Permalänk

Windows fryser sig.

Hejsan!

Mitt fel är följande att från ingenstans fryser Windows och jag kan inget göra, kan förvisso oftast röra runt med muspekaren men inte mer.. För stunden kör jag memtest86, har 2x8gb och kör 1 sticka åt gången och fick inga error på första stickan så kör på andra nu..

Har formaterad om datorn, återställt bios så kör allt stock osv..

Har någon varit med om liknande och hittat någon lösning eller finns det något mer jag kan göra?

Mvh

Rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmekraut:

Har formaterad om datorn

Tog du bort alla partitoner på disken när du gjorde det?
Det kan göra skillnad då det kan finnas fel i partitonstabellen och det löses inte med att bara formatera den partiton som Windows låg på utan den måste skrivas om (vilket görs om man tar bort alla och skapar ny/a).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Tog du bort alla partitoner på disken när du gjorde det?
Det kan göra skillnad då det kan finnas fel i partitonstabellen och det löses inte med att bara formatera den partiton som Windows låg på utan den måste skrivas om (vilket görs om man tar bort alla och skapar ny/a).

Yes, jag både formaterade om alla sen tog jag bort dom då jag skulle formatera och installera om Windows. Anledningen till att jag skulle formatera va att det uppstod samma fel, från ingenstans..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kimmekraut:
Då en disk som har problem kan ge frysningar, kontrollera disken med CrystalDisk.

Om det är en SATA disk så kan en trasig SATA kabel (och det behöver inte finnas något synligt fel) ge en hel del mysko problem, så prova byta den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Windows är installerat på en M.2 ssd. Har iofs 2st 2,5" ssd och 1st vanligt hdd. kan även dom orsaka frysningarna fast inte windows är installerat? för byta sata-kabel kan jag absolut göra på alla 3st diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmekraut:

@Belzader: Windows är installerat på en M.2 ssd. Har iofs 2st 2,5" ssd och 1st vanligt hdd. kan även dom orsaka frysningarna fast inte windows är installerat? för byta sata-kabel kan jag absolut göra på alla 3st diskar

Andra diskar än den som Windows ligger på kan absolut orsaka frysningar, men iofs. endast i regel om det läses/skrives från/till dem.

Du kan prova i felsöknings syfte koppla bort de andra, slutar frysningarna då så är det relaterat till någon av de andra diskarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:
Tack så mycket! Ska absolut ta en närmare titt på det!

Permalänk

Problemet kvarstår dessvärre.. Windows fryser fast..

Permalänk
Medlem

@kimmekraut:
Vi fortsätter med uteslutningsmetoden för att utesluta saker.

Prova installera Windows på någon av de andra, det kan dock vara lite omständigt om du har filer på dem eftersom du bör allra helst ta bort den befintliga partitonen eller minst skapa en egen partiton för att installera Windows på, alternativt kan du om du har eller kan låna en annan disk installera på den.
Då det kan vara något med M.2 disken eller relaterat till den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:
Har 2st Samsung 850evo som jag kört på raid 0 för att ha spel på, men det är bara att installera om och det är värt att testa det du säger. Återkommer med svar då jag testat och kört windows på en annan disk ett tag.

Permalänk

testa att ta bort alla onödiga diskar och kör endast den du har ditt os på för att utesluta.

har haft både mekaniska och SSD enheter som orsakat det du beskriver (oftare mekaniska än SSD dock) trots att de endast varit lagringsdiskar.

funkar din dator bra utan alla andra diskar anslut resterande en och en och gör något som brukar trigga felet imellan tills felet uppstår igen och då är det troligen senast tillaggda enheten som är problemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows