Telias TV4-förvärv får grönt ljus av EU – mot regeringens vilja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla vet att de har streamingtjänster. Totalt meningslösa sådanna. TV4 faller utan tvekan i kategorin gammelmedia och kommer att fullständigt dö och ersättas av Amazon Prime, Netflix med flera. Bonnier vet att deras gammelmediabolag kommer att gå under och man vill göra sig av med skräpbolaget TV4. Se Metro och kvällstidningarna som exempel. Gammelmedia är totalt döende och oefterfrågad. Staten ger hjärt och lung-räddning till dessa dinosaurier med press-stödet, även detta ok kostar oss skatteslavar miljarder varje år.

Ingen är så dum att investera i gammelmedia idag! Staten, via Telia är dock villiga att baila ut previligerade Bonnier ur denna härdsmälta och som jag skrev tidigare kasta sig på handgranaten. Skattebetalaren tar notan, och Bonnier blir av med den tickande bomben mot över 10 miljarder.

Eftersom staten sedan länge avsagt sig sin plats i styrelsen har de knappt ens varit inblandade i det här uppköpet. De har snarare varit emot, men maktlösa. Telia är ute efter att äga eget innehåll, inte "baila ut" en dålig business.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man kan ju antingen se det här som ett bevis på att staten inte längre kontrollerar telia, att telia gör något de anser är ekonomiskt bra för dem (de vill växa som mediakoncern) som då deras storägare inte gillar men inte kan stoppa.

Eller så kan man vara konspiratorisk och gå igång och hävda att staten säger en sak utåt men gör något annat i skuggorna...

----

Gillar inte att en mediakoncern både är internetlevernatör och mediaproducent, bara att titta på USA varför det är dåligt, nu kan man ju tillägga att vi, Sverige och EU, har en bättre fokus på kosumenters rättigheter än USA.

Detta är ett superhett ämne i branschen, andra mediahus i sverige tittar också på att slå sig ihop med distrubitörer. Det ser även ut så i många andra länder. Föredetta MTG/Viasat var ju på väg att slå ihop med TDC t ex, vilket i princip är väl danska motsvarigheten till telia.

Skrivet av Zipparn:

Alla vet att de har streamingtjänster. Totalt meningslösa sådanna. TV4 faller utan tvekan i kategorin gammelmedia och kommer att fullständigt dö och ersättas av Amazon Prime, Netflix med flera. Bonnier vet att deras gammelmediabolag kommer att gå under och man vill göra sig av med skräpbolaget TV4. Se Metro och kvällstidningarna som exempel. Gammelmedia är totalt döende och oefterfrågad. Staten ger hjärt och lung-räddning till dessa dinosaurier med press-stödet, även detta ok kostar oss skatteslavar miljarder varje år.

Ingen är så dum att investera i gammelmedia idag! Staten, via Telia är dock villiga att baila ut previligerade Bonnier ur denna härdsmälta och som jag skrev tidigare kasta sig på handgranaten. Skattebetalaren tar notan, och Bonnier blir av med den tickande bomben mot över 10 miljarder.

TV4 går fortfarande bra och har bra tittarsiffror. Så länge inte Amazon eller Netflix ska börja med svensk mys TV så kan dom fylla den funktionen i fred. Ser dock inte lika bra ut för de övriga delarna i bonnier broadcast.

Gammelmedia är inte död, och kommer antagligen inte göra det heller. Det gäller dock att anpassa sig efter en nya marknaden. Det finns t ex en anledning varför man slåss så hårt om t ex sporträttigheter nu för tiden; för att det är något som fortfarande växer till skillnad från mycket annat traditionella broadcast hus sysslat med tidigare. Sen är det lite ointressant hur det sedan hammnar hos komsumentet, det bästa är helt enkelt att trycka det i så många kanaler som möjligt istället för att dödförklara något i förtid. Vi har även dokusåpor och studio produktioner osv som fortfarande konsumeras flitigt i sverige osv osv.

