Apple släpper Macbook Pro 16 tum – börjar på 30 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som kommenterat "gu' va' dy't" som överhuvudtaget köpt en ny bärbar dator ur det professionella segmentet någon gång?

Sen är ju Apple en premiumtillverkare, ändå verkar det faktumet vara en nyhet i varje sån här tråd.

En premiumtillverkare som inte kan bygga en kylning, är hopplösa på att välja komponenter som håller, och som inte gör en dator som går att reparera?

Att tillverka saker med allvarliga fel och sedan omöjliggöra reparationer av dessa är mer tecken på en slit och slängprodukt än en premiumprodukt. Skulle vara priset som är "premie" då.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad kan det kosta att laga den om moderkort med alla komponenter fastlödda dör när det gått ett år? Det blir ju liksom allt, grafikkort, cpu, minne, ssd och moderkort.

Förhoppningsvis går det att reklamera då vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Om inte annat blir det mycket dyrt. Igår lyckades jag med konststycket att få Apple att bekosta ett nytt logikkort till syrrans MacBook Retina 12" från 2015. Detta trots att datorn är över 4 år gammal och därmed utan både garanti och reklamationsrätt. Logikkortet hade gått sönder en gång tidigare och reparerats under 2017 men Apple ger bara 3 månaders garanti på reparationer. Supportavdelningen sade först nej men efter att jag hade begärt att få tala med en Senior Advisor och lagt fram fakta på bordet, bland annat genom att hänvisa till olika trådar på Apples officiella forum där andra beskriver samma fenomen samt den här videolänken där man tydligt går igenom vad som är felet så gav de med sig och lade in en CS (Customer Satisfaction) på datorns serienummer. Det rör sig nämligen om en uppenbar konstruktionsmiss. Trots detta finns det inget officiellt återkallningsprogram.

Kan även tillägga att jag utan AppleCare lyckades få bytt skärm på min MacBook Pro 2008 då den var 2,5 år gammal. Detta då limmet som håller ihop skärmen hade börjat släppa. Då räckte det också med att tala med en Senior Advisor, skicka in detaljerade bilder som visade att datorn i övrigt var helt i nyskick och med länkar hänvisa till att det fanns andra som råkat ut för samma sak. Också en konstruktionsmiss som dock inte ansågs vara tillräckligt allvarlig för att motivera ett återkallningsprogram. Inte alltid det lyckas men ibland lönar det sig att stå på sig. Apple är i grunden ett seriöst företag.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Apropå reparerbarheten:

"Apple har de senaste åren gjort det allt svårare att reparera produkter som Iphone och Macbook Pro på egen hand, något som har lett till en våg av kritik mot företaget. I många fall finns det inget annat val än att vända sig till Apple-auktoriserade verkstäder, något som kan kosta skjortan.

Under onsdagen publicerades en utskrift från ett förhör i den amerikanska kongressen där Apple fick förklara varför man begränsar valfriheten. Enligt företaget beror det på att man värnar om att produkterna ska vara säkra och pålitliga, vilket kräver att de repareras av utbildad personal. Det är inte för att tjäna pengar, detta då Apple påstår att kostnaderna för reparationerna överstiger intäkterna.

Det sistnämnda påståendet ifrågasätts nu starkt av Gay Gordon-Byrne från Repair.org, en sajt som kämpar för att konsumenter och verkstäder ska kunna köpa de komponenter och verktyg som krävs för att reparera trasiga prylar.

– Det finns tusentals, för att inte säga tiotusentals små verkstäder, som klarar av att gå med vinst genom att reparera mobiltelefoner utan att ha tillgång till billiga komponenter eller verktyg. Det här luktar som ett skämt, säger Gordon-Byrne i ett uttalande till Motherboard.

Flera av de demokratiska presidentkandidaterna, däribland Bernie Sanders och Elizabeth Warren, har utlovat ny lagstiftning inom området om de vinner presidentvalet 2020."

https://macworld.idg.se/2.1038/1.726792/kritiker-ifragasatter...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

En premiumtillverkare som inte kan bygga en kylning, är hopplösa på att välja komponenter som håller, och som inte gör en dator som går att reparera?

