Permalänk
Medlem

HDMI 1.4 till HDMI 2.0?

Tjena,

Jag har precis fått hem en ny tv (Sony 65XF9005) och gått upp från 1080 till 4k. Till TVn har jag just nu en soundbar samt en Nvidia Shield TV.

Tidigare har jag kopplat på detta vis: Shield -HDMI-> Soundbar -HDMI-> TV (ARC). Dock har min soundbar (Bowers & Wilkins Panorama 2) endast HDMI 1.4 och 4k verkar inte gilla det. Jag får alternativet för 4k 30hz men det ville inte funka.

Finns det någon adapter för att lösa detta problem så jag kan koppla som jag tidigare gjort när TVn var 1080?

Nu fick jag istället koppla såhär: Shield -HDMI-> TV (Port 2) + Soundbar -HDMI-> TV (Port 3, ARC). När det är kopplat på detta vis funkar 4k 60hz utan problem, dock får jag då problem med soundbaren. Soundbaren funkade till en början när det var kopplat på detta vis, men slutade ge ifrån sig ljud efter att jag startat om TVn. Jag misstänker att det kan vara efter att jag ställt in "Enhanced format" för HDMI-portarna 2&3 på TVn. Port 3 är ARC och det är alltså där soundbaren sitter, port 2 sitter Shield i. Efter att den slutat funka gjorde jag en fabriksåterställning efter att ha försökt, vad som kändes som, allt annat. Efter fabriksåterställning fungerade soundbaren igen, för att åter sluta ett tag (omstart igen tror jag) senare då jag dragit på "Enhanced format" igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, slutade med att jag köpte en ny förstärkare istället med 2.0 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hade samma problem, slutade med att jag köpte en ny förstärkare istället med 2.0 istället.

Men, även om jag inte kan koppla som förut bör väl ändå soundbaren funka och ge ljud? Jag förstår inte varför den slutar ge ifrån sig ljud. TVn känner igen att den är inkopplad som ett ljudsystem, men jag verkar behöva fabriksåterställa för att få ut ljud igen... Idéer?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet många gånger förr finns det inga TV med HDMI-versioner eller förstärkare med HDMI-versioner. Och så vidare. Handlar alltid om funktioner.

Vad som däremot finns är HDCP där man kan tala om versioner, oftast 1.4 och 2.2 samt andra kompatibilitetsproblem runt produkter relaterade till EDID, handskakningar och bandbredd – plus alla andra produktrelaterade kompatibilitetsproblem.

Så vad reglaget gör är att de ändrar hur TV:n identifierar sig för HDMI-enheter. Enhanched-läget gör att TV:n talar om via HDMI-anslutningen att den klarar 18 Gbps, 600 MHz, HDCP 2.2 och sisådär motsvarande ett par A4-sidor med metadata om moderna funktioner.

Moderna funktioner som kommit till kanske flera år efter den gamla prylen, soundbaren, digitalboxen, eller vad det nu är. Gamla prylar som inte vet hur den ska hantera informationen och därför inte kan eller vill skicka bilda och ljud.

Standard-läget går därför ned och skickar äldre information. 9 Gbps, 300 MHz, HDCP 1.4 och så vidare, för att minska risken att den gamla prylen låser sig.

Permalänk
Medlem

Det sas i någon av de andra TV-trådarna att XF9005 är strulig med ARC.
Har du uppdaterat allt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet många gånger förr finns det inga TV med HDMI-versioner eller förstärkare med HDMI-versioner. Och så vidare. Handlar alltid om funktioner.

Vad som däremot finns är HDCP där man kan tala om versioner, oftast 1.4 och 2.2 samt andra kompatibilitetsproblem runt produkter relaterade till EDID, handskakningar och bandbredd – plus alla andra produktrelaterade kompatibilitetsproblem.

Så vad reglaget gör är att de ändrar hur TV:n identifierar sig för HDMI-enheter. Enhanched-läget gör att TV:n talar om via HDMI-anslutningen att den klarar 18 Gbps, 600 MHz, HDCP 2.2 och sisådär motsvarande ett par A4-sidor med metadata om moderna funktioner.