Sen är jag rätt glad att det lever kvar, visst det finns mycket dåligt hos många av dessa bolag. Men konstigt nog så är det inte dessa "opartiska" nya kanaler som kommer med riktig grävande journalistik, utan även om det är en lägre procent av innehållet som ugör den, så kommer det mesta bra ur den kategorin från t ex SVT (uppdrag granskning) och till och med Aftonbladet gör kartläggningar och avslöjningar som är minst lika obekväna som den "sanning" går i eko bland andra kanaler där man oftast bara återberättar någons annans arbete när det kommer till detta område.

Permalänk
Medlem

Man borde verkligen diskutera huruvida det är rimligt att staten finansierar public service samt äger delar av tv4. Undra om styrelsen till Telia vill göra två flugor i en smäll med affären och inte bara köpa tv4 utan också bli av med staten som ägare. Då dem inte har den ideologiska uppfattningen att staten ska äga företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Definiera sociala medier? De flesta jag sett inkluderar alla dina exempel https://www.researchgate.net/publication/283073224_Measuring_...

För mig är Sociala medier - Twitter, Facebook, Instagram etc. Jag kan förstå varför Forum/Youtube/Twitch kan klassiferas som sociala medier. Jag börjar bli gammal helt enkelt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Hur mycket av Telias aktier äger staten (alltså vi medborgare i slutändan) och hur stort inflytande har staten på hur Telia arbetar och gör affärer? Och om nu Telia köper TV4-gruppen, varför skulle det vara så extremt mycket sämre än om till exempel Tre eller Telenor skulle gjort det?

Hatet mot Telia syns ju väldigt väl från en viss grupp användare här oavsett vad det handlar om, det liknar hatet mot muslimer i samhället just nu.

Tycker det är lite märkligt att man klagar över statens inflytande, när staten inte vill att affären skall gå igenom, och ändå inte lyckats stoppa affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du har missat att både TV4 och C More har streamingtjänster?

Ja för de kommer att stå sig jättebra mot HBO, Netflix, Disney, Amazon och Hulu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja för de kommer att stå sig jättebra mot HBO, Netflix, Disney, Amazon och Hulu.

Ser inte var jag påstod det. Du skrev att linjär TV inte är framtiden, det var det jag svarade på.

Sen tror jag definitivt det finns en marknad för TV4s innehåll. De går som tåget. Jag håller med om att Bonde söker fru etc är skitprogram, men svenska folket verkar älska skiten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Regeringen har nog inget emot att ha full kontroll på tidningar, radio och tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja för de kommer att stå sig jättebra mot HBO, Netflix, Disney, Amazon och Hulu.

Sett till att de alla är amerikanska bolag, ja. Vi börjar se en oro och motreaktion mot deras dominans i EU. Den allt mer fientliga inriktningen mot EU från styrande i USA hjälper dem inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Regeringen har nog inget emot att ha full kontroll på tidningar, radio och tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Har någon det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Känns det inte skönt att betala 1347:- i år för något man inte använt på åratal?

Helt sjukt.

är de en fast summa som vi alla betalar eller är den summan baserad på en månads/årslön ??

om jag då skulle betalar 1347:- per år så innebär det att 2 gånger i veckan när jag sitter i bilen från Falun till Stockholm lyssnar på P3.

det är ungefär 18.7:- per lyssning. eller 2.33:- per timme. väldigt grov uppskattning på hur mycket / lite jag lyssnar på radion.
ibland kör jag inte radion alls på vägen hem men kör SR´s App i telefonen å lyssnar på P3 Dokumentär, de programmen uppskattar jag faktiskt, endel är riktigt bra å lyssna på vägen hem från sthlm.

TV nää de är mest Netflix eller liknade streaming lösning, å tittar jag å min sambo på TV så är de inte på SVT iaf.
så de är radion å deras radio app jag nyttjar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Sen tror jag definitivt det finns en marknad för TV4s innehåll. De går som tåget. Jag håller med om att Bonde söker fru etc är skitprogram, men svenska folket verkar älska skiten.

