Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Klassisk NES-kontroller blir datormus

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Klassisk NES-kontroller blir datormus

Med svensk design får Nintendos klassiska 8-bitars spelkonsol NES nytt liv genom det trådlösa pekdonet 8bitdo N30.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

Oväntat billig, vill ha!

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vÄxjÖ
Registrerad
Dec 2008

Hemsk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Världens mest oergonomiska obekväma otäcka kontroller är kanske inte den bästa utgångspunkten för designen av en mus, men jag tillhör förstås inte målgruppen.

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Måste vara vidrig att använda, lär ju inte sitta bra i handen. Men på något sätt så vill jag ändå ha den

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008

UPP UPP NER NER VÄNSTER HÖGER VÄNSTER HÖGER B A... oh noes var är START?!!!11Oneone

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Kul grej, men ser inte ut som något jag skulle vilja använda.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Med tanke på priset lär det inte vara speciellt bra material i den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2004

Kan inte för mitt liv förstå hur någon skulle lägga pengar för att använda en obekvämare mus än något annat på marknaden.

Sen diggar jag dock designen, och att köpa den för att ha på en retrohylla någonstans - absolut! Men att använda som pekdon? Inte ens om jag fick den gratis.

Hade varit häftigare om de lyckats få till en mer ergonomisk funktion och samtidigt få till NES-looken. Då hade jag verkligen varit imponerad och lagt mer än ca 300kr.

System: i5 6600K @ 4.5Ghz, 16GB RAM, GTX 1080 TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Batteritiden är ju fantastiskt bra! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 650W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Logitech G900 Chaos Spectrum | Steelseries Arctis 7 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Viochee:

Med tanke på priset lär det inte vara speciellt bra material i den

Vet inget om musen men har varit grymt imponerad av bygg kavliteten på deras andra kontroller med tanke på vad dom kostar.

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Joppis:

UPP UPP NER NER VÄNSTER HÖGER VÄNSTER HÖGER B A... oh noes var är START?!!!11Oneone

Precis. Saknar start och paus-knapparna. 😂

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Helt meningslös, hade gissat på aprilskämt.

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair h115i RGB Platinum Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI Geforce RTX 2080 Duke OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jan 2009

Får ju inte glömma att det faktiskt fanns en officiell mus till SNES så det är ju bara rätt att det kommer en inspirerad av NES också Fast det borde ju göras en som man faktiskt kan koppla till NES:et...

Det enda spelet som jag kan minnas att jag har spelat med den musen är "Mario paint"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sv
Registrerad
Apr 2002

Måste vara något form av skämt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Det va Famikon som släpptes 1983 inte nes.

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Ergonomin påminner lite om musen till Amiga 500. Skön? Nej. Snygg? Dieter Rams hade önskat att han designat den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av mill:

Ergonomin påminner lite om musen till Amiga 500. Skön? Nej. Snygg? Dieter Rams hade önskat att han designat den.

http://www.bambi-amiga.co.uk/amigahistory/items/amigamouse1.jpg

Har mest minnen av hur frustrerad man var på knapparna hos den när dendär lilla metallbiten försvann eller gick sönder och knapparna plötsligt slutade att fungera...

Daisy, Daisy...
Three is the magic number
yes it is its a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av SexMachine:

Det va Famikon som släpptes 1983 inte nes.

NESligt nog så hette den Famicom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av ztenlund:

NESligt nog så hette den Famicom.

C finns inte i japanska och M inte som separat bokstav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av SexMachine:

Kapkon?

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Joppis:

Kapukon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av SexMachine:

Famicom är en ihopdragning av Family Computer som står på konsollerna med västerländska bokstäver. På japanska SNES står det till och med Super Famicom...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Lite sugen faktiskt. Tror dock inte den blir så bra att använda i verkligheten så det är utseendet som är det som lockar mig. Antingen har de en helt annan typ av knappar än kontrollen eller så kommer de att vara extremt jobbiga att använda. Kontrollens svampiga A och B har inget klick och hade blivit problematiska. Sen gillar jag inte touchplatta istället för hjulet, jag har kört ARC-mouse med flera och det funkar hjälpligt men är inte alls lika bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Den här kan nog slå Apples gamla puck-mus som mest obekväma att använda.

Skrivet av Lonefox:

Precis. Saknar start och paus-knapparna. 😂

Start och Select för hvete. Pausade gjorde man oftast med Start (vilket var skälet till att kontroller med "slow motion" implementerade detta som att kontrollen tryckte snabbt på Start, vilket såg lite kul ut i spel som Zelda där det öppnade menyn).

Skrivet av Firanthir:

Får ju inte glömma att det faktiskt fanns en officiell mus till SNES så det är ju bara rätt att det kommer en inspirerad av NES också Fast det borde ju göras en som man faktiskt kan koppla till NES:et...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/SNES-Mouse-and-Pad.jpg

Det enda spelet som jag kan minnas att jag har spelat med den musen är "Mario paint"

Det uppenbara spelet att lägga till mus-stöd för hade annars varit SimCity, men av någon anledning brydde sig aldrig Nintendo om att göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av mpat:

Den här kan nog slå Apples gamla puck-mus som mest obekväma att använda.

Nej nej nej. Puckmusen var horribel på alla sätt och vis. Framför allt för att den var helt rund och man därför inte hade någon aning om vilken riktning som var vilken utan att titta på vart sladden kom ut. En musknapp var förstås ingen höjdare heller.

Citat:

Start och Select för hvete. Pausade gjorde man oftast med Start (vilket var skälet till att kontroller med "slow motion" implementerade detta som att kontrollen tryckte snabbt på Start, vilket såg lite kul ut i spel som Zelda där det öppnade menyn).

Det uppenbara spelet att lägga till mus-stöd för hade annars varit SimCity, men av någon anledning brydde sig aldrig Nintendo om att göra det.

Yes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Så ena riktningen på styrkorset är "framåt" och motsatt riktning är "uppåt", hur tänkte de då?

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av snajk:

Nej nej nej. Puckmusen var horribel på alla sätt och vis. Framför allt för att den var helt rund och man därför inte hade någon aning om vilken riktning som var vilken utan att titta på vart sladden kom ut. En musknapp var förstås ingen höjdare heller.
Yes.

Inte alls, den var perfekt att skjuta prick på...

Daisy, Daisy...
Three is the magic number
yes it is its a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Okt 2003

Jag kunde inte låta bli att slå till, man kunde dessutom köpa en matchande musmatta för 99 cent. Förväntar mig inget mästerverk, men åtminstone något hyfsat. Man kanske till och med kan få den att kommunicera med deras receivers? Och hoppas förresten att dongeln INTE är USB C, för det har jag inte.

Dator: ja
Tillbehör: ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige / Stockholm
Registrerad
Nov 2006

Kanske kan extraknäcka som handkontroll för enhänta?

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!