Moderna funktioner som kommit till kanske flera år efter den gamla prylen, soundbaren, digitalboxen, eller vad det nu är. Gamla prylar som inte vet hur den ska hantera informationen och därför inte kan eller vill skicka bilda och ljud.

Standard-läget går därför ned och skickar äldre information. 9 Gbps, 300 MHz, HDCP 1.4 och så vidare, för att minska risken att den gamla prylen låser sig.

Det minns jag att jag läst ett antal gånger ja, haha. Antar då att man inte kan fixa det med någon smart konverter?

Om jag tolkar dig rätt då kan det alltså vara så att när jag ställer om till "Enhanced" blir soundbaren förvirrad och slutar skicka ut ljud? Smart att inte ha funktionen att sätta på "Enhanced" på enbart port 2 då och inte både 2&3. Går det att koppla på något annat vis?

Skrivet av Json_81:

Det sas i någon av de andra TV-trådarna att XF9005 är strulig med ARC.
Har du uppdaterat allt?

Tänker du på firmware till tvn?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tänker du på firmware till tvn?

Främst, men soundbaren också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@frong: HD Fury har ett antal produkter som kan lösa olika typer av HDCP-problem. Ganska komplexa och lite plastiga men jag har med Integral löst en del HDCP-problem med mera: https://www.hdfury.eu/

Du kan också testa med en ARC extractor som plockar ut ARC-ljudet separat. Finns inbyggt i en del HDMI-Switchar. Till Exempel HD Fury Diva ovan. Finns enklare och billigare (men ofta otestade) produkter som gör motsvarande.

Permalänk
Medlem

@frong jag kör samma tv med optisk kabel mellan förstärkare och tv. Fungerar utan problem, kanske en alternativ lösning?

Permalänk
Medlem

@frong:

Som flera har skrivit skulle jag uppdatera TV till senaste versionen via USB som ska fixa många buggar:

https://www.sony.se/electronics/support/lcd-tvs-android-xf90x...

För det andra skulle jag köra en optisk kabel från TVn till soundbaren, då kommer det funka oavsett vilken version av HDMI du kör

EDIT: Precis som r_b89 säger!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Främst, men soundbaren också.

Det har jag inte gjort, verkar småkrångligt. Skall kika mer på det, tackar.

Skrivet av Laxpudding:

@frong: HD Fury har ett antal produkter som kan lösa olika typer av HDCP-problem. Ganska komplexa och lite plastiga men jag har med Integral löst en del HDCP-problem med mera: https://www.hdfury.eu/

Du kan också testa med en ARC extractor som plockar ut ARC-ljudet separat. Finns inbyggt i en del HDMI-Switchar. Till Exempel HD Fury Diva ovan. Finns enklare och billigare (men ofta otestade) produkter som gör motsvarande.

Det var en djungel av produkter, skall försöka se vad som kan hjälpa. Är det Integral som kan vara rätt i så fall?

Edit: Försöker med optisk istället, hoppas på att det funkar Tack.

Skrivet av r_b89:

@frong jag kör samma tv med optisk kabel mellan förstärkare och tv. Fungerar utan problem, kanske en alternativ lösning?

Det lär ju faktiskt vara den enklaste lösningen! Får nog bli så, tack.

Skrivet av joeldeluxe:

@frong:

Som flera har skrivit skulle jag uppdatera TV till senaste versionen via USB som ska fixa många buggar:

https://www.sony.se/electronics/support/lcd-tvs-android-xf90x...

För det andra skulle jag köra en optisk kabel från TVn till soundbaren, då kommer det funka oavsett vilken version av HDMI du kör

EDIT: Precis som r_b89 säger!

Alright. Skall pröva att uppdatera TVn när jag kommer hem från jobbet, funkar inte det köper jag en optisk kabel så lär det väl funka i vilket fall som helst.

