Konsumentverket slår ned på falska reapriser – varnar företag inför Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

När jag tidigare har letat komponenter brukade cdon ha typ 3 år gamla grafikkort till salu, prissänkningen på produkten stod som rea. 25% "rea" på en komponent som är så utdaterad är ju ingen direkt höjdare..

Åhja, ett 3 år gammalt 1080Ti hade nästan varit intressant fortfarande, med tanke på hur dålig prestanda/kr det är på RTX-korten, om de kapar 25% från ~7kkr som retailpriserna på 1080Ti letade sig ner mot börjar det närma sig värt det (med tanke på att ett 1080Ti fortfarande slår ett 2060S eller ett vanligt 2070, som ligger runt den prislappen). ^^ Fast för samma pengar får man ju iofs ett 5700XT...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: Men det finns förstås fall där storpack lönar sig. Senast jag köpte shampoo på Coop kollade jag på Änglamarks lilla flaska som är 200 ml. Men inte långt därifrån fanns en flaska på 1000 ml av samma schampo som kostade drygt dubbla priset. Blev mindre än halva priset per liter

https://www.coop.se/handla/varor/skonhet-hygien/harvard/scham...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

In Australia, the laws and authorities are a more effective against shops that run out of their advertised sale items. They rarely run out. In many circumstances they would have to give a document commonly known as a "rain check", which entitles you to the same item at the same price when re-stocked, or a suitable equivalent if not re-stocked.

In Sweden I have often looked for an item on sale and the shop has run out. Even at the start of a sale. (To my great surprise, even in supermarkets / grocery stores which would have the knowledge, planning and supply-chain to be able to meet the demand.) Sometimes the staff have told me an indicative quantity actually sold, which was very small. I have come to expect that in most cases it is just a lure to get people in the door.

You´re absolutely right in that regard. Especially the big electronics store chains have been critized by media for close to two decades for this particular marketing and business strategy. The item on sale usually sells out very fast and customers who are too late are given an offer to buy a better product for a higher price instead. For example a slightly better TV-set for 11 999 instead of the sale item priced at 8 999. The regular customer set on bying a TV-set with money on the pocket probably feel reluctant to leave emptyhanded and buy the more expensive set without much consideration. Perhps this is the strategy all along like you said, bringing in the customers and sell them the more expensive products instead? Another trap is the "raise prices 20% two weeks before a sale, then lower them to the original price again and call it a sale".

I think the Australian law sounds like a good way to deal with this problem. I think e-shopping also will work towards diminishing it because you can see realtime stock status both nationwide on e-order and in your local store without ever visiting the store. Prisjakt/ Pricerunner are good tools for avoiding pre-sale price raises. One problem with both solutions is that many, espacially people born before the 80's, still read the marketing flyers delivered to their mailboxes as a way of scanning the market before a purchase instead of making use of the Internet. Many still prefer to shop at a local store where they expect a salesman to be able help them to pinpoint their needs, in fact probably leading the unwitting buyer towards a unnecessary expensive product.

Sorry for the, probably numerous, misspellings etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

@Nils-Göte: Men det finns förstås fall där storpack lönar sig. Senast jag köpte shampoo på Coop kollade jag på Änglamarks lilla flaska som är 200 ml. Men inte långt därifrån fanns en flaska på 1000 ml av samma schampo som kostade drygt dubbla priset. Blev mindre än halva priset per liter

https://www.coop.se/handla/varor/skonhet-hygien/harvard/scham...

Absolut, det lönar sig i de allra flesta fall jag sett. Jag gillar att handla schampoo på Ö&B eller Rusta, typ halvlitersflaskor av H&S för nära nog samma pris som 200 ml på ICA

Jag reagerade bara på det med margarinet så verkade man ha gjort en jättetokig prissättning. Men eftersom den fanns kvar ett par år måste den dels ha varit medveten och dels lönat sig. Jag köpte halvlitern istället i alla fall.

Hemköp här hemma i Falun har börjat med röda lappar på en del köttbitar där de andra har vita utan att det står något om sänkt pris eller att det skulle vara särskilt billigt. Kanske en ny, smart säljstrategi för att öka åtgången på sådant man tycker säljer för dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Priserna höjs i smyg innan BF och andra "reor", men detta fan visste man
Tror väl ändå man gör någon slags research på prisutveckling och liknande innan man köper den där teven för 15 papp?

Jag har helt övertygad om att de flesta äldre än 30-40 år och/ eller utan större elektronikintresse faktiskt inte gör det utan går direkt på TV-reklamen eller reklambladet i brevlådan. De flesta låter nog också säljaren på Elgiganten avgöra vilken TV de behöver och köper till försäkringen de erbjuder av bara farten. Swecare är en liten minoritet av befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkeman:

@SchaaSchaa: . I min bransch har vi till och med fått skit för att vi säljer ut vissa färger på en sak mycket billigare än i dennes persons ögon de bra färgerna för att tjäna mer pengar. När i själva verket köpte vi in partier från leverantören med de färgerna som de hade överlager på och därför fick ett mycket bättre pris.