Att tillverka saker med allvarliga fel och sedan omöjliggöra reparationer av dessa är mer tecken på en slit och slängprodukt än en premiumprodukt. Skulle vara priset som är "premie" då.

Svammel.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Hur menar du?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Hur menar du?

Som du kanske såg så citerade jag ditt inlägg och hade en kommentar till din text; ”svammel”, vad tror du jag menar?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Som du kanske såg så citerade jag ditt inlägg och hade en kommentar till din text; ”svammel”, vad tror du jag menar?

Det är inte det jag frågar dig. "Svammel" är inte en särskilt förklarande kommentar utan låter mest som ett bortviftande utan någon anledning utöver "för att jag känner så". Lade du märke till att jag inte frågade dig vad du menade (Du menade gissningsvis att du tycker att jag svamlar) utan hur du menade?

Som i, "kan du förklara motiveringen till din intetsägande one-liner snarare än att upprepa din intetsägande one-liner?"

Så återigen: Hur menar du?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Bra motpoäng. Duktigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

En premiumtillverkare som inte kan bygga en kylning, är hopplösa på att välja komponenter som håller, och som inte gör en dator som går att reparera?

Att tillverka saker med allvarliga fel och sedan omöjliggöra reparationer av dessa är mer tecken på en slit och slängprodukt än en premiumprodukt. Skulle vara priset som är "premie" då.

Skrivet av HugSeal:

Det är inte det jag frågar dig. "Svammel" är inte en särskilt förklarande kommentar utan låter mest som ett bortviftande utan någon anledning utöver "för att jag känner så". Lade du märke till att jag inte frågade dig vad du menade (Du menade gissningsvis att du tycker att jag svamlar) utan hur du menade?

Som i, "kan du förklara motiveringen till din intetsägande one-liner snarare än att upprepa din intetsägande one-liner?"

Så återigen: Hur menar du?

Det finns inget förklarande att göra annat än att det är bara svammel det du påstår.

Men att posta i den här tråden spenderar jag inte en minut till på av min dyrbara tid, som bland annat bestått av tusen och åter tusentals timmar på maccar, och många många tusen fler kommer det att bli.
Ha nu en trevlig kväll.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Det finns inget förklarande att göra annat än att det är bara svammel det du påstår.

Men att posta i den här tråden spenderar jag inte en minut till på av min dyrbara tid, som bland annat bestått av tusen och åter tusentals timmar på maccar, och många många tusen fler kommer det att bli.
Ha nu en trevlig kväll.

Så du påstår att Rossmann ljuger folk rätt upp i ansiktet och har byggt fejkmaccar som han använder för att bedra folk när han skruvar upp dem och visar på de pinsamma bristerna? Apple gör extremt mycket för att göra det i princip omöjligt at reparera deras produkter, menar du at det inte stämmer?

Att bara säga svammel och sen låtsas att du inte tänker skriva mer är rätt kul dock, mycket tyngd bakom det argumentet.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Det finns inget förklarande att göra annat än att det är bara svammel det du påstår.

Men att posta i den här tråden spenderar jag inte en minut till på av min dyrbara tid, som bland annat bestått av tusen och åter tusentals timmar på maccar, och många många tusen fler kommer det att bli.
Ha nu en trevlig kväll.

Hur du då kan tycka att det är svammel är förbi mig. Har själv ett helt team som sitter på nya macbooks och det är inte precis varken tysta, svala eller hållbara. 30 000 för en dator som knappt klarar av några bilder i Sketch utan att börja lagga satan och dessutom maxa varvantalet på fläkten är inte vad jag skulle kalla en stabil dator.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Som jag skrev tidigare i tråden så är frågan är när AMD släpper uppföljaren till Radeon Pro Vega 16/20. Radeon Pro 5500M bör ses som uppföljaren till Radeon Pro 560X och därmed finns det god chans att det kommer kraftigare alternativ med 7 nm grafikprocessorer senare som är bestyckade med HBM2 minne.

Och nu har det kommit. Kostar dock en slant.

https://www.anandtech.com/show/15853/amd-announces-radeon-pro...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.