Ja, man ska inte underskatta hur mycket folk vill se den skiten.

TV4 har ju ändå anpassat sig till nutiden, jag har inte haft antenn-kabel inkopplad på många år (och sist jag provade den verkar det som det blivit fel på antennen med) så fick ta en titt på deras app när flickvännen började efterfråga nyhetsmorgon och bingolotto och det går ju alldeles utmärkt att streama live. Vet inte hur det är med hela utbudet dock, men hon har varit nöjd med vad man kan se

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

är de en fast summa som vi alla betalar eller är den summan baserad på en månads/årslön ??

om jag då skulle betalar 1347:- per år så innebär det att 2 gånger i veckan när jag sitter i bilen från Falun till Stockholm lyssnar på P3.

det är ungefär 18.7:- per lyssning. eller 2.33:- per timme. väldigt grov uppskattning på hur mycket / lite jag lyssnar på radion.
ibland kör jag inte radion alls på vägen hem men kör SR´s App i telefonen å lyssnar på P3 Dokumentär, de programmen uppskattar jag faktiskt, endel är riktigt bra å lyssna på vägen hem från sthlm.

TV nää de är mest Netflix eller liknade streaming lösning, å tittar jag å min sambo på TV så är de inte på SVT iaf.
så de är radion å deras radio app jag nyttjar.

Det är maxbeloppet/person, vilket du kommer upp i såvida du inte har en väldigt låg inkomst. Annars är det 1% har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Många politiker har väl redan gått ut med att de kommer kräva att aktieinnehavet säljs av på sikt?

Det vore ju den mest logiska lösningen, något som även går i linje med vad M, SD och L har gjort tidigare med sjukvård, skola och bostäder.
Nu vill dom istället splittra, hm... Kanske det samma om man ser till effekten av det andra, same shit...

För 5-år sedan så ägde även den Finska staten lite mer än 10%, var då näst största ägaren. Idag så äger dom promille, om dom nu inte sålt det sista.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Påstår du att SVT är helt och hållet opartiskt?

Hmm... Hur tänktes här?

Det som @Mithras skriver är att SVT är minst partisk av orsak att dom har regler att följa.

Du får gärna tala om ett media som är mindre partiskt?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Allt EU har gjort är att godkänna köpet enligt de konkurrenslagar som finns. Att staten, som ägare av ~37% i ett aktiebolag, inte gillar köpet har inget med det juridiken kring köpet att göra. Vill staten bestämma fullt ut så ska staten inte äga en minoritet av bolag i privatiserade verksamheter. Det skamliga här är inte att EU blandar sig i europeisk lagstiftning, utan snarare att staten fortfarande äger en del av Telia efter alla dessa år. Sälj skiten och upprätta en ny myndighet som övertar ansvaret av den känsliga infrastrukturen. Televerket 2.0.

Svenska staten har sen affären kom på tal ökat ägandet från 37,3% till 38,4%, slump? Eller...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

För mig är Sociala medier - Twitter, Facebook, Instagram etc. Jag kan förstå varför Forum/Youtube/Twitch kan klassiferas som sociala medier. Jag börjar bli gammal helt enkelt!

Kan då rekommendera TV4 med svensk mys TV

Sorry! Kunde inte låta bli

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Regeringen har nog inget emot att ha full kontroll på tidningar, radio och tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Opositionen har ju uttryckt den önskan ibland, inte regeringen som ju är emot affären.

Edit: Det är av önskan att kunna censurera, sparka den med fel åsikter...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Hur tänktes här?

Det som @Mithras skriver är att SVT är minst partisk av orsak att dom har regler att följa.

Du får gärna tala om ett media som är mindre partiskt?

Simpelt, jag läste hans inlägg och ställde en följdfråga.

Jag vet inte, därav min fråga tidigare i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Hur tänktes här?

Det som @Mithras skriver är att SVT är minst partisk av orsak att dom har regler att följa.