Tack för tipsen alla.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det står ju faktiskt i klartext på länken om uppdatering du fick

Citat:

Löser ljudproblem – via ARC-porten ansluten till din soundbar, A/V-mottagare eller hemmabiosystem – som uppstår när du slår på tv:n från vänteläget

Vet inte varför man ska krångla med att ta den via USB däremot, TV'n kan ju ladda ner det automatiskt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det står ju faktiskt i klartext på länken om uppdatering du fick

Vet inte varför man ska krångla med att ta den via USB däremot, TV'n kan ju ladda ner det automatiskt.

La också märke till den texten, förhoppningsvis kan det faktiskt lösas genom det med lite tur. Annars bör det funka med optisk kabel...

Håller tummarna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Håller med om att optisk ljudkabel kan vara ett alternativ.
Det finns ju vissa begränsningar jämfört med att köra via HDMI, men många gånger kommer man ändå inte att bli begränsad av det med äldre utrustning. Det är enkelt och stabilt, samtidigt betydligt bättre än analogt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Håller med om att optisk ljudkabel kan vara ett alternativ.
Det finns ju vissa begränsningar jämfört med att köra via HDMI, men många gånger kommer man ändå inte att bli begränsad av det med äldre utrustning. Det är enkelt och stabilt, samtidigt betydligt bättre än analogt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det blir så att jag får köra med optisk kabel antar jag att jag behöver transcoda alla codec som TVn inte stödjer, eller hur funkar det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Alright, då har jag kommit hem och testat lite.

Började med att uppdatera mjukvaran på TVn och fabriksåterställde ännu en gång. Soundbaren funkar då, varpå jag slår på "Enhanced format" igen. Startar om TVn, då kan soundbaren inte välja rätt output igen även om TVn märker av att den är ikopplad och syns i menyerna.

Jag slår av "Enhanced format" och startar om. Då funkar det att ställa in rätt output igen och soundbaren ger ifrån sig ljud. Det bör alltså vara detta som TVn/soundbaren ej gillar.

Dumt att man inte kan ställa in det på var port för sig utan måste aktivera det på båda portar om det skall användas med andra ord.

Med "Enhanced format" avslaget kan jag dock fortfarande välja 4k/60hz inne i Emby. Vad går jag miste om när jag inte nyttjar "Enhanced format" för min Nvidia Shield? Går det ej att spela upp HDR?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Alright, då har jag kommit hem och testat lite.

Började med att uppdatera mjukvaran på TVn och fabriksåterställde ännu en gång. Soundbaren funkar då, varpå jag slår på "Enhanced format" igen. Startar om TVn, då kan soundbaren inte välja rätt output igen även om TVn märker av att den är ikopplad och syns i menyerna.

Jag slår av "Enhanced format" och startar om. Då funkar det att ställa in rätt output igen och soundbaren ger ifrån sig ljud. Det bör alltså vara detta som TVn/soundbaren ej gillar.

Dumt att man inte kan ställa in det på var port för sig utan måste aktivera det på båda portar om det skall användas med andra ord.

Med "Enhanced format" avslaget kan jag dock fortfarande välja 4k/60hz inne i Emby. Vad går jag miste om när jag inte nyttjar "Enhanced format" för min Nvidia Shield? Går det ej att spela upp HDR?

nu är jag totalt noob angående skärmar och Tv men tror det handlar om att du får en komprimerad bildsignal där lite färger osv är avskalade så de får plats i en lägre bandbredd om du kör utan.

märker du ingen skillnad personligen mellan dem "enchanted" eller inte skit i att ha det på då. onödigt att köra med funktioner om du ändå inte märker av någon skillnad på dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nu är jag totalt noob angående skärmar och Tv men tror det handlar om att du får en komprimerad bildsignal där lite färger osv är avskalade så de får plats i en lägre bandbredd om du kör utan.

märker du ingen skillnad personligen mellan dem "enchanted" eller inte skit i att ha det på då. onödigt att köra med funktioner om du ändå inte märker av någon skillnad på dem.

