PC hänger sig precis efter moderkortets splash screen

Permalänk

PC hänger sig precis efter moderkortets splash screen

Hej!

Ska försöka strukturera det jag behöver hjälp med så att det blir överskådligt

Mitt problem

Först bootar datorn om sig i en loop, fläktar sätter igång i 2-3 sekunder sen stänger den av och gör samma sak igen. Men efter ett par gånger kommer den fram till loggan.

Strax efter att moderkortets logga har visats så hänger sig datorn och kommer inte vidare. Måste stänga av den via strömbrytaren på nätaggregatet. Windows ikonen som snurrar visas och fryser sig också.

Lyckas komma in på BIOS ibland, när den inte i fast i loopen.

Om jag tar ut GPUn och kör med CPUns hdmi output kommer jag fram till windows login skärmen, men så fryser den sig där istället.

Kör macOS på en SSD som även den fryser på samma sätt under laddningsanimationen när jag försöker starta macOS istället.

Vad jag själv har försökt

  • Återställt BIOS

  • Tagit ur GPU

  • Tagit ur alla lagringsenheter förutom den jag har windows på och provat starta

  • Tagit ur alla lagringsenheter förutom den jag har macOS på och provat starta

  • Tagit ur alla USB-enheter

  • Kört med en ram sticka i taget och provat båda enskilt

  • Tagit ur processorn för att kolla efter böjda pins men lyckades inte se några

  • Blåst rent hela datorn och pci slots med tryckluft

Mina komponenter

GPU : Asus Geforce GTX 970 STRIX 4GB OC
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL11 2400MHz VENGEANCE PRO
MOBO : GA-Z97X-Gaming 3
CPU: Intel 4790K
PSU: Corsair CX750M
SSD: Kingston SSDNow A1000 M.2 480GB

Vad jag tror är fel

Jag tror att felet har att göra med PSU, RAM eller moderkort.

Att båda ramstickorna skulle ge upp samtidigt känns dock osannolikt.
Jag kommer ju in på BIOS vilket tyder på att moderkortet inte är helt kört.
PSU vet jag faktiskt inte, datorn startar ju men det kanske håller på att bli dåligt.

Så vad tror ni? Är jag fel ute?

Tack på förhand!

Permalänk

Säg gärna till om ni tycker något saknas från trådstarten så lägger jag till det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av policeinhelicopter:
  • Tagit ur alla lagringsenheter förutom den jag har windows på och provat starta

  • Tagit ur alla lagringsenheter förutom den jag har macOS på och provat starta

"Alla" enheter? Vad har du för några? Du skriver bara att du har en enda SSD. Är dina OS på samma eller olika diskar?

Jag tror inte att det har med varken moderkort eller PSU att göra. Det låter som fel på lagringen, antingen på hårdvaru- eller mjukvarunivå.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

"Alla" enheter? Vad har du för några? Du skriver bara att du har en enda SSD. Är dina OS på samma eller olika diskar?

Jag tror inte att det har med varken moderkort eller PSU att göra. Det låter som fel på lagringen, antingen på hårdvaru- eller mjukvarunivå.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte att det inte var relevant eftersom att de ändå är urpluggade. Hackintoshen ligger på en Sandisk SSD Plus 240GB. Jag stöter på samma bootloop även om jag tar ur varenda disk, så det känns som att det är någon av de andra komponenterna som har torskat...

Men jag håller med om att det antyder om lagringsproblem, det enda är att när jag stöter på precis samma problem på två olika diskar känns det som att det är nån annan gemensam faktor som orsakar problemet.

Tack för att du tog dig tid att svara!