Permalänk
Medlem

i5 9600 k eller i7 9700k

vad hade ni väljd mellan i5 9600 och i7 9700?`

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte fatta beslut utan något som helst underlag. Beskriv dina förutsättningar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ska du använda en webbläsare för att handla 2-3 gånger o betala räkningar 1 gång per månad?
Heller ska du spela alla nya spel i 4K och/heller hålla på med massiva mängder med 4K video editing/Editera enorma bilder/osv?

Skillnaden på en rekommendation är milsvida mellan dom två användningsområdena.

Men lite snabbt så är jag i samma fundering nu 9600K vs 9700k!
Vad jag har kommit fram till är (som det varit sedan före 2500K tiden runt 2011) att man får inte så mycket mer prestanda i det mesta för dom extra pengarna mellan i5 o i7.
Och jag var nästan inställd på en 9600K tills jag läste detta.
Sammanfattande tankar kring trådskalning i Red Dead Redemption 2

Med facit i hand tycks Red Dead Redemption 2 vilja ha någonstans mellan sex och åtta tillgängliga processortrådar för att rulla helt felfritt. Anledningen varför vi skriver "någonstans mellan" är för att vi även stötte på vissa mindre problem ihop med den sexkärniga modellen Core i5-8600K, där denna under ett fåtal fall kunde uppvisa liknande fryssymptom som den fyrkärniga Core i3-8350K.
https://www.sweclockers.com/test/28516-snabbtest-red-dead-red...

Min gissning är att detta kommer att börja hända med fler o fler spel då ps4/xbone har 8kärniga cpu som i stort sett måste utnyttjas väldigt mycket för att hänga med inom spel utvecklingen/grafik/osv.
Vilket mycket troligen kommer att börja märkas med PC portar o då särskilt halvtaskiga/dåliga PC portningar.

Så nu är jag nästan inne på en 9700K istället!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versaci:

vad hade ni väljd mellan i5 9600 och i7 9700?`

Aldrig något utan hyperthreading. Intel lär väl kontra AMD med hyperthreading hos alla cpuer. Svårt att säga när däremot.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Beror väl på vad datorn skall användas till. Men en i5a är rent generellt svår att rekommendera idag. Pratar vi spel så tycker jag att de är ett ganska dåligt val. i7-9700K är förvisso mer lik en i5 egentligen, men den har iaf 8 kärnor och är ett hyffsat bra val idag. Om ett år... ingen aning. Men jag hade iaf valt i7-9700K alla gånger om de är dessa två man har att gå på.
Om man kan hitta den för snarlikt pris så hade jag hellre valt en i7-8700K.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.