Så kanske det är, ja.

Just nu kan jag i alla fall spela upp 4k-material i Emby utan att transcoda (Direct play). Det visas även en HDR-symbol när jag spelar upp filmen i "Picture". Stänger jag av HDR försvinner denna symbol och färger blir sämre. Något kanske funkar ändå? Hmmm. Får leva med detta eller köpa en optisk kabel för att kunna slå på "Enhanced mode" antar jag.

Ett roligt fenomen: Soundbaren är kopplad till HDMI 3, som då även är ARC. När jag drar på "Enhanced mode" tror TVn på något vänster att soundbaren sitter i HDMI 1, för att sedan gå tillbaka till HDMI 3 när jag stänger av det läget. Knas.

Verkar även som man kunnat slå av/på "Enhanced mode" på dem separata HDMI-utgångarna i tidigare mjukvara (6.0 Marshmallow ist för 7.0 Nougat).
Separata alternativ för 6.0:

Endast ett alternativ för båda inputs:

Varför har man gjort så?

Nu ger jag i alla fall upp för stunden och kör på "Standard format" som en n00b.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Varför har man gjort så?

Nu ger jag i alla fall upp för stunden och kör på "Standard format" som en n00b.

har 2 Teorier.

1. Lättare att programmera att alla portar ska köra samma bildsignal eller någon begränsning i nya androidversionen som inte gör det möjligt.

2. De vill att du ska köpa nya grejjor och förhoppningsvis deras grejjor så de får mer klirr i kassan en tv håller ju många år och under denna tid ger du ingen vinst efter inköpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

@frong: Har inte möjlighet att dubbelkolla just nu, men tror att Sony fortfarande kör med två portar (de som nämns i gränssnittet) för "Enhanced" med full 18 Gbps bandbredd etc. Samt två portar för "standard". Så kör du "Standard" blir alla fyra HDMI-anslutningar fjompade. Kör du "Enhanced" blir HDMI port 2 och 3 fullvärdiga HDMI-portar med modern teknik medan 1 och 4 förblir fjompade. Då kör du din bråkiga ljudlimpa på port 1 eller 4, ställer TV:n på Enhanced och kör full 18 Gbps HDMI port 2 och 3.

Just detta har Sony fått en del kritik för, att endast två portar är fullt kapabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@frong: Har inte möjlighet att dubbelkolla just nu, men tror att Sony fortfarande kör med två portar (de som nämns i gränssnittet) för "Enhanced" med full 18 Gbps bandbredd etc. Samt två portar för "standard". Så kör du "Standard" blir alla fyra HDMI-anslutningar fjompade. Kör du "Enhanced" blir HDMI port 2 och 3 fullvärdiga HDMI-portar med modern teknik medan 1 och 4 förblir fjompade. Då kör du din bråkiga ljudlimpa på port 1 eller 4, ställer TV:n på Enhanced och kör full 18 Gbps HDMI port 2 och 3.

Just detta har Sony fått en del kritik för, att endast två portar är fullt kapabla.

Grejen är att HDMI port 3 är ARC-anslutningen som jag antar att jag måste ansluta ljudlimpan till för att få den att funka via bara HDMI? Alltså måste jag slå på Enhanced på ARC-porten (HDMI 3) samtidigt som Nvidia Shield sitter i 2an (HDMI utan ARC, enhanced). Eller tänker jag fel nu?

Alltså:
HDMI 1 -> Alltid standard
HDMI 2 -> Kan bli Enhanced. Här sitter Nvidia Shield.
HDMI 3 -> Kan bli Enhanced. Är ARC-porten. Här sitter limpan.
HDMI 4 -> Alltid standard

Antar då att mina alternativ är:
Köra ljudlimpan i HDMI 3 med ARC utan Enhanced påslaget.
Köra ljudlimpan i port 1/2 och optisk kabel med Enhanced påslaget.

