AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Permalänk
Melding Plague

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra det här. Och intressant. Synd att folk inte kan hålla snattran i bakgrunden bara.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bra att ni lade upp den, missade början eftersom jag stod lite för långt från scenen och då var det svårt att höra något.

Riktigt spännande att höra honom!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag gillar den här visionen. Ur det perspektivet blir processorer i HEDT-segmentet helt plötsligt inte alls overkill för konsumenter, utan ju mer kraftfullt ditt PC-nav i hemmet är desto fler enheter kan tilldelas rejäl beräkningskraft. Gillart!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska vara ärlig, merparten av hans tal var inte så jävla upphetsande för mig då jag hört samma narrativ om och om igen från AMD. Men när han kom till delen om framtiden för den stationära datorn var det att till och med jag fick rysningar. Hade faktiskt ingen aning om vad han skulle presentera för vision då han tvärvägrade säga något om sitt tal trots att vi umgicks både kvällen innan och under stora delar av vår 20-årsfest.

Håller med @loevet, gillar verkligen det här! Vi kör en Throwback Thursday november år 2029 och ser hur nära eller långt bort han kom.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

@Jacob: Nämnde han inte om hur stationära datorer kommer att se ut om 10 år ? om stationära datorena i framtiden kommer att ha inbyggda modem och inbyggd router samt snabbare processorer och bättre grafik?

justering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataputte:

@Jacob: Nämnde han inte om hur stationära datorer kommer att se ut om 10 år ? om stationära datorena i framtiden kommer att ha inbyggda modem och inbyggd router samt snabbare processorer och bättre grafik?

Inbygda modem behövs nog inte om 10 år, och "inbygt fällan" vad gäller dessa saker har man redan gått ner i och gått ifrån.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det fanns nåt där som gjorde det..

Grymt att ni lyckads få dit honom

Måste bara gilla att han kör detta med två jättegranater till höger...
(Inget jag såg i lördags)

Visa signatur
Permalänk
Bussovi_ by XHI

@serverfel:

Blev tyvärr så när man inte hörde vad han sa. Man var tvungen att stå nära scenen/högtalarna för att höra någonting. Inte det optimala ljudet i den lokalen, tyvärr.

Jag kikade på hans tal igår och man hörde vad han sa trots att Gurra fick höja gainen vilket fångade upp allas prat i bakgrunden. Men ja, om något sådant här anordnas i framtiden så får man helt klart ordna ljudet bättre och/eller skaffa bättre lokal (även om Skyddsrummet var riktigt häftigt!)

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Hedersmedlem

Joe Macri du är breath taking! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Wow, vilket tal! Mycket underhållande och spännande!!

Permalänk
Medlem

Killen är rätt smart måste jag säga, han har ett sätt som får med sig publiken med , säger bara se och lär

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att ge den en engelsk titel så fler kan ta del av den

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att få se video från frågestunden om det spelades in

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant tyckte jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Inte så mycket snack om "the future is fusion"?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Noob I am:

Kan vara bra att ge den en engelsk titel så fler kan ta del av den

Om YT löser sin magi ska titeln översättas till engelska om du har ett annat språk inställt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nä, jag tror han har helt fel!

Utvecklingen går mot streamingbaserade spel, molntjänster, datorn hemma kommer bli en "klient", vem kommer behöva ha en stor kraftfull burk? Tv'n ersätter gamingskärmarna, fjärrkontroll i stället för konsoll, kanske konsoll och dator blir ett, samt hänger bakom tv'n, röst styrt, inbyggt i väggen. Högtalare i taket.

Permalänk

Jag tror inte att kvantdatorer är speciellt användbara. Det enda som dom gör är att myndigheter kan knäcka kryptering. Kanske bäst att dom inte uppfinns.

Vad gäller desktop datorer skulle jag vilja lägre TDP, mindre energiförbrukning, lägre värmeutveckling, lättare att kyla, samt att mikrokod, firmware och UEFI blir mer öppet. Skulle även vilja se att grafikkorten blev mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Vad gäller desktop datorer skulle jag vilja lägre TDP, mindre energiförbrukning, lägre värmeutveckling, lättare att kyla, Skulle även vilja se att grafikkorten blev mindre.

Både Intel och AMD har modeller med lägre TDP
Ryzen 7 2700e 45w tdp https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4981124
Intel i9 9900t 35w tdp https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139705

Så det är bara att välja någon sådan om det är en prio för dig.
Men stora fördelen med desktop är ju att man inte blir begränsad av just TDP och därför kan få extra prestanda så de flesta som kikar på desktop lär inte vilja offra prestanda för att få lägre TDP.

Har du tur kommer AMD eller Nvidia med något nytt r9 nano kort nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag tror inte att kvantdatorer är speciellt användbara. Det enda som dom gör är att myndigheter kan knäcka kryptering. Kanske bäst att dom inte uppfinns.