Men har inte kunden egentligen rätt i sitt påpekande då?
Leverantören hade ett överlager för att de färgerna var mindre populära och ansågs sämre att köpa av kunderna?
Men jag håller med dig om att det inte är ett skäl att vara missnöjd. Den kunden värderade ju uppenbarligen också andra färger högre och borde därmed förstå differentieringen i pris mellan färgerna bättre.

Permalänk
Medlem

Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.

Hur mycket är väsentligt lägre? Ser ibland reaprocent på typ 7-10% det är ju knappt någon rea alls.

Permalänk
Skrivet av Nils-Göte:

You´re absolutely right in that regard. Especially the big electronics store chains have been critized by media for close to two decades for this particular marketing and business strategy. The item on sale usually sells out very fast and customers who are too late are given an offer to buy a better product for a higher price instead. For example a slightly better TV-set for 11 999 instead of the sale item priced at 8 999. The regular customer set on bying a TV-set with money on the pocket probably feel reluctant to leave emptyhanded and buy the more expensive set without much consideration. Perhps this is the strategy all along like you said, bringing in the customers and sell them the more expensive products instead? Another trap is the "raise prices 20% two weeks before a sale, then lower them to the original price again and call it a sale".

I think the Australian law sounds like a good way to deal with this problem. I think e-shopping also will work towards diminishing it because you can see realtime stock status both nationwide on e-order and in your local store without ever visiting the store. Prisjakt/ Pricerunner are good tools for avoiding pre-sale price raises. One problem with both solutions is that many, espacially people born before the 80's, still read the marketing flyers delivered to their mailboxes as a way of scanning the market before a purchase instead of making use of the Internet. Many still prefer to shop at a local store where they expect a salesman to be able help them to pinpoint their needs, in fact probably leading the unwitting buyer towards a unnecessary expensive product.

Sorry for the, probably numerous, misspellings etc.

Well put and easy to read.

I have to admit though that stores can, to an extent, abuse loopholes in the Australian system too. eg. Fine print saying things like "Limited quantity. Only while stocks last."

The best way I know to find genuine bargains is on forums, where people post what they have found and checked. Sweclockers "dagens fynd" threads (1, 2 and 3) are quite handy in that way.

Are there any good dedicated bargain hunting forums in Sweden? (OzBargain.com.au was great in Australia. People would find bargains in places I never thought to look. Often the finds were quite ingenious, involving multiple layers of discount.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Well put and easy to read.

I have to admit though that stores can, to an extent, abuse loopholes in the Australian system too. eg. Fine print saying things like "Limited quantity. Only while stocks last."

The best way I know to find genuine bargains is on forums, where people post what they have found and checked. Sweclockers "dagens fynd" threads (1, 2 and 3) are quite handy in that way.

Are there any good dedicated bargain hunting forums in Sweden? (OzBargain.com.au was great in Australia. People would find bargains in places I never thought to look. Often the finds were quite ingenious, involving multiple layers of discount.)

Thank you

Roughly the same phrasing, something like " limited quantity, price only valid as long as the stock last" is very common in very fine letters in the bottom of the commercial flyers.

I actually don't know if there are any good bargain forums in Sweden. Probably most as subforums on special interest forums like Sweclockers, car brand forums, equi-forums etc.
I think layered discounts are hard to come by in Sweden. ( I picture the image of the american way with hundreds of coupons ending in a 95+ % discount on a thousand dollar food shopping spree with hundreds of items=).
I'm not sure I've ever seen an offer in Sweden without with the objection "cannot be combined with other offers or discounts".

A big cross-genre bargain-forum would probably be really nice!

Regards

Permalänk
Medlem

Har spanat en tid på ett visst RTX 2070 från CDON, som jaf gärna skulle nappa åt mig på BF, men plötsligt har det dykt upp 2 olika av precis samma modell, men med ett pris som diffar nästan 1000 kronor🤔 får hålla ögonen på det tydligen😐

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pettson88: Nej de är ju sant! Några grafikkort jag tänkte på som jag sett dom göra såhär med var r9 280x, gtx 670, radeon 7970.
Var ett tag sen jag letade efter komponenter på cdon asså..

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk

@Nils-Göte:
This post on Sweclockers was a nice example with two extra layers I didn't otherwise know about.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.

Hur mycket är väsentligt lägre? Ser ibland reaprocent på typ 7-10% det är ju knappt någon rea alls.

Tror kronor och ören är mer intressant här än %. 7% på ett 2080Ti är rätt mycket men på en banan är det ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Tror kronor och ören är mer intressant här än %. 7% på ett 2080Ti är rätt mycket men på en banan är det ingenting.

Ah visserligen kan det vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ska vi gissa på 4990kr då som superrabattpris på black friday.
Att många handlare också har andra artikelnummer på samma artikel har jag också märkt. Köpte för ett tag sen en HP-skrivare vid namn officejet pro 9010 men jag köpte den på Mediamarkt och då hette samma skrivare 9014 men var samma skrivare i övrigt.

Det var inte tillverkarens nummer jag menade, skillnad i artikelnummer brukar indikera på någon smärre (ibland större) skillnad!
HP 9010 och 9014 är som du skriver likadana i hårdvara/mjukvara förutom att 9014 har en InstantInk testperiod på 3-månader.