Rätt/fel?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

@frong: Ah, det där blir ju en knivig situation som kanske aldrig löser sig på egen hand. Jag skulle kliva förbi ARC-funktionen med optiskt ljud tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@frong: Ah, det där blir ju en knivig situation som kanske aldrig löser sig på egen hand. Jag skulle kliva förbi ARC-funktionen med optiskt ljud tills vidare.

Helt enkelt en korkad lösning att bara kunna slå på båda portarna samtidigt och inte en i taget... Skulle funkat utmärkt om just ARC-porten inte påverkades

Jag köpte en optisk kabel igår för att kunna pröva. Vad missar jag i ljudväg genom att köra med optisk kabel kontra HDMI via ARC? Antar att Emby kommer vilja 'transcoda' ljudformat konstant då, eller går det efter vilka ljudformat TVn stödjer? Nu ger ju inte min ljudlimpa något magiskt surroundljud oavsett, så det kanske är den bättre lösningen trots allt.

Kan det funka med någon switch? Koppla Nvidia Shield + Soundbar till HDCP 2.2-switch som kopplas in i ARC-porten med enhanced påslaget?

Typ https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hdmi-kablar/...

Nu gissar jag bara..

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

@frong: Optisk ut brukar betyda att du får klassiska DD och DTS samt 2-kanals stereo.

Vill du komma åt modernare ljudformat måste det till annan utrustning och där kan det tyvärr vara enklare att byta till annan ljudlimpa (eller annan TV) än att fippla med eARC-extractorer och liknande.

HD Fury Integral kan plocka ut ljudet från källan och skicka det på separat HDMI. https://www.hdfury.eu/hdfuryintegral

AVR Key gör samma sak men är mer renodlad i uppgiften: https://www.hdfury.eu/hdfury-avrkey

Ytterligare en variant är denna, dock mycket dyrare: https://www.hdfury.eu/hdfuryvertex2.html
Vertex2 kan då plocka ARC (även eARC) från TV:n och skicka vidare till äldre förstärkare.

Där har du en inbyggd HDMI-switch med två HDMI-utgångar samt en tredje separat utgång för ljud: https://www.hdfury.eu/hdfuryvertex2.html

Dock meckiga prylar att hålla på med detta. Har själv Integral och den löser en hel del. Men inte allt.

Finns också gott om ljudextractorer från Amazon och eBay för mindre pengar. Det som kostar är att hålla på och testa allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@frong: Optisk ut brukar betyda att du får klassiska DD och DTS samt 2-kanals stereo.

Vill du komma åt modernare ljudformat måste det till annan utrustning och där kan det tyvärr vara enklare att byta till annan ljudlimpa (eller annan TV) än att fippla med eARC-extractorer och liknande.

HD Fury Integral kan plocka ut ljudet från källan och skicka det på separat HDMI. https://www.hdfury.eu/hdfuryintegral

AVR Key gör samma sak men är mer renodlad i uppgiften: https://www.hdfury.eu/hdfury-avrkey

Ytterligare en variant är denna, dock mycket dyrare: https://www.hdfury.eu/hdfuryvertex2.html

Där har du en inbyggd HDMI-switch med två HDMI-utgångar samt en tredje separat utgång för ljud: https://www.hdfury.eu/hdfuryvertex2.html

Dock meckiga prylar att hålla på med detta. Har själv Integral och den löser en hel del. Men inte allt.

Finns också gott om ljudextractorer från Amazon och eBay för mindre pengar. Det som kostar är att hålla på och testa allt.

DD och DTS räcker gott och väl till en ljudlimpa känner jag nog. Skulle jag haft ett bättre ljudsystem hade det känts lite kivigare att missa bättre format.

Optiskt till limpan låter nog gott nog med andra ord, när jag köper nytt system får det bli något som är kompatibelt helt enkelt. Känns inte som någon större förlust just nu med utrustningen jag har. Blir att koppla in ljudet med optisk kabel i helgen helt enkelt för att kunna använda TVn fullt ut.

Tack så jättemycket för all hjälp i tråden Lax.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA