gå lite varma, men kylningen anses för en laptop vara god så några större sådana problem finns inte. Men det är populärt att byta kylpasta i dem redan från start för att få ned dem lite. Men då handlar det ju ändå om normala temperaturer strax över 70-strecket.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Undervolta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Undervolta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är absolut något jag tänkt prova. Men skulle först gärna vilja lösa kylningsproblemet. Något är ju galet.
Innan de bytte moderkort och därmed även CPU och troligen även kylare så låg den strax över 70 vid belastning. Nu 99 grader och throttling direkt vid relativt liten belastning.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Har det "nya" moderkortet rätt (dvs senaste) bios?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det är absolut något jag tänkt prova. Men skulle först gärna vilja lösa kylningsproblemet. Något är ju galet.
Innan de bytte moderkort och därmed även CPU och troligen även kylare så låg den strax över 70 vid belastning. Nu 99 grader och throttling direkt vid relativt liten belastning.

En fråga, varför bör dom ha bytt kylare och CPU när dom bytte moderkort? Jag gissar på att man har bytt moderkort och använt gamla CPUn och kylaren, så brukar det ju vara iaf när jag har ringt ut service av datorer inom jobbet, Mobo byts men andra grejer flyttas då över.

Jag skulle nog kolla på hur det är med pasta osv från bytet, kan dom ha monterat det dåligt eller lagt på väldigt mycket pasta?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

En fråga, varför bör dom ha bytt kylare och CPU när dom bytte moderkort? Jag gissar på att man har bytt moderkort och använt gamla CPUn och kylaren, så brukar det ju vara iaf när jag har ringt ut service av datorer inom jobbet, Mobo byts men andra grejer flyttas då över.

Jag skulle nog kolla på hur det är med pasta osv från bytet, kan dom ha monterat det dåligt eller lagt på väldigt mycket pasta?

CPUn är väl lödd på dessa, men de kanske byter ändå? Kylaren kan ju dock mycket väl ha hängt med.

Jag har bytt pasta själv en 5 gånger tror jag minst. Provat lite, mycket, arctis, kryonaut, gelid extreme. Så pastan tror jag vi kan utesluta. T-röd och tops mellan bytena.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Har det "nya" moderkortet rätt (dvs senaste) bios?

Det har jag faktiskt inte kollat! Men låter ju såklart konstigt att det skulle ställa till det på detta viset, sålänge inte någon pillat med någon överklockning iof då. Har faktiskt inte kollat hur spänningen ligger.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Är det en cpu med IHS så kan problemet ligga där mellan vilket var vanligt på haswell cpuerna men det kan också vara att gasen i heatpipesen har läckt ut och då kyler det inte heller bra längre.
Om du har några bilder på hur kylare och cpu ser ut så kan du ju lägga upp dom så kanske det finns någon som kan se om där är något synligt problem iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

CPUn är väl lödd på dessa, men de kanske byter ändå? Kylaren kan ju dock mycket väl ha hängt med.

Jag har bytt pasta själv en 5 gånger tror jag minst. Provat lite, mycket, arctis, kryonaut, gelid extreme. Så pastan tror jag vi kan utesluta. T-röd och tops mellan bytena.

Är du säker på det? Vet att äldre laptops kan man ju faktiskt byta CPU på, så kan ju vara så. men om du bytt pasta så är ju det uteslutet att det är pastan :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Är det en cpu med IHS så kan problemet ligga där mellan vilket var vanligt på haswell cpuerna men det kan också vara att gasen i heatpipesen har läckt ut och då kyler det inte heller bra längre.
Om du har några bilder på hur kylare och cpu ser ut så kan du ju lägga upp dom så kanske det finns någon som kan se om där är något synligt problem iaf.

Ja denna är väl en haswell tror jag. Jag fixar lite bilder på åbäket så kan ni kika om något ser galet ut. Det där med gasen låter ju som ett alternativ. Finns det något sätt att lösa problemet med IHSen?

Skrivet av BM-Mods:

Är du säker på det? Vet att äldre laptops kan man ju faktiskt byta CPU på, så kan ju vara så. men om du bytt pasta så är ju det uteslutet att det är pastan :/

Nästan 100% säker. Fanns en riktigt dyr sate med desktop-cpu också där det gick att byta. Men på dessa så är jag nästan helt 100 på att de icke är utbytbara.

Jag går iväg på en gång och plockar isär och ordnar några bilder. Tack för hjälpen hörrni!!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Nu har jag hållit på med det här i över 1 år med säkert 7-8 isärtagningar, tvätt av pasta och på med ny, och bara för att jag nu skapade en tråd och öppnade datorn enbart för att ta bilder så verkar det ha löst sig.
Gjorde så att jag böjde till "armarna" till CPU-kylaren lite granna så att de kanske skulle kunna få lite mer tryck på kylaren. Verkar ha blivit mycket bättre. Efter en kvarts spel så var den bara uppe strax över 80 grader. Och då provade jag att öka på grafikinställningarna lite mer också.

Något konstigt dock tycker jag att mitt förra test med ett vikt papper med tejp runt klämt mellan kylare och chassi inte gav liknande resultat.

Här på länken under kan ni iaf kika på bilderna om ni vill. Visst ser det lite konstigt och ojämnt ut med pastan ändå? Verkar ha slutat med att ha på ganska flödigt förra gången och provade samma sak nu som ni ser, en sträng längs hela CPUn. Tog Arctic MX4 nu. Men troligen är det nog böjandet av armarna som gjorde skillnaden.