Det jag menar är att butiker många gånger har olika (interna) artikelnummer på exakt samma produkt och då med olika priser.

JA! 4990 kr är det troliga som dom går ut med...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det var inte tillverkarens nummer jag menade, skillnad i artikelnummer brukar indikera på någon smärre (ibland större) skillnad!
HP 9010 och 9014 är som du skriver likadana i hårdvara/mjukvara förutom att 9014 har en InstantInk testperiod på 3-månader.

Det jag menar är att butiker många gånger har olika (interna) artikelnummer på exakt samma produkt och då med olika priser.

JA! 4990 kr är det troliga som dom går ut med...

Väldigt vanligt med artikel nr som är "butiksbundna" eller regionbundna. Region är liiiite förståligt men dom butiks bundna nummern är ett ful knep som gör att du inte kan använda "lägsta-pris-garanti". Tvs brukar elgiganten har lite egna nummer, bygghandel tex bauhaus, byggmax etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Det var inte tillverkarens nummer jag menade, skillnad i artikelnummer brukar indikera på någon smärre (ibland större) skillnad!
HP 9010 och 9014 är som du skriver likadana i hårdvara/mjukvara förutom att 9014 har en InstantInk testperiod på 3-månader.

Det jag menar är att butiker många gånger har olika (interna) artikelnummer på exakt samma produkt och då med olika priser.

JA! 4990 kr är det troliga som dom går ut med...

Fast tar du t.ex. TV-mackapärerna i ladorna, så köper tex elgiganten Tv S model ABS123-A
och mediamarkt köper Tv S model ABS123-B. Precis samma TV. bara nytt nummer, för att prismatchning inte ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast tar du t.ex. TV-mackapärerna i ladorna, så köper tex elgiganten Tv S model ABS123-A
och mediamarkt köper Tv S model ABS123-B. Precis samma TV. bara nytt nummer, för att prismatchning inte ska fungera.

OK! TV...

Där brukar vara skillnader, normalt så är det antalet och typ av ingångar/utgångar och ibland även vilken ver = vad för signal dom klarar.

Rätt retligt om man behöver 2st HDMI 2.0 och upptäcker att endast en är HDMI 2.0 och den andra är 1.3, som ex...

Så där förstår jag att prismatchning inte fungerar då det är skillnad på produkterna, vi kan ta ett exempel:

Philips 65OLED803/12 kostar 20'990 kr och Philips 65OLED804/12 kostar 29'988 kr , det skiljer ett nummer i beteckningen och runt 9'000 kr.
Varför?

  • 65OLED803/12 är 2018 års modell och har antagligen intern annan hårdvara även om det på pappret ser likvärdigt ut, OS är Android™ 7.0 (Nougat) och samma antal ingångar.

  • 65OLED804/12 är 2019 års modell och har som OS Android TV™ 9 (Pie), verkar även som att ingångarna och TV'n klarar något mer i standarder.

Om Philips 65OLED804/12 är värd dom extra 9'000 kronorna vet jag inte, men det är helt klart inte samma modell.

https://www.philips.se/etc/philips/b2c/compareproducts.html?l...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tänkte samma sak, men... Prisjakt följer inte var enskild butik med historik, dom följer endast varan i fråga oberoende av butik.

Sen så kan butiken även vara lite paranoid och byta deras produktnummer på exakt samma vara med följd att det blir en ny adress till varan, vilket sker hos nära på alla diskuterade butiker.

Har ett klart exempel från ett oväntat håll (lite längre upp i kedjan), viket mitt förra inlägg tog upp.

Det är HP Pavilion 15-CW1001no

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5126319
7 November så steg priset på prisjakt då HP ändrade sidans adress och därmed försvann i prisjakts listning.
Jag var inne den 6 November och kom in via prisjakts länk.

På sidan ifråga så var då ordinare pris 5990:- samt en banner med en rabatt på 1000:- från ordinarie pris = 4990:-
Ursprunglig länk till HP: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6PV54E...

Nuvarande länk till HP som prisjakt ännu inte hittat: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6PV54E...

Så plötsligt en 50% ökning av produktens pris från ordinarie, ska varar kul att se deras BF pris
//

Nu svarar jag på eget inlägg

Butiken Billig.se på prisjakt länken gör verkligen allt för att leva upp till namnet då dom ligger 1000;- högre med en refurbished produkt än vad HP tar för en NY chock höjd (+50%).
Notera deras finstilta "Denna produkt kan komma från HP Renew programmet"...

Skrämmande, även om prissättningen är fri!

Hursom, det är verkligen orsak att vara misstänksam på priser, inte bara för kommande BF...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Detta kommer återförsäljare bryta mot dag 1. Frågan är bara om Konsumentverket kommer kunna hantera alla de ärenden som skulle kunna dyka upp med denna nya regleringen. Media Market m.f. sänker i bland sina varor med ett par kronor. Eller så köper de in speciella budgetmodeller som de rear ut, med en väldigt begränsad volym. Så de bryter alltid mot i princip samtliga av de punkter Konsumentverket punktsätter, samt några ytterligare.