Du får gärna tala om ett media som är mindre partiskt?

Tack för att du förstår vad jag skrev, men jag rekommenderar att inte engagera dig i debatt med någon som @frong. Människor som reagerar med "påstår du att *extrema sidan av ett spektrum*" är fundamentalt oförmögna till att hålla diskussioner, då de helt enkelt inte uppfattar nyanser av grå naturligt, utan allt är bilateralt uppdelat. Svart ellet vitt.

De människorna representeras bäst av denna memen:

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag frågade helt enkelt om du påstod att SVT är opartiskt (imponerande att det verkar vara en såpass het och svår fråga). Nu kan jag helt plötsligt inte "uppfatta nyanser". Hade räckt med att du svara exempelvis "Nej, men det är det mest oberoende mediet vi har".

Hahahahaha. Imponerande straw man. Nä, diskutera gärna inte mer med mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Känns det inte skönt att betala 1347:- i år för något man inte använt på åratal?

Helt sjukt.

Fast "TV-avgiften" betalar inte bara TV, den delas på flera. Vidare så är det inte för att "titta på TV" som du betalar utan för att det ska finnas någon aktör som är så opartisk som möjligt. Företag som driver media- och nyhetshus är just det, företag och har inga direkta krav alls på hur de framställer saker.
Är systemet perfekt? Nej, men det är klart mycket bättre än alternativet skulle jag säga.

Pengarna för att leta upp och rapportera saker måste komma från någonstans oavsett, granskning kostar och när reklam betalar eller du väljer att betala så väljer man logiskt det som passar ens världsbild. Problemet är att du då enbart får just rapporter och nyheter som matchar din inställning, det kan ju låta jätte bra på ytan men de flesta inser att detta kanske inte är optimalt i alla lägen.

Säg att din favoritpolitiker, vem det än är, har gjort något du verkligen, verkligen inte tycker är ok.
Om all media följer enbart din initiala syn så kommer de i första hand kanske inte rapportera det, ingen vill se någon den gillar eller som representerar i dåligt ljus. Om de rapporterar för att de måste så kommer de låtsas som att det inte är så farligt, kanske försöka vrida på det eller prata om något oväsentligt för att mörka.
Om det är pengar som styr från reklam eller tittare som betalar direkt till dig för det du levererar, varför ska du riskera att skjuta bort dem genom att rapportera sådant de kanske inte tycker är bekvämt att höra? Ingen vill få reda på att de gjort ett dåligt val? Om du rapporterar det så går de till någon annan eller så slutar de titta och dina pengar slutar komma in.

Nu låter ju detta helt galet, inte kan detta ske i ett demokratiskt och modernt land?
Men man behöver bara kolla på USA och Fox just nu, Fox är största "nyhetskanalen" i USA [KÄLLA] [KÄLLA 2 (nyare)] men mycket av deras material är enligt dem själva inte nyheter ens [KÄLLA]. Men när du frågar folk vart de får nyheter ifrån så är Fox News ett vanligt svar. “Most Watched, Most Trusted.” är en registrerad slogan men den stämmer till stort, trots att de själva ser mycket av sina program som underhållning.

Så dina 1347:- gör troligen mer nytta, även för dig, än vad du tror.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja du kan ju själv googla lite och se jämförelserna mellan SVT och de hårda reglerna som finns för deras opartiskhet och de "fria" medierna som alltid servar deras ägare. Man måste vara bra dum om man tror att FOX News, BBC, CNN, CNBC m.fl är opartiska eller allmänt bättre än SVT.

BBC är public serivce som betalas av "TV-avgift" och faller nog in under tak som SVT. De andra är företag och har troligen mer skäl att vara partiska ja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kan då rekommendera TV4 med svensk mys TV

Sorry! Kunde inte låta bli

Imao, dör nog hellre!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vem orkar kolla TV med shit reklam. Nöjd med streaming tjänster som netflix/appletv etc.