Nu ska jag prova lite underklockning nästa. Och sen fundera lite hur mycket dessa timmar av spelande med CPUn på 99 grader har förkortat livstiden på denna

https://drive.google.com/drive/folders/1-DtK2uZpjmbOWneljtKeq...

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Eftersom där finns flera separata heatpipes så vore det ju väldigt osannolikt att alla skulle vara defekta, och IHS har du ju inte heller så där föll dom teorierna.
Men med tanke på att det hjälpte att böja armarna så kan det vara så att dom lyckats böja heatpipesen lite när dom flyttat kylaren så att när man skruvar fast kylaren så lyfter det andra änden så kylplattan inte längre ligger emot cpun ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Eftersom där finns flera separata heatpipes så vore det ju väldigt osannolikt att alla skulle vara defekta, och IHS har du ju inte heller så där föll dom teorierna.
Men med tanke på att det hjälpte att böja armarna så kan det vara så att dom lyckats böja heatpipesen lite när dom flyttat kylaren så att när man skruvar fast kylaren så lyfter det andra änden så kylplattan inte längre ligger emot cpun ordentligt.

Det låter som en väkdigt rimlig förklaring!
Provade ett kort spel igår med 0.075mv undervolt och kom ändå upp tiil 93c som högst. Så ännu är det alldeles för mycket även om det blivit lite bättre.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det låter som en väkdigt rimlig förklaring!
Provade ett kort spel igår med 0.075mv undervolt och kom ändå upp tiil 93c som högst. Så ännu är det alldeles för mycket även om det blivit lite bättre.

När jag har skruvat i laptop och bytt pasta så brukar jag testa att lägga på kylaren utan pasta och se om det känns som att fläkten tar i någonstans så att den lyfter kylplattan, jag brukar oftast böja till heatpipen så att jag känner att kylplattan lägger sig rätt men fläkten inte ligger emot som den ska och där efter justera tills jag blir nöjd med känslan att plattan hamnar på plats men fläkten har en hårsmån glapp så jag vet att den inte lyfter plattan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@FaniSkogen:
Fläktarna ser ganska dammiga ut, så har du kontrollerat mellan dem och och kylflänsen?
Det kan samlas en dammkudde där vilken kan hindra luftflödet ganska ordentligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Vila i frid

Undersidan på IHS'en verkar konkav, dvs buktar inåt. Det är mer pasta på mitten av cpun (och IHS) än på kanterna.

Permalänk
Skrivet av Mac83:

När jag har skruvat i laptop och bytt pasta så brukar jag testa att lägga på kylaren utan pasta och se om det känns som att fläkten tar i någonstans så att den lyfter kylplattan, jag brukar oftast böja till heatpipen så att jag känner att kylplattan lägger sig rätt men fläkten inte ligger emot som den ska och där efter justera tills jag blir nöjd med känslan att plattan hamnar på plats men fläkten har en hårsmån glapp så jag vet att den inte lyfter plattan.

För mig så sitter inte fläkten och heatpipsen ihop utan är som två delar som lägger sig mot varandra med lite tejp uppepå. Testade ikväll att kontrollera det här men kändes som att det låg OK. Men helt klart svårt att se och känna att den verkligen ligger rätt. Böjde till det hela lite så att heatpipsen pekade lite uppåt för att utesluta att de lyfter upp kylplattan.
Trodde att det hela hade blivit lite bättre här, men kärnorna har varit uppe på 91,93,96 och 98. Två stycken har då throttlat. Klar förbättring, men något är fortfarande riktigt galet då jag förut som sagt legat strax över 70. Med det ursprungliga moderkortet.

Hade ju väldigt gärna haft kvar det odugliga wifikortet och fortsatt köra med USB-wifikort istället för det här

Skrivet av Belzader:

@FaniSkogen:
Fläktarna ser ganska dammiga ut, så har du kontrollerat mellan dem och och kylflänsen?
Det kan samlas en dammkudde där vilken kan hindra luftflödet ganska ordentligt.

De är urblåsta med tryckluft flera gånger. Varje gång jag tar isär den så är fläkten och flänsen i två delar så inget damm där mellan. Men tack för tipset!

Skrivet av hasenfrasen:

Undersidan på IHS'en verkar konkav, dvs buktar inåt. Det är mer pasta på mitten av cpun (och IHS) än på kanterna.

Ja det såg nästan så ut ja. Går det att åtgärda? Kan de skapa de här extrema temperaturerna?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Vila i frid

Lägg kylaren på en glasskiva som du tejpat fast ett 600 slippapper på och snurra runt IHS på slippappret medans du trycker lägg på mitten av kylarens ovansida. Det märks direkt om den är plan eller inte.

Permalänk
Medlem

Vill du testa heatpipesen så är det enkelt för att se om det kanske bara är en av dom som är riktig.
Ta en tändare och värm lite i ena änden av en heatpipe och känn på andra änden, den ska bli varm på bara någon sekund om den funkar som den ska.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du bör kontrollera fläktkurvan, även om den verkar blåsa varm luft, är det inte säkert att den snurrar på för fullt.
Min ASUS tyckte 2 grader under "throttle trigger" var ett utmärkt värde för att börja snurra fullt, även om den blåste varm luft på lägre temperaturer, så var det inte tillräckligt.
Justering av denna har gjort mer än 10 grader i vissa spel.

Endel övervakningsprogram såsom msi afterburner, har funktioner som kan påverka voltvärden beroende på inställningar utan att man reflekterar över det.

Denna cpu har ingen IHS, du monterar värmespridaren(kylaren) direkt på cpu:s chip.