Vad gäller desktop datorer skulle jag vilja lägre TDP, mindre energiförbrukning, lägre värmeutveckling, lättare att kyla, samt att mikrokod, firmware och UEFI blir mer öppet. Skulle även vilja se att grafikkorten blev mindre.

Det företag som går ut med sin mikrokod och firmware som open-source bojkottar jag omedelbart. Vilket episkt säkerhetshål man öppnar för.

Open-source är inte säkrare per automatik, har aldrig varit, lär aldrig bli.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ska vara ärlig, merparten av hans tal var inte så jävla upphetsande för mig då jag hört samma narrativ om och om igen från AMD. Men när han kom till delen om framtiden för den stationära datorn var det att till och med jag fick rysningar. Hade faktiskt ingen aning om vad han skulle presentera för vision då han tvärvägrade säga något om sitt tal trots att vi umgicks både kvällen innan och under stora delar av vår 20-årsfest.

Håller med @loevet, gillar verkligen det här! Vi kör en Throwback Thursday november år 2029 och ser hur nära eller långt bort han kom.

Jag höll ett föredrag om datorutvecklingen H83 (PC(IBM)-vågens startår), hur nära "sanninngen" tror du att jag var? Lite synd att inte manuset är sparat, hade varit kul med jämförelsen - hur det blivit;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det var helt klart en intressant framtidsvision för desktops.
Jag har väl tassat lite kring det där området att ha en enhet som kan sköta flera grejer samtidigt.

Men jag vill ha ner strömförbrukningen i viloläge på desktops. By a lot ;).
Säg att en desktop drar 50W när den inte används. Det är väl i de trakterna förbrukningen ligger.
Det är 1,2 kilowattimmar per dygn. Jag tycker det blir för mycket och känns väldans slösigt.

Det borde vara möjligt att få ner förbrukningen ner mot 10-15W när belastningen är nära noll. Tänker jag mig iaf. På en sådan nivå är jag mycket bekvämare att ha igång en "main station" alltid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det var helt klart en intressant framtidsvision för desktops.
Jag har väl tassat lite kring det där området att ha en enhet som kan sköta flera grejer samtidigt.

Men jag vill ha ner strömförbrukningen i viloläge på desktops. By a lot ;).
Säg att en desktop drar 50W när den inte används. Det är väl i de trakterna förbrukningen ligger.
Det är 1,2 kilowattimmar per dygn. Jag tycker det blir för mycket och känns väldans slösigt.

Det borde vara möjligt att få ner förbrukningen ner mot 10-15W när belastningen är nära noll. Tänker jag mig iaf. På en sådan nivå är jag mycket bekvämare att ha igång en "main station" alltid.

50W ?!
Min relativt nya speldator (i5 8600, gtx1080) ligger o puttrar runt 100-120w (mätt vid vägguttaget) i idle, och det är med speedstep och allt vad det heter igång :I

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lap87:

50W ?!
Min relativt nya speldator (i5 8600, gtx1080) ligger o puttrar runt 100-120w (mätt vid vägguttaget) i idle, och det är med speedstep och allt vad det heter igång :I

Det där med att mäta effektförbrukning är lite lurigt. Nu vet jag inte riktigt vad du har för mätare hemma. Men enklare effektmätare som man sticker i uttaget visar ofta ganska fel på laster vars effektförbrukning varierar med korta intervall och/eller fasförskjuter.
Datorer gör både och.

Jag har själv gått på niten att bara köpa en elmätare på måfå. Den gav mig märkliga värden för bland annat datorn så den finns inte mer ;). Har inte skaffat någon ny sedan dess, men har läst i forumet att bland annat clas ohlssons cotech verkar vara lämplig för dessa mätningar trots sitt ringa pris.
#16448352 (tackar @xxargs).

Siffran 50W hämtade jag från en av sweclockers senaste tester av processorer där systemen drar mellan 40 och 65 watt idle:
https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nice! Cred till er på SweC som får ett sånt tungt namn och intressant föreläsare! ÄlskarT!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sen har vi ju robotar som kan utföra "mentalt" krävande arbeten genom hemmaservern. Ger små robotar mer hjärna än de har plats med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapidact:

Nä, jag tror han har helt fel!

Utvecklingen går mot streamingbaserade spel, molntjänster, datorn hemma kommer bli en "klient", vem kommer behöva ha en stor kraftfull burk? Tv'n ersätter gamingskärmarna, fjärrkontroll i stället för konsoll, kanske konsoll och dator blir ett, samt hänger bakom tv'n, röst styrt, inbyggt i väggen. Högtalare i taket.

Detta snack har jag hört redan när ADSL började dyka upp. Datorerna hemmavid skulle bara tanka hem allt från windows, office och spel och man skulle bara betala en avgift varje månad för att få tillgång till allt.
Tror tyvärr vi är en bit ifrån även om många nu bytt till fiber och tror inte Stadia kommer ändra på detta heller, men ge mig gärna fel och överraska mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10